فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چگونه می‌توانند از سربازی امریه استفاده کنند؟

سربازی همواره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دشوار به نظر می‌رسد چراکه می‌خواهند بر اساس تخصص خود این دوره را بگذرانند. در این میان سربازی امریه می‌تواند این فرصت را برای متقاضیان فراهم کند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چگونه می‌توانند از سربازی امریه استفاده کنند؟

این روزها که بحث سربازی در محافل مختلف داغ است و هر کس در این باره نظر مختص به خود را دارد شاید بهتر باشد نوعی از سربازی که امریه نام دارد بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

امریه مدلی از سربازی است که به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این امکان را می‌دهد که با توجه مهارت‌ها در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند و این امر به‌عنوان سربازی آن‌ها لحاظ خواهد شد. بنابراین متقاضیان این مدل از سربازی باید مدرک دانشگاهی داشته باشند.

پرداخت حقوق به سربازان امریه

بر اساس قانون نظام‌وظیفه حقوق افرادی که به‌صورت امریه به سربازی می‌روند با سربازان عادی برابر است اما برخی از سازمان‌های دولتی معمولاً حقوق اضافه‌ای را برای سربازان در نظر می‌گیرند و به آن‌ها پرداخت می‌کنند. علاوه بر این در برخی از سازمان‌ها به سربازان امریه پاداش و عیدی نیز پرداخت می‌شود.

سازمان‌ها و مراکز دولتی با استفاده از اطلاعیه‌های رسمی شرایط جذب سربازان امریه را اعلام می‌کنند. مشمولان باید قبل از دریافت برگ سبز سازمان مورد نظر خود را انتخاب کنند و با مراجعه به آنجا مدارک مورد نیاز را تحویل دهند.

متقاضیان این نوع سربازی باید به اطلاعیه سازمان‌ها در این زمینه توجه کنند تا بتوانند از این امکان استفاده کنند. در حال حاضر وزارت علوم نیز سرباز امریه جذب می‌کند و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند به‌صورت امریه در سازمان‌های زیرمجموعه وزارت علوم مشغول به فعالیت شوند.

امکان فعالیت پژوهشی برای سربازان

در این میان برخی از نهادها که فعالیت پژوهشی نیز دارند مشمولان را برای انجام فعالیت‌های پژوهشی جذب می‌کنند.

نیروهای متخصص با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور می‌توانند در امور پژوهشی و کار در آزمایشگاه‌ها به تشخیص معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به کار گرفته شوند.

استفاده از مشمولان در شرکت‌های دانش‌بنیان

مشمولان می‌توانند برای گذراندن دوره سربازی به‌صورت امریه به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مراجعه کنند. بر اساس تفاهم‌نامه همکاری متقابل ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شیوه‌نامه‌ای برای استفاده از نیروهای امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان تنظیم شده است. بر این اساس، مشمولان خدمت وظیفه عمومی می‌توانند مدت خدمت سربازی خود را در یک شرکت دانش‌بنیان سپری کنند.

هر شرکت دانش‌بنیان مجاز است حداقل یک نفر نیروی امریه جذب کند. البته به ازای هر 6 میلیارد ریال فروش سالیانه، شرکت می‌تواند یک نفر دیگر نیروی امریه جذب کند. همچنین شرکت دانش‌بنیان مجاز است به ازای هر ۱۰ نفر از کارکنان خود نیز یک نفر دیگر نیروی امریه جذب کند.

بر اساس شیوه‌نامه امریه دانش‌بنیان، مشمول باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن باشد. امتیاز فناورانه مشمول باید حداقل ۸۰ باشد. فعالیت متقاضی امریه در شرکت دانش‌بنیان باید متناسب با تخصص و رشته تحصیلی او باشد البته بر اساس شرایط افرادی که فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پزشکی باشند، نمی‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان امریه شوند.

در این میان وزارت خانه‌های مختلف شامل آموزش‌وپرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دفاع، نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، نفت، ارتباطات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، اقتصاد و امور دارایی، کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و غیره می‌توانند سرباز امریه جذب کنند که بر اساس نیاز خود می‌توانند فراخوان برگزار کنند.

منبع: آنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها