ایران "کلاش‌" زنانه می‌سازد + تصاویر

مریوانی‌ها در تلاشند کلاش‌های زنانه بسازند.

ایران "کلاش‌" زنانه می‌سازد + تصاویر

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، گیوه نوعی پاپوش تابستانی، سبک، بادوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی، ویژه مردان روستایی و از جمله صنایع دستی مناطقی از ایران است که در کردستان به آن "کلاش" می‌گویند و همه مراحل تولید این پاپوش، دستی است و عموماً از نخ قالی، نخ ابریشم و کف آن از پارچه، چرم یا لاستیک ساخته می‌شود.

در این رابطه و با توجه به اینکه شهر مریوان به عنوان شهر جهانی "کلاش" از طرف یونسکو شناخته شده است، سید محسن علوی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان درباره مهمترین برنامه‌ها برای گسترش بیشتر و همچنین تولید و فروش "کلاش" به تسنیم می‌گوید: گیوه کردی را ما به آن "کلاش" می‌گوئیم. "کلاش" یک پاپوش نخی است که ما از نظر رنگ بندی و نوع طرح‌ها داریم روی آن کار می‌کنیم که همه‌پسند شود.

وی ادامه می‌دهد: "کلاش" رنگ سفید دارد و رنگ سفید چیزی است که ما دوست داریم و شاید همه رنگ سفید را دوست نداشته باشند. همچنین روی بحث بسته بندی و بازاریابی آن نیز کار می‌کنیم، از طرف دیگر بحث جهانی شدن هم برای شهر مریوان و هم برای این بافنتی‌های دست ساخته حالت برند ایجاد کرده است، و طبیعتاً برند شدن این کالا خیلی‌ها را مایل به تهیه آن می‌کند و از طرفی این موضوع باعث رونق اشتغال این هنر و صنعت می‌شود و باعث رونق گردشگری استان نیز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان درباره اینکه آیا درگذشته "کلاش" برای خانم‌ها وجود نداشت، توضیح می‌دهد: تولید می‌شد، اما به شیوه اصیل، نه "کلاش‌هایی" که برای خانم‌ها کف پلاستیکی داشته و بیشتر به صورت دمپایی استفاده می‌شود، درحالیکه هم اکنون در تلاشیم به همان روش سنتی، آن را مدرن کنیم.

منبع: تسنیم

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها