طناب دار بر گردن نخلیات بی‌گناه شادگان

وخامت و نابودی محیط زیست خوزستان می‌توان را این بار در خشک شدن نخیلات بی‌گناه شادگان و خطر نابودی اراضی این شهرستان مشاهده کرد.

طناب دار بر گردن نخلیات بی‌گناه شادگان

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، " موضوع محیط زیست کماکان اولویت دولت دوازدهم محسوب می‌شود چرا که بحران محیط زیست یک مساله فانتزی نیست بلکه یک بحران عاجل است، در حقیقت نمی‌توان بدون توجه به محیط زیست به آینده نگاه کرد، محیط زیست دولت خصوصی ساز یا شهروند نمی‌شناسد، الان بحران محیط زیست مساله عمومی است و همه از آن سود یا ضرر می‌برند. " این نوشتهبخشی از سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در روز تکریم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست دولت یازدهم و معارفه عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت دوازدهم است.

البته راستی آزمایی اولویت‌های دولت دوازدهم و سخنان معاون اول رئیس این دولت در حوزه محیط زیست کشور را می‌توان با چرخش جهت دوربین فیلم برداری از برنامه سخنرانی معاون اول رئیس جمهور به طرف مشکلات محیط زیستی و روند بهبودی آنها در طول چندسال گذشته همچنین نشستن پای درد و دل کشاورزان و در اختیار قراردادن سکان سخنرانی به آنها متوجه شد.

سال‌هاست که محیط زیست کشور گوشهایش از وعده‌های دهان‌پر کن دولت‌ها پر و چشم‌هایش منتظر بودجه‌هایی است که یک بار حذف و بار دیگر با پاس دادن توپ در زمین حریف آن را تصویب می‌کنند اما همچنان رئیس دولت به عنوان شخص نخست مملکت نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

گوش‌ها در انتظار شنیدن زنگ بیدار باش حل مشکلات محیط زیست خوزستان

رنگ پریده و حال پریشان محیط زیست خوزستان نیز از اسرار درونی استانی خبر می‌دهدکه سال‌‌ها معضلاتش مانند نگینی در کشور می‌درخشد. یک بار کارونش در پیش دیدگان مسئولان به جزیره‌ای ابدی تبدیل و بار دیگر تالاب‌هایش برای تحقق خواسته‌های غیر منصفانه‌‌ای که هیچ منفعتی برای استان و ساکنان اطرافش ندارد، خشک می‌شوند با این وجود نه تنها به اندازه ارزنی به مشکلات و معضلات زیست محیطی‌اش توجهی نمی‌شود بلکه در پیغام و پس پیغام‌های محرمانه که سراسر ارائه آماری غیر واقعی است آن را گلستانی تعبیر می‌‌کنند که به دلیل سوء مدیریت مدیران استانی در حال نابودی است.

وخامت حال محیط زیست خوزستان نیاز به وصف شرح حال ندارد چرا که با چشم مسلح می‌توان حوادث ناگوار محیط زیستی موجود در این استان را دید به طوری که بعد از تشکیل جزیره‌های طبیعی در دل کارون و خشک شدن تالاب‌های هویزه و شادگان و آبرسانی آن‌ها با زهاب نیشکر را می‌توان وخامت و نابودی محیط زیست خوزستان را این بار در خشک شدن نخیلات بی‌گناه شادگان و خطر نابودی اراضی این شهرستان مشاهده کرد.

جبار حمادیمدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان کمبود آب مورد نیاز برای زنده نگه‌داشتن نخلیات شادگان را مهمترین مشکل این شهرستان عنوان کرد و گفت: نخیلات شهرستان شادگان از اوایل شهریورماه تاکنون هیچ آبی دریافت نکرده‌اند و این مساله سبب به خطر افتادن نخلستان‌ها در شادگان می‌شود.

چشم امید کشاورزان شادگانی برای رهاسازی آب و کشت پاییزه

وی با بیان اینکه نخلیات شادگان زمانی می‌توانند محصول با کیفیت تولید کننده که بعد از برداشت با آب و کود مناسب تقویت شوند، تصریح‌ کرد: نخیلات شادگان به علت رهاسازی نشدن آب مورد نیاز نتوانستند خود را برای تولید محصول با کیفیت بازیابی کنند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان افزود: کشاورزان به این امید که برای کشت پاییزه آب رهاسازی می‌شود، سکوت کردند اما برای این کشت نیز آب مناسبی رهاسازی نشد.

حمادی با بیان این‌که وضعیت نخلستان‌های شادگان خوب نیست، گفت: حدود 3میلیون اصله نخل در شادگان وجود دارد که با توجه به وضعیتی که در زمینه تامین آب مورد نیاز به وجود آمده نخل‌های شادگان از نظر کمی و کیفی ضربه دیده‌ و در خطر تلف شدن قرار دارند.

رهاسازی آب مورد نیاز به اسم شادگان به کام هوا

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ستاد بحران با موضوع خشکسالی اظهار داشت: عمده مشکل شهرستان شادگان حول محور رودخانه جراحی بوده زیرا نزدیک به دو سال است در این حوضه با تنش آبی مواجه‌ هستیم.

وی با بیان اینکه امسال از ابتدای پاییز تاکنون هیچ آبی به شادگان نرسیده است، ادامه داد: شهرستان شادگان با خطر جدی روبه رو است به طوری که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شادگان از بین می‌رود.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: چهار بار به اسم شادگان آب رهاسازی شده اما تاکنون حتی یک قطره آن به شادگان نرسیده است.

چرا محدودیت آب فقط برای خوزستان است؟!

وی معتقد است که محدودیت برداشت و فشار بر کشاورزان نباید تنها به خوزستان تحمیل شود و تصریح‌کرد: استان‌های بالادست نیز باید تحت فشار قرار گیرند چراکه مشکل کم آبی مربوط به کل کشور است و تنها به خوزستان مربوط نمی‌شود.

ناصری‌نژاد از اجازه تخصیص آب برای شادگان خبر داد و گفت: مجوز تخصیص آب را داریم و نقشه راه آن آماده است که ظرف کمتر از یک هفته می‌تواند به شادگان آب برساند بنابراین خواهش می‌کنم برای نجات شادگان این کار به سرعت انجام شود.

چه کسی به مردم شادگان پاسخ می‌دهد؟!

با این تفاسیر چه میزان از دغدغه دولت را می‌توان معطوف به حوزه محیط زیست به ویژه محیط زیست استان خوزستان دانست؟! مهمترین نیاز امروز نخلیلات شادگان برای ادامه زندگی آب است و این مسئله موضوع پیچیده و مشکلی نیست که از قوه عقل و درک به دور باشد.

مسئولان حوزه محیط زیست به ویژه رئیس محیط زیست کشور به عنوان متولی اصلی در حوزه رسیدگی و حل مشکلات زیست محیطی می‌دانند که نرسیدن آب به نخلیات شادگان برابر است با مرگ هزاران هزار نخل بی‌گناه و بدون شک جریان حیات شهرستان شادگان با مرگ نخلیات به آخر خط یعنی توقف می‌رسد اما همچنان دو سوال بی‌پاسخ ذهن تمام مردم استان خوزستان را درگیر کرده است که آیا مسئولان برای بقای شهروندان در این استان استراتژیک برنامه‌ای دارند؟! و دیگر اینکه از نظر مسئولان زنگ خطر و آماده باش برای نجات محیط زیست استان خوزستان کی‌نواخته می‌شود؟!

منبع: تسنیم

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها