سرکرده جدید داعش کیست؟

یک نشریه آمریکایی اطلاعاتی اختصاصی درباره سرکرده جدید داعش منتشر کرد.

سرکرده جدید داعش کیست؟

به گزارش خبر فوری به نقل از فرارو؛

به گزارش آتلانتیک، اگر بدانید کجا را نگاه کنید، سرنخ‌ها موجود هستند. در زوایای اینترنت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زُلفی هوخا، پسر مالکِ آمریکاییِ آلبانیایی‌الاصلِ یک پیتزافروشی در نیوجرسی نقشه‌های پلیدی داشت.

اول از همه یک حساب توئیتری غیرفعال وجود دارد. حسابی که یک بار با حساب ضدتبلیغاتی وزارت امور خارجه درباره داعش مکالمه داشت. پس از آن، او از وبسایت اجتماعی پالتالک استفاده کرد. وبسایتی که طبق گزارش‌ها، میان جهادگرایان غربی محبوب است. اما این حساب با ویدئوی تبلیغاتی داعش که در آن هوخا طبق گفته چندین مقام اجرایی آمریکایی، یک سرباز اسیر کُردی را گردن می‌زند، قابل مقایسه نیست. اگر آن‌ها درباره هویت او درست بگویند، هوخا اولین عضو آمریکایی شناخته‌شده داعش است که در چنین ویدئویی افراد را گردن می‌زند.

بر اساس اسناد دادگاه فدرال، هوخا اکنون یکی از فرماندهان ارشد داعش و نیز یکی از چهره‌های داعش برای سربازگیری شده است. هوخا در ششم آوریل ۲۰۱۵ آمریکا را ترک کرد. چهار روز بعد او به اردوگاه آموزشی داعش رسید.

به گفته چندین مقام اجرایی، او صرفا ظرف شش ماه، در آن ویدئوی مخوف ظاهر شد. همزمان با درز اطلاعاتی از پرونده‌های حامیان داعش از سیستم قضایی آمریکا، به آرامی، جزئیاتی درباره میزان حضور آمریکایی‌ها در سلسله‌مراتب بالای این گروه و نیز درباره نقش آن‌ها در شبکه سربازگیری داعش در آمریکا ظاهر شده است.

تحقیقات قبلی، داستان‌ آمریکایی‌هایی همچون جان جورجلاس و عبدالله رامو پازارا - که هردو آن‌ها به جایگاه‌های متنفذی در سلسله‌مراتب داعش رسیدند- را آشکار کرد.

نمونه‌هایی مانند زلفی هوخا، یادآور وجود و اهمیت شبکه‌های سربازگیری جهادی در آمریکا هستند. حجم این شبکه‌ها به اندازه شبکه‌های موجود در اروپا نیست با این حال، نقش مهمی در سربازگیری و تامین جنگجویان خارجی آمریکایی برای داعش که تعداد آن‌ها ده‌ها نفر است، بازی می‌کنند.

در واقع اکثر جنگجویان آمریکایی داعش که آتلانتیک شناسایی کرده، قبل از اعزام، روابط نزدیکی با سایر حامیان آمریکایی داعش داشته‌اند. برخی مانند هوخا، از طریق اینترنت این روابط را برقرار کردند و بوسیله مخاطبان جدید توانستند با تسهیل‌کنندگان داعش ارتباط برقرار کنند. تسهیل‌کنندگان به آن‌ها کمک کردند تا به سوریه بروند.

در ماه می ۲۰۱۷ دفتر رسانه‌ای داعش در استان نینوای عراق، یک ویدئوی ۴۵ دقیقه‌ای تحت عنوان "ما مطمئنا آن‌ها را به راه‌مان هدایت خواهیم کرد" منتشر کرد. مانند بسیاری از تولیدات رسانه‌ای داعش، این ویدئو شامل حضور کوتاه جنگجویان خارجی از چندین کشور بود. یکی از مردان ماسک‌زده در این ویدئو، یک آمریکایی با نام "ابو حمزه الامریکی" بود. او با لهجه آمریکایی از تلاش‌های آمریکا علیه داعش انتقاد و "موحدان" داخل آمریکا را انجام حملاتی ترغیب کرد و گفت: آیا شما قادر نیستید یک کافر را کاردآجین کنید یا او را از یک ساختمان پرت کنید یا با ماشین از روی او رد شوید؟ طی تحقیقات دو ساله درباره آمریکایی‌هایی که با موفقیت به سوریه و عراق برای پیوستن به داعش سفر کردند، اسناد فدرال آشکار کرد که ابوحمزه الامریکی، همان زلفی هوخا است.

در زمان انتشار ویدئوی داعش، وزارت دادگستری آمریکا بشدت درگیر پیگرد قانونی چندین حامی محلی داعش بود که ادعا می‌شد به هوخا برای پیوستن به داعش کمک کرده‌اند. یک از این افراد، دیوید رایت (داوود)، در دسامبر ۲۰۱۷ پس از محکوم شدن به فراهم‌سازی حمایت مادی برای داعش و توطئه برای قتل شهروندان آمریکایی، به ۲۸ سال زندان محکوم شد.

در زمان ضبط فیلم، هوخا تقریبا ۲۵ سال سن داشت. اسناد سفر او از سازمان مرز و گمرک آمریکا نشان می‌دهد که او در ششم آوریل ۲۰۱۵ آمریکا را به مقصد استانبول ترک کرد. مدت کوتاهی پس از آن، او به یک منطقه تحت سیطره داعش در سوریه رسید. اکنون مقامات آمریکایی ارزیابی می‌کنند که هوخا یک فرمانده ارشد داعش شده است. ویدئو ماه می ۲۰۱۷ نشان داد او در شمال غرب عراق مستقر است.

وضعیت ظاهری هوخا در داعش، او را در مرتبه نخبگان در میان اعضای آمریکایی داعش که به سطح رهبری رسیده‌اند، قرار می‌دهد.

در اکتبر ۲۰۱۵، یک ویدئو توسط داعش منتشر شد که در آن یک آمریکایی سر یک سرباز کردی پیشمرگه را به شکل وحشیانه‌ای می‌بُرد. این ویدئو ۱۵ دقیقه‌ای چهار نفر را نشان می‌دهد که لباس سیاه پوشیده و پشت سرباز کردی ایستاده‌اند. یکی از آن‌ها با همان لهجه هوخا در ویدئو می ۲۰۱۷ صحبت می‌کرد. چندین مقام آمریکایی به آتلانتیک گفته‌اند فردی که می‌گوید "پیامی برای اوباما دارد" و سپس اولین اعدام را اجرا می‌کند، هوخا است. اگر این امر به طور رسمی تایید شود، این اولین نمونه خواهد بود که یک عضو آمریکایی داعش فردی را در یک ویدئوی تبلیغاتی گردن می‌زند.

درباره مسائل شخصی هوخا اطلاعات کمی وجود دارد. جستجو برای فعالیت آنلاین او، به یک حساب توئیتری غیرفعال با نام او منتهی می‌شود. او با این حساب با سایر حامیان داعش و نیز مخالفان آن ارتباط برقرار کرده است. برای نمونه او در اکتبر ۲۰۱۴ با حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا به نام "مجددا فکر کن، روی برگردان" وارد بحث‌وجدل شده است. در آن زمان، وزارت خارجه امریکا این حساب را برای مقابله با تبلیغات داعش در توئیتر بازکرده بود.

حضور آنلاینی هوخا در جا‌های دیگر، نشان می‌دهد که او چگونه با توطئه‌گران مشترکش در آینده ارتباط برقرار کرده است. یک حساب در وبسات بازی استیم (Steam) با نام کاربری "هوخا ۷۷"، بازی‌های موردعلاقه او را لیست می‌کند: اسپلینتر سل (Splinter Cell)، مورتال کامبت (Mortal Kombat) و لفت فور دد (Left ۴ Dead). این علاقه مشترک به بازی‌های رایانه‌ای یکی از اولین چیز‌ها بود که هوخا را با دیوید رایت آشنا کرد. دیوید با نام کاربری "د. شریف‌رایت" در لیست دوستان هوخا در وبسایت استیم قرار داشت.

در خلال محاکمه رایت، دادستان‌ها استدلال کردند که او از چندین بازی رایانه‌ای مانند ندای وظیفه: جنگ‌افزار پیشرفته (Call of Duty: Advanced Warfare) برای آماده شدن به شکل عملی برای تروریست شدن استفاده کرده است.

در محاکمه رایت، محققان ادعا کردند که توطئه رایت و هوخا در نوامبر ۲۰۱۴ شروع شد. افشاکننده‌ترین بخش ارتباط آنلاینی هوخا و رایت، استفاده آن‌ها از اسکایپ و وبسایت پالتالک است.. طبق اسناد دادگاه، در آن زمان، رایت با اسم مستعار عمر مختار عبدالقادر و هوخا هر دو عضو گروه‌های چت در پالتاک با نام‌های "راه حل برای انسانیت" و "جاده به سوی بهشت" بودند.

طی بازجویی از رایت، او ادعا کرده که هوخا از طریق پالتالک به او نزدیک شده و از او پرسیده که آیا به داعش علاقه‌ای دارد. رایت به افسر پلیس گفته سه هفته بعد او پس تحقیق‌وبررسی به هوخا گفته که او معتقد است ماموریت داعش مشروع و ضروری است.

از این مرحله به بعد، هوخا و رایت تماس‌های مکرری از طریق پالتالک و اسکایپ برقرار کردند و ویدئو‌ها و نسخه‌هایی از دابق، مجله داعش، به اشتراک گذاشتند. مکالمه‌ها بین هوخا و رایت، تا زمان پیوستن هوخا به داعش در آوریل ۲۰۱۵ ادامه یافت.

در نمونه هوخا - یک جوان بی‌تجریه آمریکایی که قصد داشت در سلسله‌مراتب داعش بالا رود - او یکی از چهره‌های غربی داعش در تبلیغات آن است. معلوم نیست که او چگونه این جایگاه را بدست آورده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها