سازهایی که انقلاب کردند/ موسیقی انقلابی را بهتر بشناسیم

موسیقی هم مانند سایر هنرها در روند شکل گیری تمام انقلاب ها نقش اساسی داشته است.

سازهایی که انقلاب کردند/ موسیقی انقلابی را بهتر بشناسیم

به گزارش خبر فوری ، به عقیده بسیاری از شاهدان عینی انقلاب، موسیقی و سرودهای انقلابی باعث تهییج افکار عمومی می شد.

جالب است بدانید که تعداد زیادی از سرودهای انقلابی در بین مردم عادی ساخته می شد.

سازهای انقلابی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که برای ساخت سرودهای انقلابی از چه ساز و آلاتی استفاده می شود؟ سازهای کوبه ای و بادی مهم ترین ارکان ساخت موسیقی و سرودهای انقلابی را نشکیل می دهند.

سازهای بادی به سازهایی گفته می شود که با دمیده شدن هوا در آنها صدا تولید می شود. سازهای بادی شامل فلوت ترومپت و ترومبون و .... می شوند.

سازهای کوبه ای دیگر سازهایی هستند که معمولا در سرودهای انقلابی استفاده می شوند، سازهای کوبه ای با اجرای ضرب همراه هستند، از انواع سازهای کوبه ای که معمولا در سرودهای انقلابی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به دهل، طبل و تمبک اشاره کرد.

سازهای زهی هم نقشی در ترانه های انقلابی داشته اند، سازهایی مثل ویولن که البته بیشتر برای ارکسترهای سمفونیک مورد استفاده قرار می گرفت.

در این میان نقش ساز گیتار را هم نباید نادیده گرفت، سازی که معمولا در موسیقی انقلابی کشورهای آمریکای لاتین مورد استفاده قرار میگرفت.

تفاوت مارش با سرود انقلابی چیست؟

بسیاری معتقدند که سرود انقلابی همان مارش نظامی است، اما به واقع مارش نظامی با سرود انقلابی تفاوت بسیاری دارد. در مارش آوا و ترانه ای خوانده نمی شود. مارش معمولا با سازهای نظامی همراه است و برای مراسم های خاص نظامی اجرا می شود.

نمونه های جهانی

بسیاری از سرودهای انقلابی معمولا متاثر از سرودهای مطرح تر کشورهای دیگر اقتباس شده است. به طور مثال سرود مشهور برپاخیز، از جاکن بنای کاخ دشمن که در ایران با آهنگسازی محمدرضا علیقی مشهور شد. در ابتدا سرود خلق متحد مردم شیلی بوده است و سرجیو اورتگا برای نخستین بار آن را سروده بود.

یکی دیگر از سروده های انقلابی که به زعم نویسنده این گزارش تاثیر زیادی در تهییج افکار عمومی انفلابی داشته، شعرمانیفست ویکتور خاراست که اتفاقا با یک گیتار هم ساخته شده است. این شعر در توصیف جنبش چپ آمریکای لاتین است.

موسیقی هم مانند سایر هنرها در خدمت عقیده است، در خدمت فکر صاحب اثر، همانگونه که می تواند جنبه سرگرمی داشته باشد می تواند شامل فکر انقلابی شود و تفکر مردم را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر آن موسیقی به دلیل تکرار دفعاتی که شنیده می شود می تواند در ناخودآگاه ماندگارتر شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها