روحانی در نشست خبری:

اشتغال و مبارزه با فقر دو اولویت اصلی دولت هستند/خطی از برجام کم نخواهد شد

رئیس جمهور کشورمان گفت: ملت ایران همواره خواهان مبارزه با بی عدالتی و فساد هستند.

اشتغال و مبارزه با فقر دو اولویت اصلی دولت هستند/خطی از برجام کم نخواهد شد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با اصحاب رسانه آغاز شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ابتدای نشست خبری خود با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: مردم ایران خود انقلاب را به پیروزی رساندند و باید قدردان آنها باشیم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ملت بزرگ ایران همواره در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند از این رو تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی را در جامعه پیاده کرده و جامعه را از انواع بی‌عدالتی‌ها و فسادها پاک کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: انقلاب ما از وقتی که به پیروزی رسید و امروز که 39 سال از این پیروزی می‌گذرد شاهد حضور مردم، نشاط آنان و استقامت‌شان در برابر انواع تهدیدها و نیز موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه‌مان برای قرن‌های متوالی است، اظهار کرد: هیچ وقت نشده است این مردم را از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه ما نیز همان راه است و شیوه‌ها البته در سبک زندگی و اداره کشو باید رو به تعالی باشد.

*بايد به توصيه های جوانان توجه کنیم

وی با تاکید بر اینکه آن روز که انقلاب اتفاق افتاد نسل جوان‌مان کمتر از هفت میلیون از جمعیت را تشکیل می‌داد، اظهار کرد: باید نسل جوان‌مان که امروز 70 درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بودند اما امروز 25 میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، اظهار کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه دولت دوازدهم علاوه بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، گفت: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال 97 هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشد تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره ارز گفت: نرخ ارز را متعادل نمیبینیم و باید به تعادل برسد. اگر امروز نرخ ارز بالاتر از قبل است، دلایل تجاری و اقتصادی نمی تواند داشته باشد

وی تصریح کرد: تراز ارزی ما مثبت است، درآمد ارزی بیش از مخارج ارزی است. کسر بودجه نداریم و بودجه ای که در ماه های اولیه در دولت تصویب کردیم، محقق می‌شود. یکی از سال‌های خوب ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های قبل در دی و بهمن دچار مشکلاتی بودیم تاکید کرد: قاعدتا دلایل روانی دارد. مردم را به آینده کاملا مطمئن می کنم. حتی در اینده درآمد ارزی ما بهتر می شود.

روحانی تصریح کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فایننس خارجی در اختیار ماست. شرایط آینده ما، شرایط بهتری است. بخشی را رییس بانک مرکزی اعلام کرده و می کند از این رو توصیه من به مردم این است که برای منافع خودشان قدم در راه ارز بر ندارند.

وی اظهار کرد: مردم به راهنمایی ها و توصیه های اقتصادی مسئولان ما توجه کنند و ضرر نمی کنند.

*تامین اجتماعی نباید کار اقتصادی کند

روحانی درپاسخ به سوالی درباره بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: در مورد بدهی تامین اجتماعی دولت توصیه‌های مهمی به سازمان دارد. باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. هر قدر پول بدهیم با این وضعی که دارد نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید.

وی خاطرنشان کرد: تاکید کردم به وزیر کار شرط من این بوده که تمام بنگاه‌ها واگذار شود. قدم‌های خوبی برداشته شده است. همه بخش‌های دولتی باید بنگاه‌های خود را واگذار کنند از جمله بانک‌ها. این تنها راه نجات اقتصاد کشور است. نیروهای مسلح و دیگران هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.

* به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم اقتصادی باشند

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره‌ رمز پیشرفت و پیروزی کشور در سال‌های پس از انقلاب گفت: مبنای پیشرفت ما بسته به اراده‌ی ملت ما برای تحول و پیشرفت است. اگر ملت منسجم و‌ مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت خود مردم باشد، آن ملت همواره در حال پیشرفت خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه آمارهای بین‌المللی هم حاکی از پیشرفت ما در زمینه توسعه منابع انسانی است گفت: آمار و ارقام خوشبختانه به ما می‌گوید در سالهای اخیر رشد اقتصادی مثبت ما همواره وجود داشته است و در سال‌هایی دو سه درصد بوده و در سال گذشته دو رقمی شده بود.

رئيس جمهور اظهار كرد:من به مردم قول میدهم در دولت دوازدهم نیز شاهد رشد مداوم اقتصادی کشور باشند.

روحاني در ادامه پيرامون اعتراضات اخير مردم گفت: دولت‌هایی بوده اند که صدای اعتراض مردم را نشنیدند و برخورد کردند، اما در این دولت صدای مردم شنیده و مردم اعتراض کردند.

وي تصريح كرد:در بین دولت های گذشته رساترین حرف را این دولت زده که اعتراض را میپذیریم. من بسیار خوشحالم که همه میگویند باید صدای مردم را شنید

روحانی تاكيد كرد: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره صداهایی که مانع سرمایه‌گذاری می‌شوند،‌ گفت: ما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست. من وقتی به کرمان می‌روم و می‌بینم 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود و سال آینده هم همین میزان طرح داریم، یعنی جامعه در حال پیشرفت است.

وي تصريح كرد: سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. بسیاری از موارد مهم سرمایه‌گذاری که فناوری پیچیده می‌خواهد با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره‌ایم. ما اتومبیلی تولید می‌کنیم که 30 درصد آن باید صادر شود.

رئيس جمهور اظهار كرد: طرحی که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردم و طرح‌های دیگر همگی به معنای امیدواری است. در همه عرصه‌ها همین طور است.

*تريبون ها بايد با دولت همصدا باشند

وي تاكيد كرد: اما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه‌دار مثل آهو فرار می‌کنند. راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

روحانی درباره سیاست آمریکا برای کنترل ایران در منطقه و امکان مذاکره با کشورهای خارج از منطقه گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای که هستیم و مشکلات فراوانی که شاهد آنیم راه حل اساسی را راه سیاسی و مذاکره می‌دانیم اما ابایی نداریم که با کشور‌های دیگر هم مذاکره کنیم.

وي تصريح كرد: همیشه ما با کشورهای خارجی بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و هدفمان را که مبارزه با تروریسم، ثبات و عدم مداخله‌ی دولتهای خارجی و فروش سلاح آنها در منطقه بوده است، گفته‌ایم.

رئيس جمهور اظهار كرد: همچنان با کشورهای منطقه و خارج از منطقه درباره منطقه بحث‌ و‌ رایزنی می‌کنیم و حتی از آنها کمک میخواهیم.

وي گفت: ما همیشه با کشورهای دنیا راجع به منطقه حرف زدیم و حرف خواهیم زد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره، درباره‌ عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و تغییر موضع ایران گفت: برای مسائل منطقه بویژه سوریه روابط خوبی بین ایران ترکیه و سوریه بوده و در تماس تلفنی با پوتین، او احساس می‌کرد نشست دوباره سران سه کشور ضرورت دارد.

وي تصريح كرد: روابط ما با روسیه و ترکیه روابط خوبی است و اما این موضع اصولی ما بوده که ورود ارتش یک کشور به خاک کشور دیگر باید با رضایت مردم و دولت آن کشور باشد و بنابراین دلمان میخواهد این عملیات که ثمری جز کشته شدن مردم نخواهد داشت،متوقف شود.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره سقف ۵ میلیون تومانی برای حقوق اعضای هیات علمی گفت: در لایحه بودجه چیزی درباره سقف بودجه نداشتیم، شاید مجلس در لایحه افزوده است.

وی تصریح کرد: آن چیزی که بیشتر دانشگاه ها دنبال می کردند، تقویت مراکز علمی و آزمایشگاه ها بود. دولت هم بر این تصمیم بود. راهکار ما این بود که ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم، باید مشکل دانشگاه ها را از طریقی برطرف کنیم

رئیس جمهور اظهار کرد:،من در دولت نشنیدم که وزیر علوم اعتراضی به این بودجه داشته باشد. البته همه وزرا می گویند بودجه کم است.
اما برخی از مشکلات بحق است.

روحانی درباره رویکرد ترامپ پیرامون برجام گفت: خوشحالم که ترامپ بعد از یک‌سال که به کاخ سفید رفته، هنوز نتوانسته به فریادی که در دوره انتخابات میزد که توافق را پاره می‌کند، دست پیدا کند.

*ما برجام را نقض نخواهیم کرد

وی تصریح کرد: برجام آن‌قدر استحکام داشته که در یک سال گذشته در برابر آمریکا مقاومت کند.

روحانی اظهار کرد: از هر کس که می‌پرسیم آمریکا چه می‌کند، می‌گویند ما نمی دانیم!

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کند که آمریکا نه تنها درباره ایران و برجام، بلکه درباره همه توافقات و همه کشورها می‌خواهد چه کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام اضافه و کم نمی‌شود تصریح کرد: ما آغازگر نقض برجام نیستیم اما خطی به برجام اضافه نمی‌شود و خطی هم از آن کم نخواهد شد.

روحانی تصریح کرد: برجام توافقی بین‌المللی است، تعهد حزب دموکرات آمریکا نیست؛ ترامپ فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است، اما برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر تخلف کند اعتبار خود را مخدوش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای شرایط آینده پیش‌بینی لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود در این توافق می‌مانیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته ، میزان ایجاد اشتغال ما حدود 700 هزار نفر بود و تلاش ما این است که این رقم امسال افزایش یابد گفت: همه برنامه ریزی ما بر مبنای اشتغال بیشتر است اما نمی‌توانم بگویم آمار به یک میلیون می‌رسد یا نه.

تمرکز دولت بر بازسازی ناوگان فرسوده و بازآفرینی شهرهاست.

روحانی با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است گفت: آمریکا موضوع اعتراضات ایران را به یک مسئله سیاسی ، بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به سازمان ملل برد؛ یکی از شکست های مفتضحانه آمریکا همین بود زیرا همه کشورها با او مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: در کاخ سفید برای اولین بار شنیدم رئیس جمهور امریکا «چلوکباب» داد تا علیه ایران رای داده شود اما ما قاطعانه در برابر آمریکا می ایستیم.

روحانی با اشاره به اینکه من هیچ علامتی نمی بینم که در سال 2018 مشکلات منطقه ای و سیاسی برای ایران وجود داشته باشد اظهار کرد: ممکن است آمریکا فشار علیه ایران را کمتر یا بیشتر کند اما روابط ما با اتحادیه اروپا نسبت به گذشته بهتر است.

*دولت از فعالیت شبکه های اجتماعی حمایت می کند

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که جامعه ما روابط بهتری با دنیا داشته باشد تاکید کرد: رئیس جمهور آمریکا توئیتی می‌کند و میلیون‌ها نفر پاسخ می دهند و او عقب نشینی و حتی عذرخواهی می‌کند؛ این یعنی فضای مجازی بازیگر عمده شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت مصمم است شبکه های اجتماعی داخلی و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کند و معتقد است انحصار در این زمینه معنا ندارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد اپلیکیشنی همه فضاها را به خود منحصر کند، درست نیست، انحصار در این زمینه درست نیست . اپلیکیشن های مختلف باید وجود داشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند باید با همه توان در این فضا بیایند، اگر ما با همه توان در این فضا حضور پیدا کنیم این فضا و این فرصت تبدیل به چالش نمی شود.

روحانی اظهار کرد: دوره اینکه بگوییم این را ببندیم و آن را فیلتر کنیم و دیش را از پشت بام به پایین پرت کنیم ، گذشته است.

وی با بیان اینکه برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست تاکید کرد: برجام توافقی است که بعد از 30 ماه تلاش نوشته و امضا شده و شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است؛ معنا ندارد درباره برجام با کسی مذاکره کنیم.

*درباره موشک هایمان با هیچ کس مذاکره خواهیم کرد

رئیس جمهور اظهار کرد: تعهد ما در برابر دنیا این است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم، ما هم نخواهیم رفت؛ البته نه برای قوانین بین المللی بلکه به فتوای رهبری سراغ این سلاح ضد اخلاق و ضد شرع نمی رویم.

وی تاکید کرد: اما آنچه ایران برای دفاعش نیاز داشته باشد تامین می‌کند و سراغ هیچ کسی نمی رود.

روحانی تصریح کرد: موشک های ایران برای دفاع از خودمان و تدافعی است و برای کشتار جمعی هم ساخته نشده است؛ ما در این زمینه با کسی مذاکره نداریم.

وی تصریح کرد: اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد، شرایط نوینی درست می‌شد و ممکن بود درباره مسائل دیگری هم با آنها صحبت کنیم اما آنها این فرصت طلایی را از دست دادند. اگر آنها دست از خلاف، تهدید و تحریم بردارند خود به خود فضا بهتر می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متاسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصا دولت فعلی که کلا این فضا را ازبین برده است. همیشه تاکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم بردارند، خود به خود فضای دیگری می‌شود و می توان برای آینده فکر کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به روند عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل،‌ نظر دولت ایران درباره این اتفاق و ارتباط آن با آینده قدس فلسطین چیست، اظهار کرد: شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. دولتی که امروز در واشنگتن است به نظر کاملا متفاوت با دولت گذشته عمل می‌کند. اینکه آدمی که در واشنگتن است دائما با اسرائیل رفت و آمد دارد بر شرایط تاثیر می‌گذارد. اسرائیل شرایط جدیدی را تصور می‌کند و فکر می‌کند حالا که ترامپ و کوشنر در کنارش قرار گرفته‌اند و در عربستان هم کسانی سر کار آمدند که پختگی لازم را برای مواجهه به مسائل منطقه ندارند، برایشان شرایط تازه‌ای پیش آمده است اما اشتباه می‌کنند. همان‌طور که دیدید اکثر کشورهای جهان و قریب به اتفاق سران کشورهای اسلامی به جز یکی دو کشور در زمینه پایتخت شدن قدس برای رژیم صهیونیستی مواضع خوبی گرفتند.

وی افزود: ما در این زمینه هم باید هوشیاری کافی را داشته باشیم و کشورهای منطقه هم باید بیش از گذشته با هم متحد باشند و اینکه کسانی که در ریاض حاکم هستند با گذشت زمان خواهند فهمید که مسیرشان نادرست است و آنها را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.

روحانی با اشاره به تلاش‌های حاکمان عربستان سعودی برای استیلای داعش در عراق و سوریه، اظهار کرد: تلاش آنان در این زمینه به کجا رسید؟ یا اینکه آنان یمن را به ویرانی کشاندند تا بتوانند بر آن سلطه داشته باشند به کجا رسید؟ اینکه آنان فکر کنند که رژیم صهیونیستی با ایران دشمن است و با سایر کشورهای منطقه دوست خواهد بود اشتباه است. این رژیم در 70 سال گذشته همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه کرده و با آنان سر جنگ و ستیز داشته است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اسرائیل دشمن شماره یک منطقه است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وحدت کشورهای اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات و خصومت‌ها راه درست ماست. حاکمان سعودی باید سر عقل بیایند و منافع مشترک منطقه‌ای و مردم منطقه و مردم خودشان را در نظر بگیرند و ما نیز در این زمینه هر کمکی که از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم گفت: باید اتکای بودجه‌ای‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوییم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم عمدتا توجهات به سمت مالیات می‌رود. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند فشار بیاوریم. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی پردازند. دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم.

وی افزود: یادم می آید در یکی از جلسات هفتگی مقام معظم رهبری تاکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد. همه باید مالیات پرداخت کنند. قدیم‌ها اصطلاحی بود عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند مفت‌خور. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد. همه ما و ظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم.

*اتکای دولت دوازدهم به نفت کاهش پیدا کرده است

روحانی یادآور شد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد. باید زمانش مشخص شود. یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آنهم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلوی اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم.

وی در ادامه همین موضوع خاطر نشان کرد که دولت یازدهم اتکایش را نسبت به دولت‌های گذشته به اقتصاد نفتی کمتر کرده و تلاش دولت دوازدهم این است که این مقدار را مجدد کاهش دهد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: 32 درصد از درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود. مقداری صرف خود صنعت نفت شده و حدود 50 درصد آن به دولت می‌رسد. ما باید تلاش کنیم که اتکا به نفت را کاهش دهیم.

روحانی سپس با اشاره به علاقه دولت به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان برای دولت اهمیت فراوانی دارد. طی سال‌های گذشته شرکتهای فراوانی به عنوان شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و از دولت وام گرفته‌اند. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مهاجرت معکوس شروع شده است و امید درایم جوانانمان به کشور بازگردند.

وی افزود: بسیاری از استارت آپ‌هایی که امروز می بینید توسط همین جوانهای تحصیلکرده‌ای که مدتی به خارج رفته و حالا مجدد به کشور بازگشته‌اند، رقم خورده است. ما در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ اظهار کرد: این درست است که ما نباید فقط در جامعه مدنی به احزاب تکیه کنیم زیرا سمن‌ها بخش بزرگی از جامعه مدنی بوده که فعال و تاثیرگذارند. متاسفانه احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند و مثل مغازه‌های فصلی هستند در حالیکه باید در طول سال فعال باشند. این امید و آرزوی من است و دوست دارم که همه احزاب و سمن‌ها فعال باشند.

روحانی در ادامه افزود: مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند. مسائلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسائل سیاسی نباشد. ممکن است ما بگوییم نان، بنزین، گازوئیل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسائل باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون برای حل مشکل آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنیم، بیان کرد: این ساده‌ترین راه و شاید بدترین باشد در حالیکه ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود. طرح نوسازی حمل و نقل بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد قیمت بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما هم از مجلس خواسته‌ایم در این زمینه همفکری کند. هنوز دیر نشده و می‌شود در این زمینه فکری کرد. اکنون روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت به صورت گازوئیل، بنزین و گاز مصرف می‌شود. سوخت در ماشین‌ها ریخته می‌شود و خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود. در تعطیلات هم جاده‌های بین شهری به پارکینگ تبدیل می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه این مشکلات باید رفع شود و برای رفع آن به گفت‌وگو نیازمندیم، خاطرنشان کرد: این گفت‌وگو را باید جامعه مدنی انجام دهد. باید گفت‌وگوی ملی درباره مسائل اصلی کشور راه بیفتد. مشکلات ما فقط سیاسی نیست بلکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست هم داریم. من مکرر به تقویت جامعه مدنی فکر کرده و آن را هم مطرح کردم، آیین‌نامه سمن‌ها در دولت تصویب کردیم و گفته‌ام اگر لازم است لایحه‌ای هم برای آن تهیه کنید. ما باید گفتمان‌سازی را به حل مسائل مهم کشور تغییر مسیر دهیم.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیمان دو جانبه همکاری میان ایران و افغانستان به کجا رسیده است و اینکه دولت ایران برای مبارزه با داعش در افغانستان چه کمکی می تواند بکند، اظهار کرد: افغانستان همسایه شرقی ما است که در طول قرن‌ها رابطه خوبی با آنها داشته ایم ملت بزرگ ایران نیز مهمان نوازی خوبی نسبت به مهاجران افغانی داشته‌اند و کودکان آنها به طور مجانی در مدارس ما تحصیل می کنند این یک کار ارزشمند از سوی آموزش و پرورش وما است.

*اگر افغانستان بخواهد در موضوع مبارزه با تروریسیم به آنها کمک خواهیم کرد

وی ادامه داد: ما توافق همه جانبه‌ای را در زمان رئیس‌جمهوری قبلی با افغانستان داشته‌ایم که بسیاری از بخش‌های آن نهایی شده است و مابقی هم در حال تکمیل شدن است که اگر این طرح به طور کامل نهایی شود به نفع هر دو کشور خواهد بود.

روحانی همچنین با بیان اینکه ما از حضور داعش در افغانستان متاسف هستیم، اظهار کرد: ما اگر بتوانیم به مردم افغانستان در این زمینه کمک می‌کنیم و البته آمریکا که این همه پایگاه از سال‌ها پیش در افغانستان ایجاد کرده است اگر این پایگاه ها را برای امنیت ایجاد کرده، به نظر می‌رسد که ناامنی در آنجا بیشتر شده است. البته حتما ایران درباره مبارزه با تروریسم اگر دولت افغانستان کمکی بخواهد، به ‌آنان کمک خواهد کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که طرح‌های دولت از جمله طرح نوسازی حمل و نقل و بازسازی شهرها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی را به ارمغان می‌آورد، گفت: در همه این طرح‌ها اهداف متعددی در جهت توسعه دنبال می‌شود. مثلا در حوزه نوسازی ناوگان‌ها 20 تا 30 هزار اشتغال ایجاد می‌شود، فناوری در این حوزه بالا می‌رود و از لحاظ محیط زیست اتفاق بسیار مهمی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با همین طرح می‌توانیم صرفه‌جویی هم داشته باشیم. الان حدود 5.5 میلیون بشکه صرف می‌کنیم. در جلسه‌ای متخصصی می‌گفت کامیون‌های فرسوده 45 لیتر صرف می‌کنند. یکی از نمایندگان خود کامیون‌دارها اما گفت این کامیون‌ها 65 لیتر مصرف دارند حالا اگر کامیون‌های نو بیاوریم تنها 25 لیتر سهم‌شان می‌شود. تمام این طرح‌ها رفاه حال مردم را در بر خواهد داشت.

روحانی همچنین گفت: در بازآفرینی شهرها که در مورد آن توضیح خواهم داد برای جوانان خانه اولی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای توسعه‌گرها، صنعتگران و کل صنعت ساختمان هم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رکود مسکن آخرین بخش باقیمانده در دولت یازدهم بود که الان در حال رشد است، امیدواریم سال 97 شاهد رشد تمام این طرح‌ها باشیم.

روحانی در مورد برنامه دولت برای پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر به همه مردم یارانه پرداخت می‌کنیم در حالیکه اقشاری که به یارانه نیازی ندارند، نباید آن را دریافت کرده تا هزینه آن جای دیگری مصرف شود. در این زمینه دنبال تفاهم با مجلس بودیم که این تفاهم میسر نشد. البته هدف ما با مجلس یکی است اما با شیوه آن به توافق نرسیدیم.

وی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطر نشان کرد: در این زمینه اختلافی با مجلس نداریم و معتقدیم باید به تدریج این قیمت‌ها افزوده شود. امیدواریم مجلس از دولت در این زمینه در تبصره 18 حمایت کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • عمرانعلی وحدت مودب
    0

    جناب آقای روحانی عزیزوگرامی.. بنده به شمارای دادم وپای انتخاب خودم هم هستم..؛ولی برادرعزیزبهترنیست به جای دادن وعده های پوچ وخالی ازعمل..؛ازمردم عذرخواهی کرده وباآنهاروراست باشید..؟(دوصدگفته به اندازه نیم کردارنیست)

  • میثم
    0

    لعنت به دروغگو

  • سيدمحمدنوربخش
    0

    گوش ما ديگر جاي براى اين دورغهارا ندارد ميخواهيد منتشر كنيد ميخواهيد منتشرنكنيدنظرم است چون كسي نظرش غيراز اين باشد بى سوادياكوتاه فكراست

  • سيدمحمدنوربخش
    0

    گوش ما ديگر جاي براى اين دورغهارا ندارد ميخواهيد منتشر كنيد ميخواهيد منتشرنكنيدنظرم است چون كسي نظرش غيراز اين باشد بى سوادياكوتاه فكراست

  • رحمان محمدی اصل
    0

    آقای روحانی قول ریشه کن کردن فساد را داد آمار و ارقام فساد بیشتر شد و اکنون که قول ریشه کن کردن فقر را می دهد لرزه بر جان ملت افتاده که نکند مبارزه با فقر هم مثل مبارزه با فساد باشد !

  • رحمان محمدی اصل
    0

    آقای روحانی اگر دولت حقوق نجومی به مدیران خود پرداخت نکند ، اگر دولت بجای مبارزه با فساد از مفسدان حمایت مالی نکند ، اگر دولت به بهانه ساماندهی سالانه دهها هزار میلیارد بدون سود از بیت المال بی صاحب مسلمین را به بانک رسالت و موسسه کاسپین پرداخت نکند و ... در واقع اگر دولت مال ملت را غارت و به دیگران رانت ندهد یقیناً ضمن اینکه فقر ملت از بین می رود برخی ها نیز یک شبه به نا حق صاحب ثروت های کلانی نمی شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها