آری یا خیر؛ مردم ایران 5 بار در رفراندوم شرکت کرده‌اند/ آیا پیشنهاد همه‌پرسی روحانی فراموش می‌شود؟

مردم ایران در مجموع پنج بار پای صندوق های رفته و آری یا خیر نوشته‌اند.

آری یا خیر؛ مردم ایران 5 بار در رفراندوم شرکت کرده‌اند/ آیا پیشنهاد همه‌پرسی روحانی فراموش می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، دو رفراندوم پیش از انقلاب اسلامی در سال 57 و سه رفراندوم پس از پیروزی انقلاب در ایران برگزار شده است. ایرانی‌ها در 65سال گذشته، جدای از انتخابات ادواری، پنج بار مستقیما با رأی خود درباره مسائل مهم کشور اظهارنظر کرده‌اند اما معروف ترین رفراندوم مربوط به 12 فروردین سال 58 است.

آخرین رفراندوم در ایران در سال 68 درباره بازنگری قانون اساسی برگزار شد و حالا 28سال است برگه های آری یا نه، در صندوق رایی ریخته نشده است اما دو روز پیش در سالگرد 39سالگی پیروزی انقلاب اسلامی رئیس جمهور این ماجرای فراموش شده را پیش کشید. او به اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ثمره انقلاب و میراث امام قانون اساسی است. باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت استفاده کنیم. قانون اساسی معیار ما است و هر کس آن را قبول دارد انقلابی است. قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد و اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به اصل 59 مراجعه کنیم که طبق آن باید به آرای مردم مراجعه کرد.

اصل 59 قانون اساسی چه می گوید؟

اصل پنجاه و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که رییس جمهور به آن تاکید داشت، تصریح می‌دارد: در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

بنابراین رئیس جمهور در سالگرد پیروزی انقلاب پیشنهاد رفراندوم در موارد اختلافی را مطرح کرده اما در تعیین مصادیق این اختلافات چندان شفاف نبود.

رفراندوم در 7 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیوه دموکراتیک «رفراندوم» برای تصمیم‌گیری سیاسی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسمیت شناخته شد. اصول متعددی از قانون اساسی به موضوع همه‌پرسی اشاره دارد. ازجمله، در اصل ششم این قانون، رفراندوم یکی از راه‌های اداره کشور دانسته شده است: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد.» اصل ۵۹ نیز تصریح دارد: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

اصل ۹۹ نیز می‌گوید: «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‏پرسی را بر عهده دارد.» در اصل ۱۱۰ هم به فرمان همه‌پرسی در ذیل وظایف و اختیارات رهبر اشاره داشته و در اصل ۱۲۳ نیز آمده است: «رییس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه ‏پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضاء کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.»

براساس اصل ۱۳۲، «در مدتی که اختیارات و مسوولیت‌های رئیس جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‌گردد، وزرا را نمی‌توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی‌توان برای تجدید نظر در قانون اساسی و یا امر همه‏پرسی اقدام نمود.» اصل 177 نیز شکل مشخصی از همه‌پرسی را مورد توجه قرار داده و تاکید می‌کند: «مصوبات شورا (بازنگری قانون اساسی) پس از تأیید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اکثریت مطلق شرکت‏ کنندگان در همه‌پرسی برسد.»

در جهان در چه شرایطی همه پرسی برگزار می شود؟

رفراندوم یا همه‌پرسی به معنی دانستن نظر مردم کشور در مورد موضوع خاصی است. داریوش آشوری در دانشنامه سیاسی در این باره می‌نویسد: «همه‌پرسی یا رفراندوم، رای‌گیری مستقیم از همه اعضای تشکیل دهنده یک سازمان یا جامعه برای رد یا تصویب سیاستی است که رهبران یا نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند. هدف همه‌پرسی پرهیز از قانون‌گذاری به زیان اکثریت جامعه‌ است. در نظام‌های نمایندگی و پارلمانی جدید از همه‌پرسی تنها برای تصویب قانون اساسی یا تغییر اساسی در حکومت بهره می‌گیرند؛ ولی در برخی جامعه‌های کوچک برای همه امور رأی همگان پرسیده می‌شود». به همین دلیل همه‌پرسی‌ها می‌تواند اختیاری یا اجباری باشد. دسته اول، براساس رأی نمایندگان یا درخواست بخش مهمی از جامعه مدنی صورت می‌گیرد و دسته دوم متوقف به زمان اصلاح یا تغییر قانون اساسی است.

تاریخچه برگزاری همه‌پرسی در ایران

سابقه طرح موضوع همه‌پرسی در ایران به سال 1332 بازمی‌گردد. در این سال نمایندگان طرفدار دکتر محمد مصدق در حمایت از ابقای دولت وی و انحلال مجلس استعفا دادند. همین باعث شد تا دیگر جلسات مجلس به حد نصاب نرسیده و تشکیل نشود. در این شرایط، دکتر مصدق رفراندومی با موضوع انحلال مجلس و ابقای دولت برگزار کرد. این نخستین همه‌پرسی تاریخ سیاسی ایران بود. رفراندومی که البته کمتر از یک هفته پس از آن، به کودتای انگلیسی - آمریکایی علیه دولت ملی منتهی شد. رئیس وقت مجلس شورای ملی پیش از برگزاری این رفراندوم جنجالی که بسیاری از علما و گروه‌های سیاسی با آن مخالف بودند، به مصدق توصیه کرده بود: «در قوانین، رفراندوم سابقه ندارد و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان با آن مخالف هستند و بهتر است که این مطلب با میانجی‌گری حل شود و این کدورت برطرف گردد». با این همه در ۲۱ مرداد ۱۳۳۲ مصدق، رسماً نتیجه همه‌پرسی یعنی «ابقای دولت و انحلال مجلس» را اعلام کرده و از محمدرضا پهلوی خواست فرمان برگزاری انتخابات جدید را امضا کند؛ ولی او این رفراندوم را تأیید نکرد. به این ترتیب نتیجه اولین رفراندوم تاریخ ایران هرچند کاملا به سود مصدق بود اما تنها چهار روز بعد به سرنگونی وی منجر شد.

قریب به یک دهه پس از برگزاری رفراندوم مصدق، نوبت محمدرضا پهلوی بود که آنچه انقلاب سفید می‌خواند را به همه‌پرسی بگذارد. روز ۶ بهمن سال ۱۳۴۱ رفراندوم سراسری برای نظرخواهی درباره اصول شش‌گانه پیشنهادی شاه موسوم به «انقلاب سفید» برگزار شد. انقلاب سفید یا آنطور که هواداران سلطنت می‌گفتند «انقلاب شاه و مردم»، عنوان یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی بود که همزمان با نخست‌وزیری علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا به اجرا درآمد. انقلاب سفید در مرحله نخست شامل شش اصل بود که محمدرضا شاه پهلوی در کنگره ملی کشاورزان در تهران در روز ۲۱ دی ماه ۱۳۴۱ خبر برگزاری رفراندوم برای قبول یا رد آن را به کشاورزان و عموم ارایه داد. در روز ۶ بهمن ۱۳۴۱ در یک همه‌پرسی سراسری که با مخالفت روحانیون روبرو شد، شش اصل انقلاب سفید به رای عمومی گذاشته شد و به تصویب رسید. شش اصل نخستین انقلاب سفید را که محمدرضا شاه پهلوی در زمستان ۱۳۴۱ در کنگره کشاورزان معرفی کرد چنین بودند: «اصلاحات ارضی و الغای رژیم ارباب و رعیتی، ملی کردن جنگل‌ها و مراتع در سراسر کشور، فروش سهام کارخانه‌های دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی، سهیم کردن کارگران در منافع کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، اصلاح قانون انتخابات به منظور دادن حق رای به زنان و ایجاد سپاه دانش به منظور اجرای تعلیمات عمومی و اجباری».

محمدرضا شاه ابتدا این شش اصل را به عنوان اصول انقلاب سفید بیان کرد و به تدریج ۱۳ اصل دیگر به آن اضافه کرد. منتقدین معتقد بودند اصول انقلاب سفید توسط آمریکا طراحی و به سران کشورهای وابسته به غرب و جهان سوم توصیه شده و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران برنامه‌ریزی شده بود. حکومت محمدرضا پهلوی درحالی 16 سال پس از برگزاری این رفراندوم سرنگون شد، که برخی نظریه پردازان، یکی از مهمترین دلایل سقوط وی را پیامدهای اجرای انقلاب سفید می‌دانستند.

رفراندوم‌های پس از انقلاب

تاکنون در سه مرحله از تجربه رفراندوم به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی استفاده شده است. نخستین رفراندوم در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358 اتفاق افتاد و در این همه‌پرسی عمومی، نوع نظام حکومتی ایران با 98.2 درصد آرا، «جمهوری اسلامی» تعیین شد. هرچند برخی از گروه‌های سیاسی وابسته به رژیم قبل، رفراندوم را تحریم کرده بودند، اما مشارکت اکثریت قریب به اتفاق مردم در این رفراندوم، مُهر تاییدی بود بر پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران. در متن دستور مهدی بازرگان رئیس دولت موقت خطاب به حاج سید جوادی، وزیر کشور وقت، درباره برگزاری اولین همه‌پرسی تاریخ انقلاب، آمده است: «براساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی مبنی بر انجام رفراندوم و استفسار از آحاد ملت رزمنده در تعیین شکل حکومت ایران مقرر فرمائید طبق طرح برنامه رفراندوم نسبت به انجام آن در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۳۵۸اقدام شود .شکل رفراندوم که در تاریخ ۳۰بهمن به تصویب هیات وزیران رسیده است مبنی بر یک سوال با دو امکان جواب آری یا نه است.»

به دنبال به نتیجه رسیدن اولین رفراندوم در تاریخ پس از انقلاب، در دوازدهم آذر 1358، نخستین قانون اساسی تدوین شده پس از انقلاب اسلامی در همه‌پرسی عمومی مردم تایید شد. این قانون اساسی به مدت یک دهه تجربه شد تا در ۶ مرداد ۱۳۶۸قانون اساسی جمهوری اسلامی پس از اعمال اصلاحات و تغییراتی به رای عمومی گذاشته شد که با اکثریت آراء، از سوی مردم تایید شد.

حالا 28سال از برگزاری آخرین رفراندوم در ایران می گذرد، اما هنوز شرایط سیاسی حاکم بر کشور این فرصت را به وجود نیاورده است تا براساس اصل 59 یا 177 قانون اساسی، همه‌پرسی در کشورمان برگزار شود. این درحالی است که از نظر قانونی راه برای اصلاح قانون اساسی و یا برگزاری همه‌پرسی در رابطه با مسائل مهم کشور بسته نیست. به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب در مهرماه 1390 و در جریان سفری به کرمانشاه، در جمع دانشجویان این استان فرمودند: «... اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است، هیچ اشکالی ندارد».

رفراندوم هایی که برگزار نشد

حالا هم رئیس جمهور موضوع را پیش کشیده اما به نظر می رسد این پیشنهاد که تنها به صورت تریبونی طرح شده، همچون پیشنهاداتی که پیش از این مطرح شده پس از چند روز به فراموشی سپرده شود. حسن روحانی سخنانی شبیه به این را حدود دو سال پیش نیز مطرح کرده بود و در آن زمان برخی سیاستمداران از سخنان او تعبیر کردند که درباره رفع حصر حرف می زند؛ اما نه حصر برداشته شد و نه همه پرسی برگزار شد. در عمل روحانی نیز موضوع را پیگیری نکرد.

اما سابقه این دست پیشنهادات طولانی است. ازجمله مشهورترین این درخواست‌ها می‌توان به اظهارات بنی‌صدر، رئیس‌جمهور مخلوع ایران اشاره کرد که پس از درگیر شدن با سایر نهادهای انقلابی و مردمی، گمان می‌کرد می‌تواند با تکیه بر آرای عمومی، بر رقبای سیاسی خود پیروز شود. بنی‌صدر که جایگاه خود را در ایران در خطر می‌دید، در سال 1360 با دفاع از آنچه «راه خروج از بن‌بست» می‌خواند، گفته بود: «اگر میزان رأی ملت است و من به عنوان رئیس جمهور موقعیت خودم را در خطر می‌بینم، حق دارم پیشنهاد بکنم این میزان اظهار بشود یا خیر؟ اگر چنین حقی دارم، آقا جواب من تهدید است؟» این سخنان بنی‌صدر بازتاب گسترده‌ای داشت؛ تا جایی که امام خمینی هم در ششم خرداد سال ۱۳۶۰ واکنش نشان داده و خطاب به بنی‌صدر فرمود: «تو غلط کردی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد.»

اما این فقط بنی‌صدر نبود که به‌دنبال برگزاری رفراندوم می‌گشت، دو دهه پس از پیشنهاد او برای برگزاری رفراندوم، این بار برخی چپ‌گرایان دهه شصت که در دهه هشتاد تبدیل به اصلاح‌طلب شده بودند، همین درخواست را برای برخی موضوعات دیگر تکرار کردند. سیدمحمدرضا خاتمی که نایب رئیس مجلس در دوره ششم بود، گفته بود: «اگر (لوایح دوگانه) از سوی شورای نگهبان رد شود، رفراندوم را پیشنهاد می‌کنیم». منظور از لوایح دوگانه، دو لایحه مرتبط با تبيين اختیارات ریاست جمهوری و نیز اصلاح قانون انتخابات بود که البته هیچ‌یک به تایید شورای نگهبان نرسید. با این حال اصلاح‌طلبانی که حتی پیش از این درخواست به رفراندوم گذاشتن اصل اصلاحات را نیز داشتند، در این رابطه مصوبه‌ای را به رای نگذاشتند.

رئیس دولت اصلاحات که زمانی مخالف پیشنهاد رفراندوم از سوی بنی صدر بود، در دهه 80، در جایگاه موافق رفراندوم نشست و پس از مسائل به وجود آمده بعد از انتخابات سال 88، از برگزاری رفراندوم به‌منظور حل و فصل اختلافات سیاسی سخن گفت.

البته این فقط اصلاح‌طلبان نبودند که در مواضع خود نسبت به برگزاری رفراندوم دچار چرخش شدند، بلکه برخی مخالفان پیشنهادات اصلاح‌طلبان برای برگزاری رفراندوم، خود در دولت محمود احمدی‌نژاد، موافق برگزاری رفراندوم به شمار می‌آمدند. ماجرا از این قرار بود که «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور پیشین برای اجرای طرح هدفمندی، درآمد ۴۰هزار میلیاردی را پیشنهاد کرد؛ اما نمایندگان که نگران تزریق نقدینگی به جامعه و در نتیجه تورم بودند، تنها با ۲۰ هزار میلیارد آن موافقت کردند. احمدی‌نژاد هم که معتقد بود، این میزان درآمد برای این طرح به‌خصوص در سال اول کم است، پیشنهاد برگزاری رفراندوم را مطرح کرد. البته در نهایت با نامه وی به مجلس برای کمک به اجرای این قانون، مجلس درآمد ۳۵میلیاردی را تصویب کرد و موضوع برگزاری رفراندوم یارانه ‌ای، هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

یکی از مشهورترین این پیشنهادات به درخواست عطاالله مهاجرانی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس دولت سازندگی در دهه هفتاد مربوط است که خواستار برگزاری رفراندوم برای اصلاح قانون اساسی و برداشته شدن شرط محدودیت کاندیداتوری دو دوره‌ای رئیس‌جمهور می‌شود. او در تلاش بود که با طرح این پیشنهاد، زمینه نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوم خرداد 1376 را فراهم کند. این پیشنهاد البته ضمن مخالفت‌های گسترده سیاسی، با مخالفت رئیس‌جمهور وقت نیز روبرو شد.

افزون بر این، نامه‌نگاری‌های صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز گاه با چاشنی درخواست برگزاری رفراندوم همراه بوده است. زیباکلام یک بار در مرداد 1392 و همزمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی از وی خواست تا «رابطه یا تداوم ‌رابطه نداشتن با آمریکا را به رفراندوم بگذارد». او همچنین یک بار دیگر در خرداد 1394 و تنها چند هفته مانده به امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در نامه دیگری خطاب به رئیس‌جمهور، نوشت: «... گمان نمی‌کنم حتی آمریکاستیزان هم منکر شوند که در شرایط فعلی کشور از حل مناقشه هسته‌ای ما موضوعی مهم‌تر و بنیادی‌تر داشته باشیم. چرا توافق نهایی هسته‌ای با آمریکا را حسب قانون اساسی‌مان به رفراندوم نگذاریم؟»

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 98
  • جهانگیر روحانی
    0

    به جای این بازی ها، بهتر است رئیس جمهور به فکر رسیدگی به مشکلات کشور باشد.

  • Mohamad
    0

    روحانی حرف درستی زده،چرا انقد بهش میپرید؟

  • ناشناس
    0

    بابا جدی نگیرین هنوز عادت نکردین به روالش کلا فقط میحرفه ...

  • محمد
    0

    آقای رئیس جمهور میخواد حواس ها رو از اصل به حاشیه پرت کنه آقای روحانی بعد برجام دقیقاً چه اتفاق مثبتی افتاده ؟ کدوم کالا ( اروزن شدن پیشکش ) گرون نشده ؟ دلار در چه وضعیتیه ؟ عزت پاسپورت ایرانی چطور ؟ ایجاد اشتغال ؟ مسکن مهر که بده خودتون تو این 6 سال چیکار کردین برای خونه دار شدن مردم و جوونا ؟ وضعیت یارانه چی ؟ کدوم وعده دولت عملی شده ؟ تاریخ قضاوت خواهد کرد !

  • محمد
    0

    رفراندوم باید ازاد وبین الملی باشه

  • هاشم هاشمیان
    0

    بارفراندوم موافقم البته بارفراندوم اساسی که همه سلایق کشور دران حضورداشته واظهارنظرکنند نه رفراندومی که سلیقه ای باشدقانون اساسی ما به تغییربنیادی نیاز دارد

    نظرات شما -
    • لاله های سرخ
      0

      حرف دل اکثر مردم رو زدی

  • سیاوش
    0

    رفراندوم این است شعار مردم، از نظر نسل های بعد از انقلاب قانون اساسی تو چندین مورد باید دوباره به رای گیری گذاشته بشه، میتونه این رفرادوم در خصوص نحوه رهبری و یا اختیارات بیشتر به رئیس جمهور باشه

  • اکبر حسینی
    0

    اگردقیقا موضوع رفراندوم مشخص بشه خوبه

  • طاهری
    0

    مطلب مفیدی بود‌..و بنظرم اولین رفراندوم باید راجع به ادامه یا پایان کار دولت فعلی برگزار بشه!

    نظرات شما -
    • احمدی
      0

      اگر دولت شهامت اینکارو داشته باشه و یه رفراندوم برای بودن یا نبودن جمهوری اسلامی برگزار کنه من قول شرف میدم میرم پای رهبرو ماچ میکنم

  • ناشناس
    0

    #رفراندم

  • رامین
    0

    من نمی دونم چرا اینقدر رفراندوم توی ایران تابو شده. توی کشورهای دیگه درباره خیلی از مسائلشون راحت رفراندوم برگزار می کنن و آب از آب تکون نمیخوره اما توی ایران از بس رفراندوم برگزار نشده، خیلی ها میترسن از این کلمه. بابا عیبی نداره ملت نظرشونو بگن. خب راه رو باز کنین تا بشه رفراندوم برگزار کرد. نه درباره اصل نظام، درباره مسائلی که روش اجماعی نیست. این بهترین راه برای حل اختلافات درون حاکمیته. اختلافاتی که اگر بهش توجه نشه، اصل نظام رو زیرسوال میبره

    نظرات شما -
    • لاله های سرخ
      0

      چون اونموقع دیگه کسی نمیتونه هرجی دلش خواست به نام مردم بگه برادر دلیلش اینه که اینجا رفراندوم حرامه !!!

    • محمد
      0

      اجماع وجود دارد ولی برای سیاست بازی و لج هم در اوردن این چیزها هست مانند اقای رییس جمهور که خیلی کارهاش لج بازی است

  • کاربر ناشناس
    0

    اى برادران ما ملت ايران 40سال بيش به جمهورى اسلامى رأى داديم كه امروز حالو روزه مون اين هستش كه شرمنده زن وبجه مون شديم شهيد داديم در تمام راهبيمايي ها وانتخابات ها وتظاهرات ها شركت كرديم ويك لحظه هم بشت انقلاب ومسؤولين را خالى نكرديم ولى بعداز اينكه معمارانقلاب به رحمت خدا رفت اوضاع ما مستضعفين و با برهنه ها هم فرق كرد اينكه مسعولين كه در مسند ومقام جا گرفتند از مسيره انقلاب منحرف شدن و مسنضعفين وضعفا را ازياد بردن وفراموش كردن كه اين فقرا ومستضعفين ايران بودن كه بساط طاغوت وسلطنت را ويران كردن ولى خيلى زود هم انقلابشون مصادره شد وعده اى اختلاس گر وغارت گر ودزد شروع به غارت اموال بيت المال كردن وخودشون واقازاده هاشون با بيت المال وحقوق وحق ملت جه ثروتهاى كلانى جمع كردن ويك زندگی لاكجرى واربابى درست كردن وما ملت ایران هم در فقر و سختى وكرانى ها كمرمان خم شده است وبراى يك لقمه نان شرمنده اهل وعيال مان شديم بنام اسلام وقرآن ودين خدا هربلايي خواستن سرمون آوردين ما كه از اين انقلاب خيرى نديديم ولى در روز قيامت در محضر خدا ورسولش از شما مسعولين ومجتهدين واي ت لله ها شكايت خواهيم كرد واز خداوند ميخواهيم كه حق ما را از شما ها بگیرد انشاءالله. يك ايرانى ستم ديده بيكارم

  • سروش
    0

    خودتونو مسخره نکنید با این چرندیات اون زمانی که رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار شد جمعیت ایران سی میلیون بود الان ما هشتاد و پنج میلیونیم که پنجاه و پنج میلیونش جمهوری اسلامی رو انتخاب نکردن

    نظرات شما -
    • مراد احمدی
      0

      دقیقا موافقم مطمنن باشید شصت میلیون جوابشون منفی هست

    • هر کس
      0

      جناب چرندایات قرار نیست مهمترین بخش ها را از نو بپرسند بلکه در بدنه ان می ایند می پرسند

    • یزدانی
      0

      معنی رفراندوم ظاهر متوجه نشدین. الان تو همون آمریکا و کشورهای اروپایی رابراه یا چند سال یکبار داره رفراندوم برگزار میشه؟ الان از اصلی ترین مشکلات اقتصادی ایران تحریمهای امریکاست، یعنی دلیل مشکلات اقتصادی صرفا داخلی نیست که با چنین کارایی بتونیم درستش کنیم. بله دزدی، سوءمدیریت و این چیزا داریم ولی متوجه نشدین قبل وبعد تحریم ها چه دولت قبلی چه این دولت، وضعیت دلار و بازار چطور شد؟چپ وراست نداشت. دقیقا بهم ریختن بازار و ضربه خوردنش و ادامه این موج سنگین تا چندین ماه بعد، در زمان استارت تحریم ها نبوده؟ یک رفراندوم بزرگ و مورد نیاز، شفافیت مجلس ونمایندگان هستش. هرچند بدون رفراندوم میشه انجام داد،ولی منظور... درباره رهبری بزرگترین اشتباه کم کردن اختیاراتش، الان بزرگترین مشکل درهم کوبیدن ایران،همون رهبریه! بیش از سی سال ایران درگیر هیچ جنگ داخلی و وخارجی نشده است، کافیه کسی کاری و اقدام اشتباهی بکنه و مملکت بباد جنگ بده... گور بابای تعصبات و بسیج وهمه، ولی این یکنفر عجیب قدرت کنترل این جامعه را داشته که بجنگ وارد نشه،این رکورد تاریخی داره میشه، از بعد صفویه، برا همین جامعه رشد فکری وعقلی کرده و بسمت مسائل دیگه‌ای از حقوقش داره نیره! مطمئن باشین اجنبی دنبال هیچ خیری برامون نیست،در کل تاریخمون،والانم تمام نخاله ها و وطن ستیزان را با خودش برده و میبینید کارشون فقط تحقیر مردم کشور شده. بخدا از این داستانها فاصله بگیرید تا حس امید و پیدا کردن راه فرار از مشکلات اقتصادی تو زندگیتون چطور بوجود میاد ولله زیر خط فقرم و امیدوار شدم، چون راههایی جلو روم قرار گرفته. والا بماچه،مصلحت کار خویش خسروان دانند.

  • ایرانی
    0

    یک بار در سال 58 آری دادم و امروز آنرا پس میگیرم.

  • کاربر ناشناس
    0

    بااین شرایط هیچوقت همه پرسی ( رفراندوم ) بهر صورت امکان پذیر نیست وهچنانوزورمداران به قدرت خود ادامه خواهند داد وملت باید سکوت رعایت نمایندوهیچگونه اعتراضی ویا انتقادی نمیتوانند داشته باشند فقط‌باید خفه باشند . ان شاالله خدای متعال راه نجاتی برای این ملت‌مجکوم به خفه شدن بقرار کند .امین رب العالمین

  • لاله های سرخ
    0

    هیچکس به هیچ عنوان مقدس نیست و تنها چیزی که میتونه پاک و مقدس باشه احترام به نظر و رای مردم هست اون موقع دیگه هیچ کسی نمیتونه پشت تریبون هرحرفی از طرف خودش بزنه و بگه این حرف مردمه چون مردم خودشون زبون دارن و در اینصورت با رای خودشون میتونن نظرشون رو بگن اونهم به شرط آزادی بیان البته اگه افراطیها بذارن در فضای باز و بدون تهدید نظر واقعی مردم منعکس بشه

  • کاربر ناشناس
    0

    اری درست است باید رفراندوم انجام شود

  • دلباز یاسوج
    0

    تا یک مملکت به لحاظ سیاسی به بلوغ نرسد و در این حوزه ریل گذاری صحیح نگردد هیچگاه در سایر پارامترها رشد نخواهد کرد هرگز وهزاران هرگز

  • حسین
    0

    بله....رفراندومی که نظام مطلوب مردم را تعیین کند

  • سامان احمدی
    0

    اگه راست میگن دوباره رفراندوم جمهوری اسلامی رو برگزار کنن ببینن چند درصد به جمهوری اسلامی رای میدن

  • مهدی رستمی
    0

    برید عامو خودتونا جمع کنید زیر فشار بدبختی داره کمرمون خم میشه به اسم اسلام هر غلطی که خواستن کردند شما نمیتونید مملکت اداره کنید بچه هاشون سوار لیموزین شدن و قاپ قاپ به ریش ملت میخندند این بود حکومت عدل علی این بود حکومت اسلامی

  • کوروش
    0

    هر حکومتی باید به نظر مردش احترام بگذارد باید رفراندم دیگری صورت گیرد

  • محمد
    0

    رفراندوم لازمه حیات حکومت جمهوری و اسلامی است چرا بعضی ها از رفراندوم میترسند

  • علی
    0

    ما نیازی به اصلاح ساختار نداریم بلکه نیاز به عمل کردن به همین قوانین فعلی داریم که نصف ان را هم عمل نمی شود که اگر عمل می شد خیلی از این مشکلات نداشتیم و مهمترین یعنی اصلی ترین بخش که ان را اجرا نمی کند و ضرر به همه می زند برخلاف دیگر بخش ها که عدم اجرای قوانین ضرر زیادی نمی زند همان بخشی است که برای رد گم کنی دائم از همه پرسی حرف می زند

  • امیر لطفی
    0

    به نظر بنده برگزاری رفراندوم به این آسونی ها نیست خیلی کار بزرگی هست دولت ها و حکومت ها عوض میشه و هر انقلابی سالیان دراز کشوری رو عقب میندازه رفراندوم باید توسط خواص و نخبگان باشه چون به نظر من مردم خیلی درست انتخاب نمیکنند و تحت تاثیر تبلیغات مختلف انتخاب اشتباهی دارند معمولا

  • ملت
    0

    ملت هربار رای دادن سرویس شدن رای به بنی صدر نتیجه بوجود امدن جنگ داخلی وطن فروشی....رای به مرحوم رفسنجانی نتیجه بوجود اوردند نظام سرمایه داری...رای به خاتمی نتیجه نفوذ فساد اخلاقی و ویرانی سیستم حرمت جامعه و خونواده....رای به احمدی نژاد نتیجه اش مشائی خاوری دکل نفتی رای به روحانی که الی ماشالله نتیجه حرافی وعده پوچ بی کفایتی بی مسولیتی بی ارزش شدن نظام پولی نابودی کامل همه کارخونه ها بیکاری همه جوانان تحصیل کرده بدهکار بودن ملت برای اینکه مردم هستن نه مسول دزدی کامل واردات پوچ و هزینه و حیف میل کردن بیت المال هرج مرج اقتصادی کوته فکری تحمیل کردن هزینه های گزاف به کشورریس جمهور باید شجاع باشد نه از ترس تحریم و جنگ در برابر خواسته های دشمنان گردن کج کند نتیجه انتخابات ملت این بوده اگر ریس جمهور قدرت نداردچطور تا دقیقه نود کشور را در قرنطینه نبرد حرافی های انتخاباتی رو باید کنار گذاشت نتیجه ها را دید

  • سرباز وطن
    0

    رفراندوم در کشور ما که جمهوری اسلامی هست یک امری نیست که انجام نشده باشه و حتما انجام میشه. خوبه که رفراندوم گذاشته بشه تا مردم باز با ارمان های انقلاب موافقت کنن "سرباز این آب و خاک "

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      ضد و نقیض صحبت میکنی میگی رفراندم یعنی بیعت با آرمان انقلاب اصلا معنی رفراندم را نفهمیدی

  • محمد
    0

    این زیبا کلام اسمش استاد دانشگاه است ولی از علوم سیاست چیزی سرش نمی شود و کوچه بازاری حرف می زند که مانند دروازه در باید ازش عبور کرد اخه مرد حسابی هسته ای که مورد حقوقی و امنیتی و بین المللی است را می شود با رفراندوم امتحان کرد ؟

  • نگین
    0

    سیستم احتیاج به پوست اندازی دارد باید به نظر من رفراندوم کار عاقلانه ایست بر کزار شود هما ن طور که اول انقلاب مرگ بر همه کشورها گفته میشد حتی روس جنایتکار که شعار نه غربی نه شرقی سر می دادند اکنون کشور را نباید به جنگ کشید از دشمتی هیچ چیزی عاید نمی شود جز تباهی و فقر و درد و رنح مردم رفراندوم در صورتی صحیح است که ارتجاع سرخ و سیاه سوار بر رفراندوم نشوند و به بیراهه رود

  • محدثه
    0

    مطمنئنم شما مجموعه خبر فوری هم مثل خیلی از مسئولین دلتون به حال مردم نسوخته. می‌خواین قدمی برای جلب نظر رییس جمهور عزیزتون بردارید. فکر هم می کنید مخاطبانتون بوق تشریف دارن و تحلیل ندارن. روحانی کدوم کارش منافع کشور و ملت توش بوده که رفراندمش باشه؟؟

  • بهرامی
    0

    سلام به نظر من نوع حکومت مهم نیست مهم انسانیت وانسان بودن مهم است رسیدگی به ملت با این همه ثروت خددادی مهم است .شاه رفت ولی آیا زندگی مردم بهتر شد الان دهها شاه داریم که هر کدام به نحوی این کشور را دارن غارت میکنند باید دست اینها را قطع کرد که با نام اسلام دارن ظلم میکنند.

  • حسن
    0

    به فرض که رفراندوم برگزار شد، یعنی راستشو به مردم میگن. تو مملکت من نوع حکومت، نوع شفافیت،انتخاب، مدیریت سلیقه ای است یعنی اگه اکثریت مخالف باشند بی بصیرت ومنافقند

  • احمد
    0

    رفراندوم باید ررگزار بشه هر کشوری ک داعیه ازادی داره باید انجام بده چند سال یکبار

    نظرات شما -
    • رسول احمدی
      0

      چطور تو کشورهای مدعی آزادی رفراندوم نیست؟

    • درجواب رسول
      0

      کی گفته رفراندوم نیس..کشورهای اسکاندیناوی چپ و راست دارن رفراندوم میذارن..ولی متاسفانه رسانه میلی پخش نمیکنه

  • امیر
    0

    رفراندوم برای انتخاب نوع حکومت الزامی است،چون حدود پنجاه میلیون از مردم ایران در رفراندوم انتخاب نوع حکومت قبلی نبوده ودخیل نبوده اند

  • ملت
    0

    رفراندوم زیر نظر این نظام؟

  • زحمتکش
    0

    امروز دوازدهم فروردینه جا دارد یادی کنیم از اون دو درصدی که به جمهوری اسلامی نه گفتند.

  • حسن کلید
    0

    رفراندوم بذارید تا ببینید الان نظر مردم با ۴۱ سال قبل فرق کرده

  • مجید
    0

    اولا خیلی ها مشکلات را فقط رئیس جمهور میدانند در صورتیکه او اختیار کامل ندارد و مشکلات مربوط به کل نظام است رفراندم جمهوری اسلامی آری یا نه هم هرگز دیگر برگزار نخواهد شد زیرا نظام خودش جواب را میداند

  • ایرانی
    0

    رفراندوم های ۴۰ سال پیش را هی به رخ مردم نکشید.ان زمان ۷۰ درصد مردم سواد نداشتند.و وعده هائی به انها داده شد که الان زمین تا اسمان فرق دارد.مثلا قرار بود که همه ازاد باشند ایران برای همه ایرانیان و همه در مدیریت کسور سهیم باشند.ولی ایا الان حکم حکومتی و نظارت انتخابات و مهندسی نتایج و .... جایی برای شعارهای مفدس انقلاب ۵۷ گذاسته؟قضاوت با وجدان بیدار خوانندگان و ملت ایران است.

  • نسرین تدوینی
    0

    میخواستم بگم من ازرای دهندگان آری به جمهوری اسلامی بودم.به جمهوری اسلامی بااون وعده ها.امامتاسفانه الان پیش وجدانم شرمنده هستم.چون اینکارمن یک رای به مجموعه رای دهندگان آری جمهوری اسلامی اضافه کرد.واقعا ازبچه هایی که درانقلاب بدنیاامدن وکمبودها ازهرنظر رالمس کردن عذرخواهی میکنم.ازخداهم طلب بخشش میکنم.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      نمیخوام از وضع موجود که البته بخشی از اون هم نتیجه عمل خودمونه( که به خاطر شعارهای فریبنده و دروغهای افراد خاص چشممون رو به روی انصاف و وجدانمون میبندیم و «دینمون رو‌ خیلی ارزون به دنیای دیگران میفروشیم ») دفاع کنم . ولی میشه بیزحمت چند تا از امکانات و‌ آزادی و چیزهایی که قبل انقلاب بود و الان نیست رو‌ نام ببرین تا ما بعد انقلابیها بدونیم از چی محروم شدیم‌.؟؟ منصفانه قضاوت کنیم .

    • محمود خسروی
      0

      نگاه شما به این حکومت ،یک نوع نگاه لیبرالی است نه ارمانگرایی،باوجود اینکه درراس حکومت ولی فقیه قراردارد،نفوذی ها این همه برای مردم مشکلات درست کردند،چونکه خود باخته استکبار هستند،اگر کسی در حکومت اسلامی مسولیت گرفت ،توانست جلوی دشمنان دینت بایستد،آنوقت زمینیه اظهار نظر همه پرسی پیش نمیاد ،که عده ای بخواهند شیاطین حکومت کند،اگر در دوران امام علی(علیه السلام)به جای ابوموسی اشعری ابن عباس برای داوری می رفت ،معاویه رو برای حاکم اسلامی خلیفه تعیین نمی کردند،توطئه-تطمیع و تزویر خواص کار رابه جایی پیشبرد حاکم (قاضی)اسلامی حکم قتل امام معصوم(حسین بن علی)علیه السلام را صادر کند ،مردم عوام جامعه برعلیه ولی معصوم قیام کنند و بگویند که او کافر است و از دین خارج شده پس قتل او واجب ،و ریختن خونش مرج است ،بصیرت دینداری ،یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی که برای ماندن دین اسلام ،تا پای دادن آبرو جوان ای

  • محمد
    0

    چه اشکالی داره یه همه پرسی شه همونجور که امام رحمت اللا گفت شما نمیتونید حکومت ۴۰ ساله پیش رو به زور به نسل جدید بخورونین

    نظرات شما -
    • M
      0

      بینهایت لایک.گل گفتی حاجی

  • فضول خان
    0

    اولا رفراندوم برای اصلاحات قانون در حد تعیین اختیارات غیر از رفراندوم برای برای تغییر نظام و رژیم حاکم است و هیچ نظامی حتی مدعی آزادترین نظام ها هم اون رو بر نمیتابن چون امری پارادوکسی میشه مثلا الان کسی میتونه از رفراندوم تغییر نظام حکومتی در آمریکا یا فرانسه حرف بزنه یا حکومت خودش این رو اجرا میکنه؟ ثانیا مشکل ما رفراندوم و قانون اساسی نیست مشکل مردی برای کار کردن هست که نیست

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اونجا که تو میگی هر چهار سال یک نفر انتخاب میشه نوع حکومت اینجوری نیست که یه نفر بالا سر همه همیشه باشه مردمم برن به نفر دوم رای بدن گرچه دم انتخابات رفراندم رفراندم میزنن برا گول زدن ملت

    • .
      0

      حرف شما کاملا غلطه..در امریکا شخص اول حکومت هر4سال یکبار تغییر میکنه.یعنی کسی که اختیار تام داره.یعنی حتی اگه ترامپ سرکش باشه.اما رییس جمهور در ایران خودش نوکر شخص اوله و تو فقط یه نوکر در انتخابات رای میدی و نمیتونی شخص اول را اگه خوشت نیومد 4 سال دیگه عوض کنی.این مصداق استبداده البته ازنوع دینی

  • حسین
    0

    چطوریه که پیامهایی که طبق سلیقه خودتون هست رو نمایش میدین اما اونهایی که به مذاقتون خوش نمیاد نمیذارید!

  • جان
    0

    اولا آزادی که در ایران هست هیچ جای جهان نیست ثانیا این رفراندومی که الان دولت بی کفایت روحانی یا عده ای از ان حرف میزنند برای این است که بی کفایتی و بی لیاقتی خودشون برای اداره کشور بپوشونن

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      متاسفانه داداش همون احمق هایی که بهش رای دادن الان طلبکارن از کشور . روحانی گند زد خودتونو به خریت نزدید دوستان

  • M
    0

    بشدت موافق رفراندوم راجب نوع حکومت مورد علاقه نسل جدید هستم.طبیعتا نسل جدید دوس داره جامعه دموکراتیک و بین المللی را تجربه کنه و از اجباری های سنتی عبور کنه.پس هرچی سریعتر رفراندوم شفاف با نظارت مراجع بین المللی برگزارکنید.این خواسته حداقل60درصدمردم یعنی بیش ازنیمی ازمردم شریف ایرانه

  • سعید
    0

    برای خبر فوری‌که این طور با احساسات مردم در این شرایط بازی میکنه و ماهی صید میکنه متاسفم . هر چند فکر‌نکنم نظرم رو‌بگذارن اما‌ من اگه جای دوستان بودم پیام میگذاشتم که واقعا الان کشور ما مشکل رفراندوم داره یا مشکل کار امدی مدیران ؟!! منصف باشیم . همه مسئولینی که سر کارن رو‌ما انتخاب کردیم‌. لازم نیست تو‌کره مریخ دنبال باعث این وضع باشیم. اونایی هم که میگیم بد شدن تو‌همین جامعه همراه ما تربیت شدن . به جای قضاوت کردن بقیه از خودمون باید شروع کنیم .

  • محمد نیک سیرت
    0

    باسلام وآرزوی توفیق، به نظربنده هر۴۰سال بایدنوع نظام به همه پرسی عمومی گذاشته شودتاادامه مسیربرای مسئولین ومردم کاملا شفاف وعادلانه وبدورازهرنوع شائبه باشد.

  • ایرانلا
    0

    با شرایط فعلی یه انقلاب داخلی برای رفع سوء مدیریت وفساد اداری و اقتصادی با اصلاح قانون اساسی و هوشمند کردن نظارت و مدیریتی...

  • محمد شیخی
    0

    واقعا دیگه نیازه رفراندوم برای تعقیر قانون اساسی و نوع حکومت داری و تامل با بیرون .با سپاس

  • پاری
    0

    نتیجه این رای گیری دست کیه ؟! بهتره مردم خودشونو سبک نکنن

  • علی نخعی
    0

    با اختلاف نظر مسئولین و شرایط کشور و اهمیت نظر مردم قطعا برگزاری رفراندوم ضروری و حرکت مثبتی خواهد بود.

  • جعفر
    0

    فردا میزنن 99درصد آری کاری نداره

  • ایرانی
    0

    باسلام ودرودبه روان پاک شهدا اگربطورواقع آراشمارش گرددونظرمردم برای سردمداران حکومت مهم باشد.آری.رفراندوم برگزارگردد.چه اشکالی دارد.مردمی که سالهاازخون وجان خودگذشتندوحماسه ها آفریدندبتوانند تجدیدنظرکنندوبرای آینده فرزندانشان وایران عزیزتصمیم بگیرند.ایران پایینده باد

  • م م
    0

    بله.حتما لازم است تغییرات در ساختار نظام ایجاد شود

  • فرید
    0

    بنویسید ، بگویید، رفراندوم

  • علی
    0

    درمورد یکسری مسائل باید همه پرسی بشه یکیش درمورد خودرو که پدر ملت ۴۰سال دراوردن اخرشم اشغال تولید میکنن هیچکس نمیتونه نفس بکشه حق ما اینه پولی که ب زحمت بدست میاد بدیم ب اشغال ماشین؟!!مگه بهترش نیست که این ارابه های مرگ سوار بشیم؟!!

  • ا
    0

    همه مشکلات مردم را حل کرده از بیکاری دنبال رفراندم افتاده اول یک رفراندم بگذار برای مقبولیت با عدم مقبولیت خودت نزد مردم بعد برای مردم تکلیف معین کن کاری بغیر از حاشیه سازی ندارد

  • ا
    0

    همه مشکلات مردم را حل کرده از بیکاری دنبال رفراندم افتاده اول یک رفراندم بگذار برای مقبولیت با عدم مقبولیت خودت نزد مردم بعد برای مردم تکلیف معین کن کاری بغیر از حاشیه سازی ندارد

  • مظاهر ابراهیم زاده
    0

    بنظر میرسه و دربعضی ازموارد نیاز هست که رفراندوم برگزار بشه؛چون دربسیاری ازمسایل اصلا نظرات مردم نادیده گرفته میشود وجامعه ما قربانی تصمیات خاص یکسری ادمای ازخودراضی میگردد؛باید جامعه ما احزاب فعال شناسنامه دار؛ باگرایشهای سیاسی اجتماعی نو وبرنامدار؛حالت پویایی بخودش بگیره نه اینکه همه روی یک ریل حرکت کنن ک شایدم الان زنگ زده شده بااحترام ♡♡

  • سام پور موحد
    0

    موافق البته اولین مورد با این عنوان روحانی تا پایان دوره ریاست جمهوری آری یا نه

  • مجید عطایی کمال
    0

    به نظرم نظر غالب مردم محترمه پس در نوع حکومت نیاز به رفراندوم داریم البته مردم را روشن بشن تا بدونند به چه چیزی آری یا نه می‌گویند که سرشون کلاه نره

  • نعیمه حصارکی
    0

    روحانی الان دنبال راه دررویی برای عدم جوابگویی بعد ۸ سال ویران کردن و وطن فروشی است تو جوابگوی دولت فشل ناکارآمدت باش فعلا لازم نکرده الکی دلسوز ملت بشی که مثلا ما خیلی هم کارآمد بودیم مشکل از قانون اساسی بود !! ملت جواب اصلاح طلبان رو تو رآی شون و عدم رآی شون خواهند داد .

  • ابوالفضل
    0

    باسلام خواهش میکنم نظرم روبزارید... متاسفم واسه مردم ساده لوح کشورم.ازهمه مهمترازرسانه هایی که حتی سوادسیاسی ورسانه ای ندارند سوال چرا حسن روحانی دراواخرعمردولتش به فکر همه پرسی افتاده؟؟؟ چرا اوایل جدی پیگیرنبودی...اومدی وفاتحه خوندی توکشور حالا که موقع رفتنه وهمه چی وموجودیتشون ازدست داده بحث همه پرسی راه انداخته سوال دوم چرا مردم ایران اجازه اشخاص مثل روحانی باروح وروان اونا بازی کنه ؟؟ حالا که وقت پاسخگویی ومحاکمه دولت شده بحث حقوق زنان وازادی مدنی وهمه پرسی و...مطرح میشه چرا مردم ما نمیپرسن اقای روحانی هرکی بخواد درمورد همه پرسی حرف بزنه درخدمتیم وشما اقای روحانی اول بیا جواب ملت روبده بعد به مسایل حاشیه ای بپرداز چرا مردم ساده ورسانه ها درپازل روحانی بازی میکنن

  • علی اصغر پیری
    0

    رفراندوم خوبه ولی چرا آقای روحانی برای بودن خودش رفراندوم برگزار نکرده تاحالا؟ که اینقدر فلاکت نبینیم

  • ب
    0

    بهترین کاربرای اعلام نظرمردم رفراندوم می باشد

  • پیام
    0

    با عرض سلام ۳۹سال پیش پیشینیان یا همون اجداد ما برای خودشون تصمیم گرفتن که همون رفراندوم میگیم الان قرن عوض شده مسائل زمان فرق کرده برای همه چیز مهم ما باید ری بدیم اکر در کشور آذادی بیان هست باید رفراندوم هم برای مسائل مهم این دوران هم باشه

    نظرات شما -
    • محمدی
      0

      با احترام به نظر شما درست که اگاهی بالا رفته ولی اولا بیشتر احساسی عمل می کنیم تا منطقی ثانیا نمیشه برای هر تصمیمی رای گیری بشه برگزاری رفرندوم مستلزم صرف هزینه است ثالثا شرایط هر کشور با کشوردیگر متفاوت است رابعا همه مردم در یک موضوعی خبره نیستند

    • حقوقدان
      0

      کلا رفراندم یا نظر سنجی اول برای مسائل کلان اولویت دارد و در ذیل آن برای امور مرتبط با آن بدیهی. زمان و اهمیت این کار باید به رای گذاشته شود. و در پایان موضوع مورد رفراندوم باید شفاف و زمانبندی شده باشد. پرداختن به استخرفرح و کمپوت بردن برای روحانی تدارکاتچی و فرافکنی مشکلات و عدم تحقیق در اصل موضوعات ملی و بهانه استمرار مدیریت اختلاس گران مادام العمر در فوریت رد یا قبول رفراندوم نیست.

  • رنجبر
    0

    رفراندوم بایستی انجام بشه علم و فرهنگ و دانش ملت بالا رفته وبه خواسته ملت باید احترام گذاشت.

  • احسان
    0

    هرچند صد درصد مخالف روحانی هستم اما با رفراندوم‌موافقم...هرچند هم میدونن نتیجهش چیه..۹۹درصد اری

    نظرات شما -
    • دانیال
      0

      ۹۹ درصد اری به جمهوری اسلامی؟مثل اینکه تو ایران زندگی نمیکنی داداش

  • اریو
    0

    رفراندوم بطور اتوماتیک باید هر 10~15 سال تو قاون اساسی پیش بینی شه تا اگ نظر هر ملت نسبت ب حاکمیت سرزمینش عوض شد بتونه اون رو پس بگیره همونطور ک ووگذار میکنه ن اینکه سوار شن دیگ پیاده نشن

  • تورج میرآب
    0

    بدم نمیگه سربازی حذف بشه ارتش حرفه ای بشه دزد بگیری بشه بدم نیست

  • ایرانی
    0

    کسی از رفراندوم حرف میزنه که آخر خط قرار داره این ۸ سال چه گلی به سر ملت زدین هم مجلس و هم دولت دست شما بود!رفراندوم خوبه ولی نه بوسیله شما و به پیشنهاد شمایی که میلیاردها دلار به ملت خسارت زدید! برای فرار از پاسخگویی میخواهید آشوب به پا کنید.حتی به موز هم رحم نکردید و وارداتش انحصاری فامیلاتون شد.کسی از رفراندوم حرف میزنه که پرونده خوبی داشته باشه.

  • ناصر
    0

    رفراندوم برگزار نمیشه چرا که خیلی ها زیان میکنن و جالبتر اینکه همه نهادهای نظارتی بر این اتفاق مخالف برگزاری اش هستن و متضرر اصلی خود آنها هستن

  • ش جمالی
    0

    من متعجبم از این حسن روحانی که بحث رفراندم رو پیش میکشه. آخه تو چکاره ای؟ مگر تو کاره ای هستی که بخوای برا مملکت تصمیم بگیری؟ چرا حرف گنده تر از دهنت میزنی؟تو ی تدارکاتچی بیشتر نیستی. مصالح نظام و حاکمیت که دست یکی دیکه اس. پس بیخودی مردم رو امیدوار به بهبود نکن. در حد اختیاراتت صحبت کن وگرنه باید بری تو استخر فرح شناکنی.....

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      نه داداش اتفاقا همه کاره ام بود حالا که گند زده میگه کی بود کی بود من نبودم نه داداش همه کاره خودشه

  • ناشناس
    0

    روشن نکردید همه پرسی برای چی واصلاح ساختاری چی

  • الف
    0

    پس نتیجه میگیریم تمام ناکامی های دولت در سالهای اخیر به علت عدم وجود قوانین مورد نظر ایشان است و اگر این قوانین تصویب شود قطعا شرایط به نفع دولت تغییر مینماید و تمامی معضلات ایران برطرف خواهد شد! فقط اشکال اینجاست که ایشان دیر متوجه این موضوع شدند و بنظر میرسد این اظهارات فقط راهی است برای توجیه ناکامی ها در آینده.

  • مهدی
    0

    اقای روحانی اینا فقط فرار رو به جلوس تو چطور در مجلس قبلی این اراجیفو نمیگفتی . حالا یادت افتاده مردم تصمیم گیرنده اند تو برو بفکر بعد از ریاست جمهوریت باش راستی زندان کمپوت چی برات بیارم

  • حقوق دان
    0

    تعداد لایک موافقان رفراندوم مایه تاسف است. روحانی باید پاسخگو باشد. در درجه اول هم پاسخگوی تک تک کسانی که اورا قبول دارند و به او رای داده اند و متاسفانه حالا هم فریب حرف هایش را خورده و برای رفراندوم سوت و کف میزنند، درحالیکه بخاطر بی کفایتی او و دولتش، چنین سرخورده و زخم خورده و مشکل دار هستند. روحانی، هروقت شرایط زندگی سوییسی را برای مردم فراهم کرد، حق دارد از قانون سوییس حرف بزند. ضمنا، هیچ رفراندومی درون حکومت، نمیتواند با موضوع نوع حکومت باشد. لطفا کمی مطالعه کنید!

  • ...
    0

    از سال 68 تا الان میشه 32 سال . من متوجه نشدم چرا نویسنده میگه از آخرین رفراندوم ، 28 سال میگذره!! ممکنه این مطلب کپی شده از سال 96 باشه ؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها