گزارش سایت پرتغالی از نخستین حضور ایران در جام جهانی

سایت پرتغالی در گزارشی به نخستین حضور ایران در جام جهانی فوتبال که با کسب یک نتیجه خوب برابر اسکاتلند به دست آمد، پرداخت.

گزارش سایت پرتغالی از نخستین حضور ایران در جام جهانی

به گزارش خبر فوری ‌و ‌به نقل از پایگاه اینترنتی SOL، تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باید با تیم‌های پرتغال، ‌اسپانیا و مراکش به رقابت بپردازد. در این بین سایت پرتغالی به اولین حضور ایران در جام جهانی که ۴۰ سال پیش به وقوع پیوست و نتیجه‌ خوبی که ایران در آن سال برابر اسکاتلند کسب کرد،‌ پرداخته است.

دقیقا ۴۰ سال پیش بود که تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و در بین دو شکست به هلند و پرو توانست نتیجه‌ شگفت آوری کسب کند و برابر تیم خوب اسکاتلند به تساوی برسد.

آرژانتین ۱۹۷۸ تا روسیه ۲۰۱۸. ایران امسال چهلمین سالگرد حضور در جام جهانی را تجربه خواهد کرد. جام جهانی ۱۹۷۸، جام حاشیه‌ها بود. برای مثال بزرگترین حادثه پیروزی ۶ بر صفر آرژانتین برابر پرو بود که جنجال زیادی ایجاد کرد و باعث نرسیدن برزیل به فینال شد. برزیلی‌ها بعدها عنوان کردند که دروازه‌بان پرو در آرژانتین به دنیا آمده و از روی عمد شش بار دروازه‌ خود را باز شده دیده است. یکی از اتفاقات دیگر این جام حضور تیمی گمنام به نام ایران در جام جهانی بود که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ حضور در جمع بزرگان فوتبال جهان را جشن گرفت.

بازیکنانی همچون علی پروین، کاپیتان تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران، نورایی و فرکی در کنار هافبک‌هایی همچون قاسم‌پور، حسن روشن، نایب آقا و مدافعانی همچون اسکندریان و بهتاش فریبا، با هدایت حشمت مهاجرانی خود را به عنوان تیمی تازه وارد در این جام نشان داد. ایران دو سال قبل قهرمان جام ملت‌های آسیا شده بود و در بازی‌های المپیک هم نتایج خوبی کسب کرده بود.

ایران بعد از صعود قاطعانه به جام جهانی در گروه D با تیم‌های هلند، پرو و اسکاتلند هم‌گروه شد. هلند در نهایت به نایب قهرمانی جام جهانی رسید.

طبیعی بود که ایران در بازی نخست برابر هلند زیاد دوام نیاورد چون از تجربیات کافی برخوردار نبود. تا ‌دقیقه ۴۰ ناصر حجازی با هنرنمایی درون دروازه‌ باعث شده بود دروازه‌ ایران بسته بماند. با این حال تیم پر ستاره هلند، با ستارگانی همچون یوهان نیسکنز و واندر کرکوف، توانست نبض بازی را در اختیار بگیرد و تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران را شکست دهد اما نکته جالب جام، بازی ایران برابر اسکاتلند بود.

اسکاتلند نسل طلایی فوتبال خودش را داشت و بازیکنان بزرگی از جمله کنی دالگلیش، لو ماکاری و جو جردن را در ترکیب خود داشت ولی در آن بازی فوتبال ایران توانست شگفتی آفرینی کند. در دقایق ابتدایی بازی اسکندریان به اشتباه دروازه‌ خودی را گشود و همگان فکر می‌کردند که یک بازی پر گل دیگر در راه است ولی در ‌دقیقه ۶۰ مسابقه ایرج دانایی‌فر، بازیکن تیم فوتبال استقلال برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شد، چون توانست اولین گل ایران را در جام جهانی به ثمر برساند.

تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در بازی سوم مغلوب تیم پرو شد و با نتیجه‌ ۴ بر یک این بازی را واگذار کرد. فوتبال ایران با روحیه زیادی به جام جهانی رفت اما عدم تجربه کافی باعث شد آنها با دو شکست و یک تساوی قاره آمریکای جنوبی را ترک کنند ولی دلیلی برای خجالت و ناراحتی نداشتند.

تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برای حضور دوباره در جام جهانی ۲۰ سال صبر کرد تا به فرانسه برسد. جایی که در آن جا تاریخ سازی کرد و توانست به اولین برد خود در جام جهانی با شکست آمریکا دست یابد. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران همچنین در جام جهانی ۲۰۰۶ هم حضور داشت و با کارلوس کی‌روش به جام جهانی برزیل نیز صعود کرد و در حال‌ حاضر پنجمین حضورش را در جام جهانی تجربه می‌کند.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها