نکات کلیدی در استفاده از ظروف پلاستیکی

 با توجه به کاربردهای روزافزون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی برای صرف کنندگان این ظروف اهمیت دارد.

نکات کلیدی در استفاده از ظروف پلاستیکی

به گزارش خبر فوری به نقل از جام جم، بدون شک پليمرها يا اصطلاحاً پلاستيک ها و ظروف ساخته شده از آنها در بسياري از موارد، انتخاب اول بسياري از ما براي بسته بندي مواد غذايي يا محافظت و نگهداري از آنها هستند. بنابراين ابتدا لازم است با انواع مختلف اين بسته بندي ها و کاربرد مناسب هر يک از آنها در آشپزخانه آشنا شويم. همان طور که در شکل نيز ديده مي شود ترتيب شماره گذاري پليمرهاي مختلف به اين صورت است: پلي اتيلن ترفتالات (1)، پلي اتيلن با دانسيته بالا (2)، پلي ونيل کلريد (3)، پلي اتيلن با دانسيته کم (4)، پلي پروپيلن (5)، پلي استايرن (6) و ساير پليمرها نظير نايلون، آکريليک، پلي کربنات و پلي لاکتيک اسيد(7).
احتمالاً بسياري از ما شماره مربوط به پليمرهاي مختلف را در مرکز يک مثلث که روي ظروف پلاستيکي استاندارد درج شده است، مشاهده کرده ايم. اين مثلث خود با فلش هايي شکل مي گيرد که در جهت عقربه هاي ساعت هستند و علائم اختصاري آن پليمرها نيز زير مثلث نشان داده شده است؛ بنابراين يک راه آسان براي تشخيص اين که آيا ظرف پلاستيکي خريداري شده اصل است يا خير، پيدا کردن اين علائم روي ظرف است. اغلب ظروف پلاستيکي بازيافتي و ارزان قيمت اين مشخصات را ندارند. در ادامه با برخي کاربردهاي اين پليمرها آشنا مي شويم.

مناسب ترين پليمرها براي کاربرد در فريزر: يکي از شرايط لازم به منظور انتخاب يک ماده بسته بندي مناسب براي انجماد مواد غذايي، استحکام آنها در دماي انجماد است. اين مواد بايد بتوانند شکل خود را طي دوره طولاني نگهداري در فريزر حفظ کنند و ترک نخورند و نشکنند. ميان پليمرهاي ياد شده شماره هاي 3، 5 و 6 در دماي انجماد بسيار شکننده است و در صورتي که هر يک از شماره هاي ياد شده را روي ظروف پلاستيکي مشاهده کرديد، بهتر است آن را براي بسته بندي مواد غذايي در فريزر استفاده نکنيد. در مقابل شماره هاي يک، 2 و 4 انتخاب مناسبي براي فريزر محسوب مي شوند. با وجود اين، بسياري از توليدکنندگان مناسب بودن ظروف خود را براي اين مصارف خاص روي برچسب آن اعلام مي کنند و در اين صورت مي توانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد. برخي موارد حداقل دماي قابل تحمل نيز توسط توليدکننده روي ظرف درج مي شود. شکل زير، علائم ايمن بودن براي استفاده در فريزر را نشان مي دهد.

مناسب ترين پليمرها براي گرم کردن مواد غذايي در مايکرويو: در استانداردهاي جهاني، علائمي براي ظروف قابل استفاده در مايکرويو طراحي شده است که در شکل زير مشاهده مي کنيد. بسياري از ما از ظروف پلاستيکي براي پخت يا گرم کردن در مايکرويو استفاده مي کنيم، اما تمامي آنها براي اين منظور مناسب نيستند. به عنوان مثال ظروف پلي اتيلني با دانسيته بالا (2) ممکن است در حين پخت در مايکرويو خيلي سريع به دماي بالاتر از صد درجه سانتي گراد برسند و در صورتي که ماده غذايي حاوي مقدار زيادي چربي باشد، اين چربي اکسيد مي شود و طعم ناخوشايندي در ماده غذايي ايجاد مي کند. پلي ونيل کلريد (3) نيز حاوي مواد سرطان زايي است و احتمال انتقال اين مواد به داخل ماده غذايي هنگام پخت در مايکرويو وجود دارد. در صورتي که علائم فوق روي ظروف مشاهده نشد، اما ظرف مد نظر شما داراي شماره بود، بهتر است فقط شماره هاي يک (پلي اتيلن ترفتالات) و 5 (پلي پروپيلن) را انتخاب کنيد. اين دو پليمر داراي نقطه ذوب بالايي هستند (230-120 درجه سانتي گراد) و لذا خطر مهاجرت ترکيبات خطرناک يا تغيير در ويژگي هاي کيفي ماده غذايي (تغيير رنگ، مزه يا بو) به حداقل مي رسد.

توصيه آخر: متاسفانه اين روزها شاهد ورود انواع مختلفي از ظروف پلاستيکي بي کيفيت و ارزان قيمت در بازار هستيم. بسياري از اين ظروف به رغم ظاهر زيبايشان، فاقد ابتدايي ترين استانداردهاي کيفي در اين زمينه هستند. بنابراين اگر براي حفظ سلامت خود هزينه بالاتري براي خريد ظروف پلاستيکي با کيفيت بالا و استاندارد در نظر بگيريد، در مقابل مي توانيد مدت زمان بيشتري با اطمينان خاطر از آنها استفاده کنيد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها