خوراکی‌هایی که باعث ایجاد آلزایمر می شوند

مواد غذایی تقویت کننده عملکرد مغز به خوبی شناخته شده هستند اما در این میان خوراکی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها باعث تخریب این عملکرد و خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.

خوراکی‌هایی که باعث ایجاد آلزایمر می شوند

به گزارش خبر فوری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان علوم اعصاب خطرناک‌ترین مواد غذایی که استعداد ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی هستند را معرفی کرده‌اند:

نوشیدنی‌های شیرین: سیستم تنظیم کننده مغز نمی‌تواند از عهده کالری‌های موجود در نوشیدنی‌های شیرین برآید. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین گرسنگی را همانند غذاهای جامد کاهش نمی‌دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود. از آنجایی که بیشتر افراد از سیگنال‌های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می‌کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند نیاز خواهند داشت. برای کمک به انجام این کار، می‌توان غذاهای کامل مصرف کرد، تمرینات ورزشی انجام داد و از خوردن موادی همچون نوشابه صرف نظر کرد.

غذاهای فراوری شده: سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در این غذاها در دیواره‌های شریان تأمین خون به مغز رسوب می‌کند. عدم خون رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می‌شود. علاوه بر این؛ مصرف این نوع غذاها باعث ترویج چاقی و التهاب در بدن می‌شوند که این دو عامل خود، ریسک فاکتورهای ابتلا به مشکلات شناختی هستند.

شیرین کننده‌های مصنوعی: محققان آمریکایی این نکته را به وضوح ثابت کرده‌اند که استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این نکته را باید بدانید که اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در شما ۴ برابر نسبت به سایرینی که دیابت ندارند، بیشتر می‌شود. دیابت باعث کاهش حساسیت به انسولین، افزایش قند خون، و خطر انحطاط مغزی خواهد شد.

مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول‌های مغزی در طول زمان است منتهی شود.

ماهی‌های حاوی جیوه: شاید کمی متناقض به نظر بیاید. چون همیشه گفته‌ایم که ماهی‌ها به دلیل دارا بودن امگا ۳ ها برای مغز مفید هستند. اما ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن حاوی فلزات سنگین به خصوص جیوه اقیانوس‌ها نیز هستند. همه فلزات سنگین کمابیش در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند و باعث کاهش قدرت درک می‌شوند. بهتر است ماهی‌هایی مانند ماهی ساردین و ماهی خال مخالی که حاوی جیوه کمتری هستند را انتخاب کنید. ماهی‌های پرورشی کنترل شده نیز انتخاب‌های مناسبی هستند چون جیوه موجود در آن‌ها کمتر از جیوه ماهی‌های پرورش یافته در دریاهای آلوده است. با این حال هیچ وقت از خوردن ماهی غافل نباشید. لازم است که هر هفته دو مرتبه ماهی میل کنید چون فواید آن بیش از مضراتش است.

چربی‌های ترانس: اسیدهای چرب ترانس در غشاهای سلول‌های عصبی وارد شده و باعث سفتی و کاهش واکنش‌های این سلول‌ها می‌شوند. این مسئله نیز روی آمادگی نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی تأثیر منفی می‌گذارد. کاهش واکنش‌های این سلول‌ها باعث کاهش قدرت به خاطر سپاری و افزایش خطر افسردگی و غیره می‌شود. بهتر است مواد غذایی سرشار از امگا ۳ ها مانند ماهی‌ها، روغن‌های گیاهی، آجیل‌ها، بذر کتان و غیره را به رژیمتان اضافه کنید و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس موجود در مواد غذایی فراوری شده و صنعتی بپرهیزید.

غذاهای منجمد: مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول‌های مغزی در طول زمان است منتهی شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟