انتقاد تند نماینده تهران از بی تفاوتی مردم و مسئولان به آلودگی هوا:

این همه آلودگی تنها بخاطر ۱۸ میلیون خودرو/ مشکل جای دیگری است

نماینده مجلس می گوید: ساخت و سازهای بی رویه در غرب تهران و نیز فرهنگ اشتباه استفاده از خودروهای شخصی به علت هزینه پایین استفاده از خودرو باعث آلودگی هوای تهران است.

این همه آلودگی تنها بخاطر ۱۸ میلیون خودرو/ مشکل جای دیگری است

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر فوری ، به آلودگی هوای شهر تهران نسبت به دیگر کلانشهرها اشاره کرده و گفت : دلایل آلودگی هوای تهران متعدد است، تهران علاوه بر حجم جمعیت و تعداد زیاد خودروهایی که با سوخت فسیلی در رفت آمد هستند؛ اقلیم بسته ای هم دارد که خود مزید بر علت است، وجود رشته کوهها در شمال و شمال شرق تهران باعث شده است به لحاظ رفت و آمد هوا، منطقه ی بسته ای به وجود آید.

بلندمرتبه سازی یکی از علت های آلودگی هوای تهران

پروانه مافی با اشاره به کانال ورودی هوا که از غرب شهر تهران است تاکید کرد: متاسفانه بلندمرتبه سازی های انجام گرفته در منطقه ۲۲ کانال ورودی هوا شهر تهران که از غرب به شرق شهر بوده است را با مشکلاتی در این زمینه مواجه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر زندگی و سلامت مردم شهر تصریح کرد: در حال حاضر خیلی از افراد به علت آلودگی هوا سلامت و حتی جان خود را از دست می دهند؛ آلودگی هوا تاثیر بسیار زیاد بر روی افراد مسن، جنین و نوزادان دارد. کارشناسان در این خصوص تاکید دارند که آلودگی هوا بر روی جنین و نوزادان تازه متولد شده اثرات مخرب و جبران ناپذیری دارد.

از سریعترین راه کارها بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به وجود راهکارهایی برای برطرف کردن آلودگی هوا تاکید کرد: یکی از سریعترین و مهمترین راه کارها بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در کلان شهرها است.

۷۵ تا۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای با سوخت فسیلی

نماینده مجلس شورای اسلامی علت درصد بالای آلودگی هوای تهران را خودروهایی با سوخت فسیلی دانست و افزود بر طبق آمارها ۷۵ تا۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای با سوخت فسیلی در شهر تهران است.

پروانه مافی با بیان این موضوع که باید فکری اساسی برای خودروهای تهران کرد، گفت: با توجه به تولید زیاد و بی رویه خودرو توسط کارخانه های خودروسازی، ساخت و ایجاد جاده و اتوبان برای حل این معضل کافی نبوده و مشکل آلودگی هوا را حل نخواهد، تهران بیشتر شبیه یک پارکینگ بزرگ شده است.

آلودگی هوا به تعداد خودرو نیست به فرهنگ استفاده مربوط است

وی با اشاره به شهرهای مختلف دنیا که با این معضل مواجه بودند و با ارائه راهکارهایی آلودگی هوا را از بین بردند تصریح کرد: یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت آلودگی هوا این است که نرخ استفاده از خودروهای شخصی در کشورمان را بالا ببریم، در کشور ما نرخ استفاده از خودروهای شخصی بسیار پایین و کم هزینه است، این در حالی است که همگان بر این باورند که ما خودروهای زیادی در کشور داریم اما اینگونه نیست، ما در ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۱۸ میلیون خودرو داریم اما در کشوری مثل آلمان که تقریباً جمعیت حدود 82 میلیون نفر (مشابه ایران) دارد ۶۰ میلیون خودرو وجود دارد. در ایران مردم برای هر کاری از خودروهای شخصی استفاده می کنند که این فرهنگ اشتباه استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود یکی از علت های آلودگی های هوا می باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی به نحوه مواجهه کشورهای مختلف جهان با موضوع آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: تمام کشورهای جهان وقتی با این معضل مواجه شدند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح این مشکل را حل کردند چون برای آنها این موضوع اولویت پیدا کرد اما در ایران فقط زمانی که این معضل ظاهر شده و مردم و مسئولان را درگیر خود می کند می شود اولویت و مشکلی که همه در خصوص آن نظر می دهند، اصولا در ایران آخر پاییز و اوایل زمستان به علت آنکه وارونگی هوا داریم پدیده آلودگی هوا به اوج خود می رسد. در این مواقع است که مسئولین روزنامه‌ نگاران و مطبوعات با چند مصاحبه و واکنش به این موضوع می پردازند اما زمانی که از معضل آلودگی هوا خارج می شویم دیگر هیچ مسئول و حتی مردم هم به دنبال اقدام عملی و جدی برای حل مشکل نیستند.

فرماندار پیشین شمیران در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه ما می توانیم مثل دیگر کشورهای جهان بر مشکل آلودگی هوا غلبه کنیم افزود: برای رفع آلودگی هوا باید برنامه داشته باشیم، باید در این زمینه راهبرد و نقشه ای مشخصی داشت و این نقشه می بایست توسط شهرداری ها پیشنهاد و با تمام توان اجرا شود، البته این موضوع باید با همکاری دولت و نظارت مجلس انجام شود.

آیا آلودگی هوا اولویت است؟ باید اول اولویت کشور مشخص شود

پروانه مافی با اشاره به مشخص کردن اولویت امور در کشور گفت: ما باید اول اولویت کشور را مشخص کنیم، وقتی اولویت کشور آلودگی هوا می شود می بایست تمام توان و قدرت کشور را برای اقدامات عملی و مهارتی با برنامه ‌ریزی مشخص برای غلبه بر آلودگی هوا انجام دهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت کیفیت سوخت مصرفی خودروها در کشور گفت: تلاش‌های زیادی در خصوص تبدیل سوخت مصرفی به یورو ۵ شده است و امیدواریم که سریع تر به سرانجام برسد اما در کنار این موضوع می توانیم از خودروهای برقی استفاده کنیم، تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه برقی یکی از کارهای مهم در زمینه کنترل آلودگی هوا می باشد. با توجه به این موارد با مجموعه ای از راه کارها می توانیم آلودگی هوا را به شدت کاهش می دهیم.

کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا در صورت استفاده از خودروهای برقی

پروانه مافی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا در صورت استفاده از خودروهای برقی تاکید کرد: برای استفاده از خودروهای برقی توسط مردم می بایست مشوق هایی برای استفاده از سوی دولت در نظر گرفت چرا که ما برای هر موضوعی که نیاز به تغییر فرهنگ داشته باشیم و مردم را به سمت آن بخواهیم سوق دهیم می بایست مشوق هایی را برای آن در نظر بگیریم. در صورتی که بخش اعظمی از خودروهای موجود در شهر به خودروهای برقی تبدیل شود این جایگزینی خودروهای برقی باعث کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا می شود که برای مردم و کشور این کاهش درصد آلودگی هوا نمره قابل قبولی است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه هزینه استفاده از خودرو در کشور های جهان بالاست افزود: در کشورهای جهان و اتحادیه اروپا هزینه استفاده از خودرو بالا برده و هزینه خرید خودرو را کاهش می دهند، در اروپا تقریباً با حقوق سه تا پنج ماه می توانید یک خودروی بسیار خوب تهیه نمایید ولی در مقابل هزینه استفاده از خودرو بسیار بالا است اما در ایران برعکس است هزینه خرید خودرو بسیار بالا و هزینه استفاده از خودرو بسیار پایین است. این درحالی است که هزینه بالای استفاده از خودرو در اروپا به صنعت و توسعه خدمات و حمل و نقل عمومی تزریق می شود.

پروانه مافی در انتها با اشاره به خودروهای گران قیمت بالای یک میلیارد تومان در ایران گفت: یکی از مواردی که امکان طرح و بررسی دارد استفاده از جریمه بر پایه قیمت خودروها است، یعنی جریمه خودروهای گران قیمت نسبت به قیمت خودرو آنها تعیین شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی شمس
    0

    در دوره قالیباف چیز دیگه میگفتید خانم مافی!!!!! امیدوارم از داشتن صداقت معاف نباشید!!!!

  • علی شمس
    0

    نمیخوایید رئیس جمهور رو استیضاح کنید!البته که نه!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها