داستان غمبار سانچی در 14روایت/قصور از جانب چینی‌ها بود؟

داستان سانچی به نقطه پایان خود رسید هر چند که ده روز تلخ بر بازماندگان گذشت. حالا باید دید بعد از بررسی جعبه سیاه نفتکش مقصر حادثه چه کسی خواهد بود.

داستان غمبار سانچی در 14روایت/قصور از جانب چینی‌ها بود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، خبر کوتاه بود اما پیش زمینه‌ای ده روزه داشت. حادثه ای که احتمالا تا سالیان سال در ذهن همه باقی بماند. از فاجعه سانچی حرف می‌زنیم، اتفاقی که هنوز هم علل آن روشن نشده است. در ادامه به بررسی این حادثه از روز 17 دی ماه می‌پردازیم.

مقامات چین روز 17 دی ماه اعلام کردند 32 نفر در پی برخورد دو کشتی ناپدید شدند. یکی از کشتی‌ها یک نفتکش است که بر اثر این برخورد آتش گرفته است و در مجموع 32 نفر از خدمه کشتی شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند.

حدود دو ساعت بعد از انتشار خبر اولیه، خبرگزاری رویترز درباره ماهیت این نفتکش نوشت: نفتکش سانچی در پاناما به ثبت رسیده است. این نفتکش از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات بود.

بعد از انتشار این خبر، نگرانی ها درباره سرنوشت خدمه کشتی بالا رفت، معاون کنسولی وزیر خارجه اعلام کرد که خبری از سرنشینان نفتکش ایرانی نیست.

18 دی ماه، خبرگزاری شین هوا، اعلام کرد: نفتکش سانچی همچنان می سوزد و عملیات امداد و نجات ادامه دارد، این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که خبر تازه ای ازمفقودین نیست.

جست‌و‌جو‌ها برای پیداکردن خدمه کشتی همچنین ادامه داشت، اینبار بالگرد نیروی دریایی آمریکا برای جستجوی ۳۲ مفقود نفتکش ایرانی اعزام شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: نشت گاز سمی عملیات را سخت کرده است.

سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در خصوص آخرین وضعیت مهار آتش نفتکش حادثه دیده ایرانی گفت: سه تا از آتش خوارهای بزرگ چینی دورتادور نفتکش ایرانی را محاصره کرده‌اند و در حال تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.

19 دی ماه بود که اعلام شد، انفجار دیگری در نفتکش رخ داد، در همان روز اعلام شد که تعلل عمدی چین در اطفاء حریق دیده شده است.

روز 23 دی ماه، جعبه سیاه نفتکش ایرانی کشف شد و تيم امدادونجات چين براي جستجوي دريانوردان گرفتار و مفقود شده وارد نفتکش سانچي شده بودند. نیرو‌های امداد 2پیکر جدید را ازنفتکش ایرانی در آب‌های چین پیدا کردند.

این اتفاقات در حالی بود، که حسن روحانی رئیس جمهور، در مکالمه تلفنی با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اخذ گزارش وی از آخرین وضعیت مهار آتش سوزی نفتکش سانچی تاکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریعتر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود.

امیدها ناامید شد، زمانی که یک منبع آگاه در شرکت ملی نفتکش خبر فوت تمامی خدمه نفتکش سانچی را تایید کرد.

کشتی نفتکش به طور کامل غرق شد و دیگر امیدی برای زنده ماندن سرنشینان باقی نماند.

علی ربیعی وزیر کار در همان زمان اعلام کرد: با این حجم محموله که معیانات گازی بود و با توجه سوخت کشتی که مازوت و گازوئیل بود این حادثه در تاریخ دریانوردی بی سابقه بود.

وی همچنین تاکید کرد: چینی‌ها از روز اول به ما گفتند تمامی خدمه سانچی فوت شده‌اند.

بعد از صحبت های وزیر کار، نظرات مختلفی درباره مقصر اصلی ماجرا شنیده می شد، یکی از نمایندگان مجلس معتقد بود که قصور از طرف چینی ها صورت گرفته است.

یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تاکید کرد که علت این حادثه در مجلس بررسی خواهد شد.

در پی این حادثه مقامات کشورمان هرکدام در پیام های جدایی، نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند و تسلیت گفتند.

در نهایت معاون سازمان بنادر و دریانوردی آخرین اخبار از زمان بازخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی و انتقال سه پیکر پیدا شده به کشور را تشریح کرد.

داستان غمبار نفتکش سانچی به پایان رسید و در نهایت مشخص نشد که چینی ها مقصر بودند یا نه؟ تا بررسی جعبه سیاه نفتکش باید منتظر ماند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها