استندآپ کمدی با اندیشه سروکار دارد


استندآپ کمدی همانند دیگر گونه‌های کمدی و تئاتر قبل از هر چیز با اندیشه آدمی سروکار دارد و هدفش خنده محض نیست. یعنی فقط نمی‌خواهد بخنداند.

به گزارش خبر فوری، امیر کربلایی‌زاده یکی از موفق‌ترین کمدین‌های برنامه خندوانه است. او البته سابقه‌ای طولانی در تئاتر و استندآپ‌کمدی دارد اما کارهایش در خندوانه بسیار دیده شد. کربلایی‌زاده و غفوریان کسانی هستند که استندآپ را خیلی استانداردتر از دیگران در خنداونه ارائه کردند.
کربلایی‌زاده در اجراهای خود بسیار از حضور زنده مخاطب در استودیو بهره می‌برد. او استندآپ را طوری طراحی می‌کند که مخاطب را درگیر کند و او را به بازی بگیرد. همچنین استفاده از واکنش مخاطب را نیز خوب بلد است و در گسترش موقعیت کمدی بسیار هنرمندانه عمل می‌کند. گسترش موقیع کمدی و یا طنز کلامی بعد از واکنش مثبت تماشاگر از اصول بازی روحوضی و نمایش‌های سنتی ما حتی در تعزیه هم هست. یعنی وقتی هنرمند اقبال تماشاگر را به بخشی از اجرا می‌بینید آن بخش را برجسته‌تر و می طولانی‌تر از حد معمول ارائه می‌کند. یعنی هنرمند باید به گریه و یا خنده مخاطب توجه کند و پاسخ آن را بر روی صحنه بدهد. کربلایی‌زاده که شاید تنها کسی باشد که اشک رامبد جوان را از خنده درآورده است، در این کار بسیار خبره است.
استندآپ کمدی هنری نوپا در ایران است و باید مطابق با فرهنگ ایرانی بازتعریف بشود. استندآپ قبل از این که جنسی و یا فکاهه باشد ذاتا سیاسی است و بیشتر از هنرهای دیگر به پروپای سیاست‌مداران می‌پیچد. استندآپ کمدی همانند دیگر گونه‌های کمدی و تئاتر قبل از هر چیز با اندیشه آدمی سروکار دارد و هدفش خنده محض نیست. یعنی فقط نمی‌خواهد بخنداند.
با امیر کربلایی‌زاده درباره استندآپ کمدی حرف زده‌ایم او که نخستین استندآپ کمدی مستقل ایران را به روی صحنه برده است درباره این هنر تعصب خاصی دارد.

استندآپ کمدی همانند دیگر گونه‌های کمدی و تئاتر قبل از هر چیز با اندیشه آدمی سروکار دارد و هدفش خنده محض نیست. یعنی فقط نمی‌خواهد بخنداند.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

8 بهمن 1396 - 21:31

به گزارش خبر فوری، امیر کربلایی‌زاده یکی از موفق‌ترین کمدین‌های برنامه خندوانه است. او البته سابقه‌ای طولانی در تئاتر و استندآپ‌کمدی دارد اما کارهایش در خندوانه بسیار دیده شد. کربلایی‌زاده و غفوریان کسانی هستند که استندآپ را خیلی استانداردتر از دیگران در خنداونه ارائه کردند.
کربلایی‌زاده در اجراهای خود بسیار از حضور زنده مخاطب در استودیو بهره می‌برد. او استندآپ را طوری طراحی می‌کند که مخاطب را درگیر کند و او را به بازی بگیرد. همچنین استفاده از واکنش مخاطب را نیز خوب بلد است و در گسترش موقعیت کمدی بسیار هنرمندانه عمل می‌کند. گسترش موقیع کمدی و یا طنز کلامی بعد از واکنش مثبت تماشاگر از اصول بازی روحوضی و نمایش‌های سنتی ما حتی در تعزیه هم هست. یعنی وقتی هنرمند اقبال تماشاگر را به بخشی از اجرا می‌بینید آن بخش را برجسته‌تر و می طولانی‌تر از حد معمول ارائه می‌کند. یعنی هنرمند باید به گریه و یا خنده مخاطب توجه کند و پاسخ آن را بر روی صحنه بدهد. کربلایی‌زاده که شاید تنها کسی باشد که اشک رامبد جوان را از خنده درآورده است، در این کار بسیار خبره است.
استندآپ کمدی هنری نوپا در ایران است و باید مطابق با فرهنگ ایرانی بازتعریف بشود. استندآپ قبل از این که جنسی و یا فکاهه باشد ذاتا سیاسی است و بیشتر از هنرهای دیگر به پروپای سیاست‌مداران می‌پیچد. استندآپ کمدی همانند دیگر گونه‌های کمدی و تئاتر قبل از هر چیز با اندیشه آدمی سروکار دارد و هدفش خنده محض نیست. یعنی فقط نمی‌خواهد بخنداند.
با امیر کربلایی‌زاده درباره استندآپ کمدی حرف زده‌ایم او که نخستین استندآپ کمدی مستقل ایران را به روی صحنه برده است درباره این هنر تعصب خاصی دارد.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان سروش sapp.ir/akhbarefori


33 12-0

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks