آغاز نوبت عصر جلسه نمایندگان به منظور بررسی لایحه ۹۷؛

کریمی: دولت با چه استدلالی یارانه ۳۴ میلیون نفر را حذف می کند/تابش: دولت علی رغم محدویت ها بودجه خوبی برای سال ۹۷ تهیه کرده است

جلسه نوبت عصر مجلس به منظور رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ آغاز شد.

کریمی: دولت با چه استدلالی یارانه ۳۴ میلیون نفر را حذف می کند/تابش: دولت علی رغم محدویت ها بودجه خوبی برای سال ۹۷ تهیه کرده است

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

جلسه نوبت صبح مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۷ به اظهار نظر نمایندگان مخالف و موافق بودجه اختصاص پیدا کرد.

مشروح مذاکرات صبح امروز نمایندگان مجلس را اینجا بخوانید.

*کریمی: دولت با کدام منابع مالی اشتغال ایجاد می کند

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: در ابتدا از ارائه به موقع لایحه بودجه از سوی دولت و تلاش دوست مان در کمیسیون تلفیق تشکر می کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ هیچ گونه سنخیتی با احکام بالادستی ندارد روندی که دیوان محاسبات نیز برآن صحه گذاشته و باید آن را حل کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس خاطرنشان کرد: طبق لایحه بودجه سال ۹۷ هجم نقدینگی کشور ۳/۵ برابر افزایش پیدا می کند و این به ضرر وضعیت اقتصادی امروز کشور است.

کریمی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز جامعه که بدهی دولت به صندوق های مختلف افزایش یافته است دولت با کدام منابع مالی قصد دارد اشتغال ایجاد کند و اصلا طرح دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی پیرامون اشتغال چه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از موارد مهمی دیگری که در بودجه به آن اشاره شده این است که دولت قرار است یارانه ۴۰ درصد از مردم را حذف کند حال دولت باید توضیح دهد که با چه استدلالی یارانه ۳۴ میلیون را حذف خواهد کرد.

کریمی تصریح کرد: افزایش مالیات نیز از سیاست های نادرست دولت در بودجه ۹۷ است که بدون شک با ادامه وضعیت اقتصادی فعلی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.

*تابش: کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ قابل دفاع است

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: از منظر بنده کلیات لایحه بودجه قابل دفاع است و دولت براساس حدود و اختیارات و منابعی که وجود دارد لایحه بودجه سال ۹۷ را تهیه کرده است.

وی تصریح کرد: نهادها و ارگان ها باید به دولت در جهت اداره کشور کمک کنند تا برای حل مشکلات کشور اعم از اشتغال و تولید راهکار جدی را ارائه دهیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار کرد: البته بنده باید این نقد را به دولت نیز داشته باشم که انتظار بود تعاملی بیشتری با مجلس داشته باشد که این امر متاسفانه رخ نداد.

تابش تصریح کرد: ۳۴۸ هزار میلیارد رقم بودجه مالی دولت است که برای بخش های مختلف همچون اشتغال و آموزش و‌ پرورش در نظر گرفته شده است و واقعا بودجه کمی است.

وی گفت: اگر در نظام بودجه ریزی کشور تغییرات ایجاد نکنیم بستن بودجه در سال های آینده غیرممکن است اما دولت با وجود همه این تنگ نظری ها بازهم بودجه خوبی تهیه کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اخیرا رییس‌جمهور در صحبت‌هایش مطرح کرد که باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه را به اجبار تخصیص دهد که بنده در بررسی‌هایم به این میزان رسیدم که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن صرف یارانه‌های نقدی و ۶۷ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بازنشستگی است.

وی افزود: همچنین از این میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان یعنی همان ۲.۷ درصد سهم قوه قضاییه، ۳۰۰۰ میلیارد تومان یعنی هفت دهم درصد سهم صداوسیما، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق اسلامی و ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم خواهد بود که جمع این ارقام مبلغی حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. ۵۶ هزار میلیارد تومان نیز برای بودجه اختصاصی است.

نماینده مردم ارکان در مجلس تاکید کرد: باید بدانیم که در شرایط امروز کشور مجلس و‌ دولت باید در جهت اجماع نظر و‌ کم کردن فاصله جامعه و حاکمیت وارد عمل شویم چرا که دردهای ملت ما جداجدا درمان نمی شود.

*قاضی پور:بودجه سال ٩٧ عملياتي نيست

نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با كليات لايحه بودجه سال ٩٧ اظهار كرد: اين برخلاف آنچه از سوي كميسيون تلفيق و دولت مطرح مي شود عملياتي نيست و براساس برنامه بودجه ريزي تهيه نشده است.

وي تصريح كرد: دولت محترم برخلاف وعده و وعيدها توان عملياتي كردن بودجه را ندارد و مطابق اصل ۵۳ قانون اساسی بودجه ریزی باید عملیاتی باشد اما بودجه ریزی سال آینده از اهداف منحرف و غیرعملیاتی است حتی مغایر برنامه پنجم توسعه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به دیوان محاسبات کشور درخواست کرد تا شجاعانه به وظیفه نظارتی‌شان بر هزینه کرد بودجه ادامه دهند تا به این طریق کار کشور به ریل خود برگردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه از دکتر لاریجانی و دیوان محاسبات می خواهم تا کار خود را شجاعانه دنبال کنند تا امور کشور مطابق برنامه عملیاتی حرکت کند، ادامه داد: هر چند ما جزء منتقدان عملیاتی کردن بودجه بودیم، زیرا دولت توان بودجه ریزی عملیاتی را ندارد، اما اکنون همه در برابر قانون تسلیم هستیم.

وی با بیان اینکه حجم بودجه سال آینده ۶۰ درصد افزایش یافته و این به معنای کاهش ارزش پول ملی و شکاف بین حقوق اغنیا و کشاورزان، حاشیه نشینان و کارگران است، افزود: آیا کارکرد دولت اسلامی مطابق اصول متعدد قانون اساسی است؟ آیا لایحه موجب بیچاره‌تر شدن مستضعفان و پول‌دار شدن اغنیا و سوءاستفاده غارتگران و رانت‌خواران نمی شود؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم وحشتناک بودجه نشان از آن دارد که مردم با چنین بودجه ای از مشارکت سالم اقتصادی محروم است و مفسدان از گلوگاه چنین بودجه نویسی حداکثر بهره را خواهند برد، گفت: از برنامه سوم تا ششم زمینه دولت چابک و کم خرج مانند دولت شهید رجایی محروم بوده است.

قاضی پور با اشاره به اینکه سهم بودجه کل کشور در تولید ناخالص فقط 29 درصد بوده و اکنون این سهم 65 درصد است، ادامه داد: بزرگترین سهم به اوراق مشارکت است که گزارش دیوان محاسبات از بودجه 95 نشان دهنده عدم تحقق اوراق مشارکت و درآمد حاصل از آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اختلافات طبقاتی مشکلاتی مانند حاشیه نشینی را افزایش می دهد، گفت: کمیسیون تلفیق نسبت به بودجه معلمان و جانبازان اقدام نکرده است، اختلافات را استانی کرده اند تا اختلافات را بین استان ها ببرند. چرا کمیسیون تلفیق نسبت به همسان سازی بازنشستگان اقدامی نکرده است.

وی با بیان اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی به کلی فراموش شده اند، افزود: از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی فقط ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و آن هم بدون پشتوانه از طریق اوراق مشارکت حواله شده است.

*انصاری: شرکت های دولتی و شبه دولتی به حیاط خلوتی برای عده ای خاص تبدیل شده اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش انضباط بودجه در قالب بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را از نقاط قوت بودجه ۹۷ دانست.

رضا انصاری در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97، با بیان اینکه زمانی که از کلیات بودجه صحبت می کنیم باید دانست که مفروضات اساسی که بودجه بر اساس آن تدوین شده است چیست، گفت: به نظر می رسد اصلی ترین مفروضات بودجه یعنی نرخ تصویب ارز و قیمت نفت ومیزان صادرات پیش بینی شده متناسب با واقعیت های اقتصادی باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: به همین دلیل به نظر می رسد منابع مالی پیشنهادی منطقی باشد و متناسب با این منابع مصارف آن نیز در بودجه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه نقطه دوم بودجه 97 را استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها در قالب تبصره 19 دانست و گفت: البته اگر بتوان در مرحل عمل به خوبی اجرا کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه افزایش انضباط بودجه در قالب بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که در تبصره 20 آمده یکی از نقاط قوت دیگر بودجه 97 است، ادامه داد: همچنین حرکت به سمت هدفمندتر شدن یارانه ها و افزایش شفافیت بر اساس برنامه ششم توسعه منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها در قالب تبصره 14 شفاف تر از سال گذشته ارائه شده است.

انصاری با ابراز خرسندی از توجه ویژه به حوزه سلامت در لایحه بودجه 97، یادآور شد: مکلف کردیم بیمه سلامت را به حذف همپوشانی بیمه ها که انتظار می رود با این مصوبه 1500 میلیارد تومان بتوان در هزینه های حوزه سلامت صرفه جویی کرد و این یکی از نقاط قوت جدی بودجه است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس دهم، تصویب 7 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مالی در قالب اسناد خزانه در تبصره 5 در کاهش بدهی های حوزه سلامت برای بیمه سلامت را یکی از اقدامات موثر مجلس در لایحه بودجه 97 دانست و گفت: تا پایان امسال حدود 9 هزار میلیارد تومان بدهی در این بخش داریم و این مصوبه در کمیسیون تلفیق می تواند کمک جدی برای بخش سلامت کشور را در پی داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: البته به عنوان یکی از مدافعان این مصوبه عرض می کنم اگر دولت و متولیان حوزه سلامت نتوانند هزینه های این حوزه را کاهش دهند بعید است در سال های آینده بتوان چنین اوراق و اسناد خزانه ای برای منابع بخش سلامت در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: افزایش نظارت دیوان محاسبات در بودجه پیشنهادی در نهادهای عمومی غیردولتی است و این یکی از نقطه قوت مهم این بودجه است البته بودجه 97 نقاط ضعفی هم دارد که مجلس باید به رفع آنها توجه کند.

وی با انتقاد از اینکه شرکت های دولتی و شبه دولتی به حیاط خلوتی برای عده ای خاص تبدیل شده اند، تصریح کرد: اگر در شرایط اقتصادی امروز به فکر اشتغال، محرومان کشور، بازنشستگان و پرداختی هایی آموزش و پرورش هستیم یکی از منافع خلق ثروت کشور این است؛ در قالب صحن علنی و کمیسیون تلفیق این مشکل بررسی و حل شود؛

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با کلیات موافق هستم و به آن رای می دهم؛ اشتغال نیاز به منبع مالی دارد و باید حواسمان به منابعی مالی که باید به آن در جزئیات اشاره کنیم باشد اگر می خواهیم به کلیات بودجه رای دهیم به نقاط ضعف آن نیز توجه اساسی داشته باشیم.

*بحرینی: برخی از کارها در لایحه بودجه قفل های کلیدنما است

حجت‌الاسلام محمد حسین حسین‌زاده بحرین نیز با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، بیان کرد: نظر دولت در خصوص افزایش قیمت حامل‌ها حرف درستی است.

حسین‌زاده بحرینی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: بودجه در یک نگاه سند دخل و خرج دولت است اما در نگاه دوم برش یک ساله برنامه توسعه است. بودجه خودش سند و برنامه توسعه کشور است. وقتی لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق را می‌خواندم این احساس کمتر در من ایجاد شد. بعضی از موضوعات مانند سال‌های قبل در این بودجه وجود دارد که ظاهرش کلید است ولی قفل‌های کلیدنما است.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: بخصوص در موضوع مسائل عمرانی و اشتغال که دولت و کمیسیون تلفیق پای بانک‌ها را به میان کشیدند یعنی بودجه در اختیار بانک قرار می‌گیرد با این امید که مبلغ بیشتری به پروژه‌های عمرانی داده شود. به محض اینکه منابع در اختیار بانک قرار گیرد،‌ بانک می‌گوید باید احراز کنیم که توجیه اقتصادی دارد یا خیر اما این بانک‌ها این مهارت را ندارند.

وی افزود: با این کار فقط منابع موجود خود را در کانال تسهیلات بانکی بردیم، چرا منابع خود را راکد می‌کنید؟ عین این کار در ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات روستایی که مقام معظم رهبری کمک کردند اتفاق افتاد. در آیین‌نامه آمده دستگاه‌های مختلف تلاش کنند پروژه‌ها شناسایی و انتخاب شوند و آخر سر بانک اگر احراز کند توجیه اقتصادی دارد می‌پذیرد و اگر نه، بایگانی می‌شود. این چه قفلی است که پای عمران و اشتغال زدید؟

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت در تبصره ۱۴ در خصوص حذف یارانه‌ها صریحا مطلبی نگفته اما درباره ارقام هدف خود را مشخص کرده،‌ گفته در سال ۹۷ می‌خواهد ۲۳ هزار میلیارد یارانه نقدی بدهد، ۲۳ هزار تقسیم بر ۵۴۰ هزار تومانی که یارانه هر ایرانی در سال است می‌شود ۴۲ میلیون نفر، یعنی اکنون به ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌دهیم و یارانه ۳۴ میلیون نفر قطع می‌شود. این‌ها از همان مواردی است که می‌گویند باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود،‌ اینها مسائلی نیست که تحت فشار افکار عمومی در صحن بررسی شود. کل مبلغی که قرار است از این محل صرفه‌جویی شود ۱۰.۵ هزار میلیارد و همان حدود ۲.۵ درصد بودجه عمومی دولت است که در مقایسه با بودجه کل حدود هشت دهم درصد است. چرا باید برای این مقدار به مردم فشار بیاوریم؟

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، گفت: دولت در تبصره ۱۸ نظر خود را در این باره اظهار کرده و گفته می‌خواهد قیمت حامل‌ها را زیاد کند که البته حرف درستی زده، ‌اینها مسائلی است که نمی‌توان تحت فشار افکار عمومی بررسی شود. در ماده ۳۹ قانون برنامه خودتان تکلیف کردید که باید تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌ها اصلاح شود.

*برومندی:برای تقویت بنیه دفاعی با اذن رهبری مبلغی از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود

مهدی برومندی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در موافقت با کلیات بودجه گفت: در سال آینده هیچ کدام از تعرفه‌های انرژی آب برق و گاز و سوخت گران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما در مقطعی هستیم که بودجه ارائه شده می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات‌مان را حل کند گفت: ریاست مجلس در یکی از جلسات پاره‌ای از موارد را به عنوان مشکلات اصلی کشور نام بردند و با توجه به اینکه ما دچار تحریم هستیم و بضاعت دولت نیز مشخص است با این لایحه بودجه ارائه شده می‌توانیم در سال آینده بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد گفت: من از کلیات بودجه دفاع می‌کنم اما به جزئیات آن نقد دارم و معتقدم که می‌توان آنها را در صحن علنی مجلس حل کرد.

وی با بیان اینکه کشور ما جزء کشورهای زلزله خیز و خشک است گفت: در این رابطه در بودجه مسائلی مورد توجه قرار گرفته و برای آن بودجه نوشته شده است همچنین برای اشتغال نیز هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بودجه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در بودجه فعلی از نخبگان و ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاد شده حمایت شده است، گفت: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات سود تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است امروز بسیاری از کشاورزان و روستائیان ما در رابطه با این تسهیلات مشکل دارند.

وی با بیان اینکه دولت معافیت مالیاتی را برای حقوق دو میلیون تومان در نظر گرفته بود اما در کمیسیون تلفیق این موضوع تا سقف دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت گفت:‌در سال آینده هیچ کدام از تعرفه‌های انرژی آب برق و گاز و سوخت گران نمی‌شود.

برومندی با بیان اینکه در بودجه توجه کافی به بحث آبرسانی شده است گفت: با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی مبلغی برای بحث آبخیزداری و آبیاری تحت فشار برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ مسائل مهمی در خصوص طرح سلامت و مطالبات بیمارستان‌ها از دولت وجود دارد که دولت به وسیله اوراق مشارکت به مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قصد دارد بخشی از این بدهی را پرداخت کنند.

نماینده مردم مرودشت اضافه کرد: گردشگری ظرفیت بسیار ارزشمندی است و دولت در لایحه فعلی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری بودجه لحاظ کرده است.

وی با بیان اینکه باید اقتصادی برون‌گرا داشته باشیم گفت: بهترین روش این کار استفاده از حمل و نقل دریایی است دولت علاوه بر ردیف‌های بودجه حدود صد میلیارد دلار برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به بودجه دفاعی کشور گفت: هر بار که ما تهدید شدیم قاطعانه‌تر با آن تهدید برخورد کردیم. در بودجه دفاعی نیز علاوه بر ردیف‌های موجود با اذن رهبری مبلغی از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود تا در جهت تقویت بنیه دفاعی صرف شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه برای پاداش خدمت فرهنگیان از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: با این میزان پرداخت بخش عظیمی از مشکلات فرهنگیان در این زمینه حل می‌شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها