حریق و آواری در شیراز که به خیر گذشت!

وقوع یک مورد آتش‌سوزی و بروز شکاف در دیوار تعدادی از خانه‌ها در محدوده‌ بافت فرسوده‌ شیراز، نمودی عینی از هشدارها در خصوص لزوم تسریع در اجرای برنامه‌های ساماندهی و بهسازی و نوسازی این بافت بود.

حریق و آواری در شیراز که به خیر گذشت!
به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی آتش‌نشانی شیراز، سه‌شنبه 26 دی‌ماه، بافت قدیمی و فرسوده‌ی شیراز شاهد وقوع 2 حادثه بود که حضور به‌موقع ماموران آتش‌نشانی مانع از بحرانی شدن این حوادث شد.

این درحالی است که بافت فرسوده‌ی شیراز به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها و مشکلات ساختاری در ایمنی واحدهای مسکونی، مستعد حوادثی نظیر آتش‌سوزی و ریزش و آوار است و از طرفی باریکی و صعب‌العبور بودن معابر و کوچه‌ها و بافت متراکم این محدوده، امدادرسانی را برای تمام دستگاه‌ها اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و ... سخت و گاه غیر ممکن کرده است.

براساس گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی شیراز، بی احتیاطی و رعایت نکردن موارد ایمنی موجب بروز آتش سوزی در یک منزل مسکونی در محله سنگ سیاه از محله‌های قدیمی شیراز شد .

درپی وقوع این حادثه آتش نشانان ایستگاه یازده به‌دلیل صعب العبور بودن معابر و نبود امکان استفاده از خودروهای عملیاتی، با پیمودن مسیر معابر به‌صورت پیاده، خود را به محل رسانده و با استفاده از ظرفیت موتورهای سه‌چرخ، کار اطفاء حریق را مدیریت و اجرا کردند.

حامد جعفری فرمانده عملیات آتش نشانی گفت: بعد از گذشتن از معابر صعب العبور و رسیدن به محل حادثه مشاهده شد که سرایت حریق به تیرهای چوبی موجود در سقف منزل مسکونی مزید بر علت شده و کار را حساس کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اظهارات همسایگان و احتمال محبوس شدن تعدادی از سکنه در محل آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی پس از ایمن کردن محل به دو تیم تقسیم شده و با برداشتن چند دستگاه خاموش کننده و کشیدن لوله‌ی آبدهی به کانون حریق رسیدند .

این فرمانده آتش نشانی ادامه داد: آتش نشانان همزمان با خاموش کردن آتش سوزی، به جست و جو در منزل پرداختند که خوشبختانه کسی را نیافتند .

جعفری خاطرنشان کرد: این آتش سوزی توسط نیروهای عملیات در زمانی کوتاه خاموش و از سرایت آن به منازل مجاور جلوگیری و عملیات دودهای حاصله از آتش سوزی به وسیله فن های فشارقوی به بیرون تخلیه شد .

تخلیه‌ی خانه‌های فرسوده یکی از محله‌های شیراز

براساس گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی شیراز، حفاری در محله قدیمی بین‌الحرمین شیراز باعث بروز ترک‌خوردگی و ریزش ساختمان‌های مسکونی در این محله شد.

فرمانده عملیات آتش‌نشانی در این خصوص گفت: به‌دنبال تماس شهروندان با ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز مبنی بر ایجاد ترک‌هایی در دیوار و سقف منازل موجود در یکی از محله‌های قدیمی، آتش‌نشانان ایستگاه 19 به محل اعزام شدند.

رحیم مرادی افزود: پس از بررسی محل مشخص شد به علت قدیمی و ناایمن بودن منازل موجود در محله و حفاری در آن قسمت، ترک‌هایی بر روی دیواره و سقف این منازل به شکل ناگهانی ایجاد شده بود به‌طوریکه احتمال فروریختن آنها وجود داشت.

حریق و آواری در شیراز که به خیر گذشت!

وی اضافه کرد: آتش نشانان با توجه به شرایط موجود ضمن هماهنگی با شهرداری منطقه، دستور تخلیه‌ی ساختمان را صادر کرده و بعد از قطع کامل جریان برق و گاز محله، تمام ساکنان را از داخل این منازل خارج کرده و تمامی محله را با کشیدن نوارهای هشدار دهنده ایمن سازی کردند.

مرادی گفت: بعد از تخلیه‌ی کامل خانه‌ها در این محله و در حین جست و جو برای کسب اطمینان از نبود فردی از ساکنان در خانه‌های ناامن، یکی از ساختمان‌ها فروریخت اما با توجه به خروج ساکنان، این حادثه منجر به آسیب انسانی نشد.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها