عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لغو مذاکرات وین خواسته اسراییل است/ نباید اختلافات داخلی را به سیاست خارجی وصل کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: یکی از جدی‌ترین مشکلات در کشور ما این است که نگاهی جناحی به مساله سیاست خارجی وجود دارد. ما نباید اختلافات سیاسی داخلی را به سیاست خارجی وصل کنیم.

لغو مذاکرات وین خواسته اسراییل است/ نباید اختلافات داخلی را به سیاست خارجی وصل کنیم

سید محمد صدر نوشت:

جزییات زیادی از حادثه نطنز و تبعات ناشی از آن هنوز منتشر نشده اما روشن است که این اتفاق ازسوی دولت اسراییل سازماندهی شده است؛ دولتی که امروزه به سمبلی از تروریسم دولتی در دنیا تبدیل شده و ابایی از انجام هیچ رفتار غیرقانونی و خطرناکی ندارد.

اسراییل همواره در طول تاریخ بر آن بوده که برنامه صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را نابود کند و در همین چارچوب نیز زمانی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای امضای توافق هسته‌ای در جریان بود، اسراییل، عربستان و برخی دیگر از متحدان منطقه‌ای آنها تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا برجام به نتیجه نرسد.

شکست این تلاش‌ها در پی حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، تل‌آویو را به سوی خرابکاری و استفاده از حربه‌هایی نظیر اقدامات نظامی و تروریستی علیه تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای ایران سوق داد تا شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه روز یکشنبه در نطنز رخ داد، باشیم. اسراییل در زمان مقتضی پاسخی مناسب در قبال این توطئه‌ها دریافت خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین این پاسخ‌ها، افزایش چندبرابری فعالیت‌های علمی در راستای توسعه صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

ضعف در پیشگیری از حوادث اینچنینی در داخل کشور نیز یک واقعیت است. دستگاه‌های امنیتی باید بسیار جدی با این قضایا مقابله کنند و در این راستا ضرورت دارد که به سرعت زمینه‌های نفوذ اسراییل در کشور شناسایی شده و با نفوذی‌های تل‌آویو برخورد شود. از سوی دیگر، اقدامات متقابل هم در دستور کار ایران قرار گیرد تا دیگر شاهد اتفاقات اینچنینی نباشیم.

اگر دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی کشور به جای صرف انرژی‌شان پیرامون مسائل کم‌اهمیت، تمرکز خود را روی مسائلی مهم نظیر نفوذ در تاسیسات هسته‌ای معطوف کنند، می‌توان تا حد زیادی امنیت این تاسیسات را افزایش داد.در مقطع زمانی فعلی هم آنها باید پاسخگو باشند که چرا نتوانستند از وقوع حادثه دوباره در نطنز جلوگیری کنند.

درباره این موضوع شاهد گمانه‌زنی‌های زیادی در کشور بودیم اما نه تنها قابل پذیرش نیست که در پی حادثه نطنز «مذاکرات وین را لغو کنیم» که به نظر می‌رسد اجرای چنین سیاستی دقیقا می‌تواند در راستای منافع اسراییل باشد.

تل‌آویو تلاش داشت مذاکرات 1+5 به نتیجه نرسد و با از بین رفتن توافق هسته‌ای 2015، ایالات متحده و دیگر کشورهای درگیر در این موضوع روی اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران اجماع کنند. اگر گفت‌وگوها پیرامون احیای توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد، ایران بار دیگر ذیل تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد و باید تصریح کرد در واقع این همان خواسته اسراییل است که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود.

برجام در سال 2015 میان ایران و 6 کشور دیگر به امضا رسید؛ سرنوشت این توافق که از سوی ایران به صورت کامل اجرا می‌شد، با خروج ایالات متحده به خطر افتاد و اکنون امریکا وظیفه دارد گام اول را در راستای بازگشت به توافق برداشته و علاوه بر آن تمام توان خود را در راستای احیای برجام به کار بندد. برای این منظور ضروری است تمام تحریم‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ علیه ایران اعمال شد، لغو گردد تا چنانچه بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی تاکید شده، تهران نیز اجرای کامل تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای را از سر گیرد.

یکی از جدی‌ترین مشکلات در کشور ما این است که نگاهی جناحی به مساله سیاست خارجی وجود دارد. ما نباید اختلافات سیاسی داخلی را به سیاست خارجی وصل کنیم. سیاست خارجی ابزاری برای تامین منافع ملی است و نباید موضوعات سیاست داخلی و اختلافاتی که میان جناح‌های مختلف وجود دارد، به مانعی بر سر تامین منافع ملی بدل شود. کسانی که توجهی به این موضوع ندارند، آگاه نیستند که سیاست خارجی مربوط به ایران و مربوط به نظام جمهوری اسلامی است و ربطی به دولت و احزاب ندارد.

منبع: اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • بازنشسته
    0

    عجب عقب افتاده ای هستی . عالم و ادم می دانند .اصولگرایان مخالف برجام از ابتدا هم با اسرائیل هم پیمان بودند .اینان کاسبان تحریم هستند...

  • مورچه
    0

    محمدصدرمگرعراقی نیست اگرهست چرااین بابا برای سیاست داخلی وخارجی ماراهکارمیده

  • ساقی
    0

    عه این بنده خدا چهارتا انگشت داره

  • ali
    0

    شب خوابیدید و صبح خوابنما شدید که ای بابا باید سیاست خارجی خودمان را درست کنیم. مگر مردم موش آزمایشگاهی هستند که هر چند وقت یکبار آزمایش جدیدی میکنید . با سیاستهای افتضاح شماها است که وضعیت مملکت به اینصورت درآمده و بازهم پز صحبت با جهان میکنید . شما اصلاع بشو نیستید و جمهوری اسلامی نظرات و عقایدش در این 42 ساله خصوصا در کشورداری به شکست انجامیده و ساست خارجی بماند پیشکش

  • ایرانی
    0

    ایران بایدبا کل دنیا رابطه بدون تنش داشته باشه و حقوق ایرانی هم حفظ بشه .دوستی بهترین راه برای همه مردمان جهان .

    نظرات شما -
    • غفاری
      0

      در جهانی که از کور عصا می دزدند شما محبت جستجو می کنید.....شعار دوستی و محبت و صلح برای کلاس گذاشتن خوبه

  • ..
    0

    دقیقا نوچه های داخلیشان با تمام قدرت در حال فعالیت هستند واقع چرا منافع تندروها داخلی واسراییل یکی است

  • ححح
    0

    اقای صدرنمیفهمی یانمیخواهی بفهمی که امریکا واسراییل یکی است آمریکا ازخرابکاری اسراییل حمایت کرد اعلام کردچطوربگه که شما بی تدبیرها بفهمید تاکی خودتان رابه نفهمی بزنید امریکا دشمن است شما فک کردید مذاکره کنید ملت بازبه شمارای میدهد اگر دلار راهزارتومان هم بکنیدملت ازشمامتنفراست ومیداندکه دروعگویید

  • رضا
    0

    اصلا مذاکره خیلی هم خوب و عالی‌ست و اعضای تیم مذاکره‌کننده هم همه چیز تمامند، منتها الان و بعد از انفجار #نطنز در وین بر سر چه چیزی مذاکره خواهند کرد؟! مهر و موم کردن اتاق کار صالحی؟! یا تعلیق کامل خدمات آرایشی-بهداشتی رییس‌جمهور؟!

  • غفاری
    0

    جناب آقای صدر شکست کامل و تسلیم ایران در برابر آمریکا خواسته اصلی اسراییل است ... مذاکره بهانه است . شما عزیزان حاکم بر سیاست خارجی کشور فقط به هر طریقی می خواهید ثابت کنید که بوسیله مذاکره با آمریکا میتوانید به منافع ملی برسید ولی وقتی کم می آورید زود به سراغ مخالفت اسراییل با مذاکرات می روید و دستاویز راه پر اشتباهتان قرار می دهید ...... جناب صدر بنده یک کارمند هستم و مثل شما دیپلمات برجسته نیستم ولی می دانم چارت قدرت در کاخ سفید درست در مقابل منافع ملی ایران است و مذاکره با این کشور اصلا منافع ملی ما را تامین نخواهد کرد که هیچ انرژی و وقت کشور را هم خواهد گرفت .

  • ghader
    0

    همین خواسته رو هم حسین اقا ی کیهانی داره . مگه میشه مگه داریم

  • باربد
    0

    اسراییل نهایت فرصت طلبی را از اجرا نشدن برجام می‌بره مسئولین کمی عاقل باشند

  • دن کیشوت
    0

    به گمانم اعضاء مجمع تشخیص مصلحت، از نژاد بولداگ هستند، آرواره های محکم و گردنهای کلفت که اینگونه نشان میدهند.

  • سلیمانی
    0

    انقدر که پول مفت و دزدی میخورن مثل یابو همشون چاقند

  • وطن
    0

    یکسری اقایون که می گفتن اسراییل خواهان مذاکرات ایران با امریکاهست چی شد؟

  • ایران
    0

    توایران انهایی که مخالف مذاکره هستن ا اسراییل هم سو هستن

  • منم مختار
    0

    توی همین ستون میتوان همدستان اسرائیل خبیث را شناخت و شناسایی کرد همین ها که با خواست اسرائیل در یه زمین بازی میکنند و آآرزویشان همان رویای اسرائیلی است تا تمام رشته ها را پنبه کنند وطن فروشان ریا کار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها