زلزله ۷ ریشتری تهران را از بین می‎برد

پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: باتوجه به وقوع زلزله احتمالی در تهران باید هرچه سریعتر در جهت جابه جا کردن پایتخت وارد عمل شویم.

زلزله ۷ ریشتری تهران را از بین می‎برد

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهرام عکاشه در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین که امروز (چهارم بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 41 بلای طبیعی در جهان وجود دارد که 31 مورد آن شامل کشور ایران می‌شود. ایران جزو 10 کشور حادثه‌آفرین و بلاخیز جهان است و 75 میلیون نفر جمعیت کشور در معرض خطر این بلایا قرار دارند.

وی تصریح کرد: 85 درصد مساحت کشور ایران به میزان زیاد و خیلی زیاد، زلزله‌خیز است. نیمی از مردم کشور در 25 شهر زلزله‌خیز زندگی می‌کنند. خطر زلزله در 83 درصد از شهرهای ایران زیاد و خیلی زیاد و در 16 درصد از شهرها متوسط است. تنها یک درصد از شهرهای ایران در معرض خطر زلزله نیستند.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران عنوان کرد: بررسی زمین‌لرزه‌هایی که از سال 1900 تا سال 2018 در کشور ایران رخ داده، نشان داده است که سرزمین ما استعداد زلزله‌هایی تا بزرگای 8 ریشتر را هم دارد. البته تنها مقیاس ریشتر مهم نیست، اگر سازه مقاوم باشد، حتی با زمین‌لرزه‌های 9 ریشتری نیز تخریب نمی‌شود.

عکاشه ادامه داد: آنچه مهم است درجه مرکالی است که میزان یا درجه تخریب را نشان می‌دهد. ممکن است که درجه مرکالی یک زلزله 8 ریشتری 5 باشد، اما یک زلزله 5 ریشتری درجه مرکالی 7 یا بیشتر را دارا باشد.

وی افزود: در واقع مقیاس ریشتر درجه انرژی آزاد شده زلزله را نشان می‌دهد که معیاری برای تخریب سازه‌ها نیست. آنچه که مهم است، مقاوم بودن سازه است.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران با تشریح وضعیت پهنه‌بندی خطر زلزله در خوزستان، بیان کرد: 17 شهر خوزستان از جمله آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغملک، بهبهان، حسینیه، دزفول، دزآب، رامهرمز، سردشت، شوشتر، قلعه‌تل، مسجدسلیمان و صیدون از لحاظ زلزله‌خیزی در معرض خطر زیاد قرار دارند.

عکاشه ادامه داد: همچنین شهرهای اهواز، حمیدیه، رامشیر، سوسنگرد، شوش، ملاثانی، هویزه، الوان، بستان و عبدالخان، دارای خطر متوسط زلزله و شهرهای آبادان، اروندکنار، بندر امام خمینی(ره)، بندر ماهشهر، خرمشهر، سربندر، شادگان و چمران نیز دارای خطر کم زلزله هستند.

وی با بیان اینکه مسلما تهران شهری زلزله‌خیز است، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید پایتخت را جابه‌جا کنیم. حتما باید کشته‌های ما میلیونی باشد تا باور کنید پایتخت باید جابه‌جا شود؟ کافی است زلزله‌ای 7 یا 7.5 ریشتری در تهران رخ دهد تا کل تهران برای چند سال از بین برود و در این صورت کشته‌ها هم میلیونی خواهد بود.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران ادامه داد: باید این موضوع را آن قدر بگوییم تا گوش شنوایی برای آن پیدا شود. اگر مثلا گسل شمال تهران فعال شود، درجه مکالی آن 9 است که می‌تواند همه چیز را نابود کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • م
    0

    انشاءالله

  • کارشناس
    0

    به احتمال زیاد کانون زلزله بعدی استان قم میباشد . جلوی خشم خداوند را نمیشود گرفت .

  • علی
    0

    زلزله با اختلاس رابطه مستقیم دارد

  • ک
    0

    امیدوارم

  • چ
    0

    به درک

  • ایران
    0

    هرچه زودتر بیاد بهتره

  • سعید
    0

    مهم نیست کی بمیره کی بمونه آقایان مسئول اینهمه خونه و آپارتمان دارند نمی خواهند تهران را از دست بدهند حتی هرکس حرف از زلزله تهران می زند توی دهنش می زنند که به شما ربطی ندارد و به مردم واقعیت را نگویید فقط بخاطر اینکه نمی خواهند موقعیت شان را از دست دهند . زلزله تهران حتمی است و عن قریب چرا پایتخت را جابجا نمی کنید؟ اینقدر منافع تان برای تان شیرین است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها