تالاب «آق‌گل» خشک شد

رئیس اداره محیط زیست ملایر گفت: کمبود بارش‌های امسال باعث خشکی کامل تالاب «آق‌گل» شده است.

تالاب «آق‌گل» خشک شد

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس، مجید شعبانلو با اشاره به اینکه تالاب فصلی آق‌گل، بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است، اظهار کرد: ان تالاب معمولا از اواسط پاییز تا اواسط بهار سال بعد به مرور آبگیری می‌شود و در صورت سیراب شدن تا اواسط تابستان نیز در آن آب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی آق‌گل طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات از جمله تامین نشدن حق‌آبه آن و همچنین کمبود بارش‌ها دچار خشکسالی شده است گفت: با روند کمبود بارش‌ها در سال جاری این تالاب امسال کاملا خشک شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با گریزی به سال گذشته و فصل پرآبی تالاب گفت: پرندگان زیادی در سال گذشته به سمت تالاب آمدند؛ اما امسال از پرندگان مهاجر خبری نیست و پرندگان بومی نیز به سمت چشمه‌های سطحی و آب‌های اطراف روانه می‌شوند.

وی با بیان اینکه اداره محیط زیست با بازدیدهای مستمر در حال حاضر به شدت با عوامل تهدیدکننده برخود می‌کند گفت: عمده مسائل به ما برنمی‌گردد در واقع کمبود بارش‌ها، تامین نشدن حق‌آبه و به نتیجه نرسیدن جلسات و پیگیری‌ها از جمله مشکلات فراروی تالاب است.

شعبانلو بر تغییر الگوی کشت کشاورزان و برخورد جدی با چاه‌های غیر مجاز در ملایر تاکید کرد و گفت: حفر چاه‌های غیر مجاز، برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و کشت محصولات پرآب‌بر از تهدیدات جدی برای تالاب است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از شکار و صید پرندگان در فصل‌های پربارش، آموزش در جوامع محلی، مدارس و مساجد و آشنا کردن مردم با مضرات نبود تالاب از جمله اقدامات محیط زیست ملایر طی سال‌‎های اخیر بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با اشاره به تاسیس سد خنداب، ساخت این سد را نیز یک تهدید برای تالاب برشمرد و افزود: آب قره‌چای در فصل‌های کم بارش پشت این سد جمع می‌شود و این خود هم تهدیدی برای تالاب است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم طی ماه‌های باقیمانده امسال و اوایل سال آینده شاهد بارش نزولات آسمانی باشیم و اگر روند بارشی نباشد باید گفت که تالاب آق‌گل یکی از سخت‌ترین سالهای خود را طی می‌کند.

منبع: فارس

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها