دبیرکل خانه پرستار ایران:

وزیر بهداشت متهم شد / هفت پرستار در سال 1400 چرا جانباختند؟

دبیرکل خانه پرستار ایران تاکید کرد: ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده ها از وزیر شکایت نکنند، بازهم ایشان باید محاکمه شود.

وزیر بهداشت متهم شد / هفت پرستار در سال 1400 چرا جانباختند؟

محمدرضا شریفی مقدم با اشاره به تخلفات برخی بیمارستان های خصوصی تهران در زمینه توزیع واکسن کرونا گفت: اکنون شرایط توزیع واکسن کرونا به گونه ای است که هم واکسن به میزان اندکی وارد کشور شده و هم توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده ایم.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این حکایت دارد که صرف نظر از 100 هزار دوز واکسن مشترک ایرانی کوبایی که برای کارآزمایی بالینی وارد کشورمان شده، تا کنون یک میلیون و 665 هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به جمعیت هدف به ایران رسیده است، اما در این میان، آخرین آمار به‌روزرسانی‌شده وزارت بهداشت درباره تعداد افرادی که در کشورمان واکسن کرونا دریافت کرده اند، به صحبت های ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در روز دوشنبه 16 فروردین مربوط می شود که گفت تا کنون در فاز نخست 590 هزار نفر در ایران واکسن کرونا زده اند.

اطلاع رسانی قطره چکانی وزارت بهداشت درباره نحوه توزیع واکسن کرونا و تعداد افراد دریافت کننده این واکسن در کشورمان در حالی انجام می شود که بسیاری از کشورهای دنیا، روزانه آمار کاملی از تعداد دریافت کنندگان دوز اول و دوم واکسن ارائه می کنند؛ به نحوی که مطابق آمارهای رسمی دولت آمریکا تا کنون 21.5 درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و 35.7 درصد از مردم آنها نیز حداقل یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده اند. آمارهای رسمی دولت بریتانیا نیز حاکی از آن است که تا کنون 48 درصد از مردم این سرزمین یک دوز واکسن زده اند و 10.5 درصد نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

دبیرکل خانه پرستار ایران در این باره معتقد است که اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفششان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می دادند. محمد شریفی مقدم تصریح کرد: اگر فرآیند شفافی در این زمینه وجود داشت، باید تمام اطلاعات دریافت کنندگان واکسن از جمله شغل آنها ثبت می شد تا دقیقا رصد شود که در هر گروه شغلی چه کسانی واکسن کرونا زده اند و چه افرادی هم این واکسن را دریافت نکرده اند، اما کشور ما هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارائه نداده است.

تعلل وزارت بهداشت عامل مرگ پرستاران جوان
شریفی مقدم در بخش دیگری از صحبت هایش به آمار واردات نزدیک یک میلیون و 700 هزار دوز واکسن کرونا به کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد اعضای کادر بهداشت و درمان ما از بهورز، بهیار، پرستار، پزشک و کارشناس آزمایشگاه پرفته تا سایر افرادی که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، خانه های بهداشت، سراهای سالمندان و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالیت می کنند، به حدود 700هزار نفر می رسد و سوال ما این است که چرا هنوز 30 درصد کادر درمان هم در برابر کرونا واکسینه نشده اند؟

وی با انتقاد از سرعت پایین تامین و توزیع واکسن کرونا در ایران ادامه داد: از ابتدای سال 1400 تاکنون7 نفر از کادر پرستاری در استان های مازندران ، خوزستان ، هرمزگان ، خراسان رضوی و کهکیلویه و بویر احمد در سراسر کشور بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند که بیشتر آنها جوان بوده اند و حتی عمدتا در بخش دولتی کار می کردند. حال اگر تعلل وزارت بهداشت در تامین واکسن کرونا و توزیع آن به کادر درمان نبود، جان این افراد از دست نمی رفت.

پرستاران باید در اولویت قرار می گرفتند
دبیرکل خانه پرستار ایران در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر این که پرستاران نسبت به سایر اعضای کادر درمان باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داشته باشند، عنوان کرد: ما معتقدیم که همه کادر درمان هرچه زودتر باید واکسینه شوند، اما طبق مطالعات علمی بین المللی، کسانی که بیشترین مواجهه را با کووید 19 دارند، باید در اولویت قرار گیرند.

وی ادامه داد: پرستاران نیز در صف اول مواجهه با بیماران کرونایی قرار دارند و به همین دلیل، نسبت به سایر کادر درمان در اولویت قرار دارند، اما تا چند روز پیش که وزارت بهداشت آمار واکسیناسیون را ارائه داد، این بخش از کادر درمان نیز مثل سایر اعضای این کادر، کمتر از 50 درصد واکسن کرونا دریافت کرده بودند و این مساله نشان می دهد که اولویت بندی در زمینه توزیع واکسن رعایت نشده است.

خانواده سهامدار بیمارستان واکسن زده، پرستار نه
شریفی مقدم همچنین تاکید کرد که در برخی بیمارستان ها به ویژه در بخش خصوصی تخلفات زیادی در زمینه توزیع واکسن کرونا و بی توجهی به اولویت بندی های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده است. او در این باره توضیخ داد: از چند بیمارستان بخش خصوصی در تهران گزارش شده است که بخشی از سهمیه واکسنی که برای کادر درمان در نظر گرفته شده بود، به سهامدران، مسئولان بیمارستان، خانواده های آن ها، منشی های پزشکان و اعضای خانواده متخصصان تزریق شده است. این موضوع نشان می دهد که نظارت بهداشت بر وضع توزیع واکسن به ویژه در بیمارستان های خصوصی ضعیف است.

دبیرکل خانه پرستار ایران با بیان این که در بخش دولتی نیز اوضاع چندان بهتر نیست، به گزارش دیگری که از یک بیمارستان دولتی در استان هرمزگان دریافت کرده است، اشاره کرد و اظهار داشت: برخی پرستاران آن بیمارستان به ما گزارش داده اند که وقتی برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کرده اند، به آنها واکسن چینی تزریق شده، اما پزشکان واکسن هندی دریافت کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع می توان گفت که اکنون شرایط توزیع واکسن کرونا به گونه ای است که هم واکسن به میزان اندکی وارد کشور شده و هم توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده ایم.

وزیر بهداشت، متهم مرگ مردم و کادر درمان
صبح امروز دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا این خبر داد که تا پایان ماه فروردین تمام کادر درمان در سراسر کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت می کنند. شریفی مقدم اما با توجه به روند کُند فعلی توزیع واکسن و شفاف نبودن آمارها در این زمینه نسبت به محقق شدن این وعده ابراز ناامیدی کرد و گفت: بعید به نظر می رسد تا پایان این ماه تمام کادر درمان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند؛ البته اگر اراده ای برای تامین و توزیع مناسب واکسن کرونا وجود داشت، خیلی زودتر از این حرف ها باید تمام اعضای کادر درمان واکسینه می شدند.

دبیرکل خانه پرستار ایران تصریح کرد: ما معتقدیم که وزارت بهداشت باید از زیر سنگ هم که شده، واکسن را تهیه می کرد و چند ماه پیش واکسیناسیون کادر درمان را به پایان می رساند. براین اساس، به نظر می رسد که وزیر بهداشت هم متهم به دست داشتن در مرگ کادر درمان.

دنیا باید در پرستارکشی از ایران عبرت بگیرد
شریفی مقدم قصور دولت و وزارت بهداشت در تامین و توزیع واکسن را عاملی برای شهادت پرستاران ایرانی در ماه های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای شروع پاندمی کرونا تا کنون، ایران یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان در زمینه فوت پرستاران را داشته است. این در حالی است که بیش از 8 ماه است، واکسن کرونا در سطح جهان کشف شده و علت این مساله نیز چیزی جز بی کفایتی مسئولان دولت و وزارت بهداشت نیست.

دبیرکل خانه پرستار ایران ضمن درخواست از خانواده پرستارانی که اخیرا به شهادت رسیده اند، درباره شکایت از سعید نمکی عنوان کرد: ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده ها از وزیر شکایت نکنند، بازهم ایشان باید محاکمه شود، چون اکنون که بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن ها آنچنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

وی در پایان تصریح کرد: چند ماه پیش وزیر بهداشت ما شعار می داد که دنیا در بحث مدیریت کرونا باید از ما درس بگیرد، اما اکنون ایشان می گوید من تقاضا کردم که در نوروز محدودیت های شدید اعمال کنند، ولی کسی گوش نکرد. سوال ما از وزیر بهداشت این است که اگر کسی به صحبت های شما گوش نمی کند، چرا استعفا نمی دهید؟ به نظر من که دنیا باید در موضوع پرستارکشی از ما عبرت بگیرد.

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • افسانه
    0

    افرین دمت گرم حرف دله مارو زدی، بشناسیم این گرگ صفتای مملکتمون رو از بزرگش گرفته تاکوچیک.. ببینید واکسن ب پرستارهای بدبخت نمیزنن میرن میدن ب خانواده سهامدار بیمارستان خدایا خودت عذابی بهشون بده ک اینجوری جان تک تک مردم مارو دارن میگیرن

  • کاربر ناشناس
    0

    من جای وزیرباشم استعفامیکنم، یک عده حالیشون نیست اون بیچاره چی کنه

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      بیچاره چیه عزیزم وظیفه وزیر مدیریت وضیعت بهداشت کشور اگه بلد نیست چرا حقوق مفت می خوره ازاول استعفا میدداد این همه دروغ تحویل مردم نمی داد

    • محسن
      0

      اون بيچاره حقوق ميگيره و هشت ساله نشسته واسه همچين روزي... البته بعلاوه كلي وزير ديگه كه فعلا تو سايه نشستن و اسمي هم ازشون نمياد. وظيفه اين آقايون مديريت در سطح كشور هستش كه متاسفانه اين وضعيت مملكته... از گوشت و مرغ بگير تا وضعيت صنايع و بهداشت و اقتصاد و .... و .... الي ماشاالله... گند خورده به بازار . قيمت . اقتصاد. بهداشت . صنعت و كشاورزي .... هر گوشه كه دوربين صدا سيما ميچرخه همه مردم شاكي هستن

  • کاربر ناشناس
    0

    توغلط کردی که معتقدی وزارت بهداشت بایدزیرسنگ هم که شده واکسن تهیه میکرد اولا واکسن نمیذارن واردبشه دوما مردم دودسته شدن موافق واردکردن واکسن مخالف وارد شدواکسن بدبخت وزیرچی کنه نادان

    نظرات شما -
    • Fidel
      0

      کاربر ناشناس شعور حرف زدن نداری چرا به بقیه توهین می کنی دولت وظیفه اش این که هرجور که شده واکسن تهیه کنه

    • کاربر ناشناس
      0

      ادم نادان دقیقا وظیفه دولت است نه مردم

    • کاربر ناشناس
      0

      ادم نادان دقیقا وظیفه دولت است نه مردم

    • علیقلی
      0

      اونی باید احساس مسوولیت کنه که fatfرو لازم نمیدونه یا اونیکه تحریمهارو کاغذ پاره میدونست یا اونیکه واکسنهای غربی رو ممنوع میکنه...

  • کاربر ناشناس
    0

    به پاکبان نمادین واکسن زده اند ولی به پرستار نه به کادر اداری وزارت بهداشت واکسن زده اند ولی به کادر درمان نه

    نظرات شما -
    • انسانباش
      0

      مگر فرقی هست بین پاکبان با حتی رییس جمهور ، شما که پرستاری

    • کاربر ناشناس
      0

      اینجا مسئله اولویت است پرفسور انها بیشتر در معرض خطر هستند این را بچه پنج ساله هم میداند در این خصوص احساسی نمیشود عمل کرد نابغه کاش در اسمی که گذاشتی تجدید نظر میکردی چون اول باید در هر چیز شناخت داشت

  • کاربر ناشناس
    0

    لطفا این موضوع را چاپ کنید تا وزارت بهداشت بداند حساب کتاب و مدیریتی در کارش نیست به کادر اداری مرکز بهداشت والفجر شیراز واکسن زده اند تازه همان را هم گزینشی و پارتی بازی انتخاب کردندولی به کارشناسان مراکز بهداشتی و پزشکان خانواده که مستقیم با بیماران تماس دارند واکسن نزده اند لطفا بررسی کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط دلم می خواه گریه کنم خیلی زیاد خیلی خدا خدا خودت به دادمون برس

    نظرات شما -
    • کوروش
      0

      این منفی رو برای چی دادین؟؟؟!!!

  • حامد
    0

    اخرشم مردم عادی میمیرن چهارسال دیگه هم واکسن به مردم عادی نمیرسه

  • کامبیز
    0

    همش تقصیر سر منشا بدبختی ها حسن روحانی کلید دار کرونای انگلیسی وعشق مذاکره است.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ان کسی که واکسن امریکایی و انگلیسی را تحریم کرد فراموش کردی

    • علیقلی
      0

      همه میدونن سرمنشا کیه... بقیه کاره ای نیستن

    • اسد
      0

      آقای کاربر ناشناس از آلبانی چه خبر ، مردم ایران عقل و معرفتاشان می رسد و می دانند که کی مقصر است!

    • ناشناس
      0

      افرین کاربر ناشناس سرمنشا تمام مشکلات ایران همون شخصه

    • ب علیقلی
      0

      خوب کرد تحریم کرد. تاجون همتون یکجا دراد از شبکه منوتو بی بی سی ورادیو فردا چخبر منحوس

  • رضا
    0

    یه سوال داشتم اگه کسی هست جواب بده روشن بشم..اگه واکسن خارجی مشکوکه و به سلامتی مردم صدمه میزنه و به همین دلیل وارداتش ممنوع شد،آیا پارازیت ماهواره که ده ها ساله روی سرمردمه ضررنداره؟روغن پالم چی ؟آب و آمونیاک چی ؟آلودگی هواچی؟ریزگردچی؟

  • کوروش
    0

    جمع کنید این بساط شامورتی بازی وشیره مالیدن سرملت را. وزیرکاره ای نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    چون وزیر بهداشت انقلابی است

  • شیر پیر
    0

    تا وزیر باشه که با دم شیر بازی نکند حتی شیر پیر

  • ناشناس
    0

    بعد از کادر درمان و پرستاران ، آمار بالای فوتی کرونا به پرسنل بانکها تعلق دارد، جواب خانواده های ایشان را چه کسی میدهد؟ که باید در هر صورت سر کار حاضر شوند و هیچ گونه تعطیلی شامل ایشان نمیشود و جناب رییسی سخنگوی ستاد به اصطلاح مبارزه با کرونا امروز فرموده بانکها نه تنها کاهش و تعطیلی شامل شان نمیشود بلکه باید فعالیت مضاعف هم داشته باشند، یعنی این همه فوتی پرسنل بانکها برای ایشان کافی نیست؟!

  • ناشناس
    0

    کدام دبیر کل شما اکر به فکر پرستار بودی تولین 14ماه باید هم کرونا می کرفتی هم می مردی .لابد در بدنه دولت مانند کارمند بانکها که فوت شدند باید یقه مدیر ان عامل بانکها را کرفت که چرا بانکها باز بودند .لابد تا حالا پند نفر پرستار راسقارش کردی ومشغول به کار شدند یا تو این 14ماه نمی دونی که هربیمارستان 100 تا رئیس داره و همه در جای خود حاکم هستند .وزیر محترم چکار کنند .نقل از بزرکان هست شاهی جهت بازدید از قشون رفت .سربازی اومد وکفت قبله عالم ما کرسنه ایم وشاه همه روبه خط کرد وکفت من غذا ی شما سربازان راازامیر لشکر کرفته تا این آشپز باشی داده ام بین راه می دزدند. داروخانه ای از وزارت بهداشت دارو می کیرد وتو ناصر خسرو توزیع می کند .و هزاران ایراد دیکر رو سر پوش می زاری بعد برای خدوم مردم شاخ وشانه می کشی یا به فکر انتخاب دوره بعد خودت هستی ....بهتر هست هر کس حد ومرز خودش رو بداند وبه داشتن این وزیر زحمتکش ومحترم افتخار کند .من یک ایرانیم وفامیل جناب آقای وزیر هم نیستم .خدا حافظ مدافعان سلامت باشد انشاا....

  • هه
    0

    الکی کسی رو مقصر نکنید اینها همه اش تقصیر حزب کمنیست چین است اگر کسی هم باید باز خواست شود اول چین است که به علت گسترش این ویروس هم باید محاکمه شود هم به تمام خانواده ها و مشاغل های کرنا زده کشور باید مستقیما غرامت بدهد هرگاه شما جربزه محاکمه چین را داشتید بعد میتوانید دیگران را محاکمه کنید .هرچند از خود فروخته های به چین چنین انتظاری نمیرود

  • ناشناس
    0

    بار پروردگارا. یا امام زمان دورتا دور مارو دزدها وخائنان گرفته اند ینی باور کردنیه مگه داریم مگه میشه

  • یکی از مردم
    0

    وزیر اجازه نداره که واکسنهارو توزیع کنه مثل واکسن آنفولانزا که گرفتن ولی اینقدر نگهشون داشتن تا تاریخ تزریقش گذشت!!! فعلا کرونا به دادشون رسیده و دوستش دارند!!! هدیه برادران چینی به اینهاست!!!

  • محمدهادی
    0

    آقای ده نمکی کارش درست ولی کو گوش شنوا در مردم و مسوولین و ستاد کرونا

  • محمد
    0

    درود بر آقای ده نمکی بزرگوار

    نظرات شما -
    • بهجت
      0

      ده نمکی کارگردان نمکی وزیر بهداشت هنوز اسمشو نمی دونی زر مفت نزن

  • محمد
    1

    افای نمکی همیشه گریان اگر حریف روحانی نیستی و ضعیفی و یا اگر ضعف واقعی از خودت هست فرقی نمیکند باید شفاف به مردم گزارش کنی و استعفا دهی . روز قیامت حتمی است و همه ما باید از آن روز از ترس بلرزیم

  • کاظم حسین نسب
    0

    من نمیدونم چرا تو ایران وقتی دوره ریاست یکی در هر پستی در حال تموم شدنه تازه جرات پیدا میکنیم پای میز محاکمه بکشونیمش!؟

  • اسد
    1

    سیاسی بازی حتی با جان مردم چون وزیر آمده حقایقی را بیان کرده و با مردم درد دل کرده باید افراد را علیه او بسیج کنید که حرف مفت بزنند، باور کنید روز قیامتی هم هست!

  • مهدی
    0

    تو غلط کردی که وزیر رو. مسول مرگ. پرستارا میدونی،،، وزیری که اشک می ریزه و مردم. رو قسم. میده به حضرت عباس،،،، عامل همه این بدبختی ها روحانی هست و. اونایی که مخالف رای و. نظر وزیر بهداشت هستن،،،، مملکتی که هر کس ساز خودشو میزنه و میرقصه و با هم متحد و یک پارچه نبستن همینه دیگه،،، اگه قراره بر محاکمه باشه اول باید خود شما رو محاکمه کنن

    نظرات شما -
    • علی طهرانی
      0

      برادر جوش نزن اینا همه با هم برادرن جلوی من و شما تو سر و کله هم میزنن اون پشت مشتا با هم سر سفره نشستن حالا بالاخره چند تا برادر هم سر تقسیم ارث حرفشون میشه ولی برادریشون سر جاش میمونه اینه که شما خودتو اذیت نکن. اقای روحانی که الان شده مثلا کیسه بکس و شما میکوبی سپاه میکوبه مردم میکوبن یا اون اقایی که تو استخر معلوم نشد مرد یا کشته شد اینا همه دست های چپ و راست امام راحل بودن و همه کاره این نظام بودن و اصلا انقلاب به نامشون ثبت شده حالا چه شما و یه عده خوشت بیاد یا نیاد این اقایون از خودی هم برای این نظام خودی ترن و حساس ترین سمتهای نظام رئیس شورای امنیت ملی و هزاران پست حساس دیگه دستشون بوده و هست و خواهد بود پس این خطکشی هایی که انجام شده مثل اصلاح طلب و اصولگرا و غیره رو خیلی جدی نگیر .شما ماسک دو تا بزن کرونا نگیری پروتکل ها رو هم رعایت کن حرص هم نخور فشارت جا به جا میشه.

    • باافتخار ایرانی
      0

      اقای توهم غلط می کنی به پرستاران زحمت کش توهین می کنی آخه بیشعور بااشک ریختن و قسم دادن مگه ویروس می توان کنترل کرد. توکه روحانی رو مقصر می دونی همین روحانی اونو انتخاب کرده

  • علی طهرانی
    0

    چون همه چی تو مملکت ما شعار است و بی ارزش ترین چیزی که تو ایران در عمل وجود داره همین جان پرستارا و ادمهایی که داره هر روز گرفته میشه. بخاطر اینکه هزینه نکنن برای واکسن خارجی کلی خرج تبلیغات و کوبیدن واکسنهای خارجی کردند با همراهی اکثر خبر گزاری ها از دلیل اوردنهای مسخره موش و سوسک میشید و ربات میشید و چیپ الکترونیکی وارد بدنتون میکنن اگر بزنید تا دلایل مثلا پزشکی عوارض جانبی و مرگ و بی اثر بودن واکسن ها از هر اسمون و ریسمونی بافتن که واکسن خارجی بده و مردم را به امید الکی و وعده سر خرمن تولید واکسن داخلی تا حالا کشوندن و وقت و جانها رو از دست دادیم که فقط ارز ندن برای ملت واکسن بخرند یکی نیست بگه که شما که به معاملات کالا به کالای قرون وسطایی کالا به کالا روی اوردین بخاطر دشمنی با کل دنیا نفت بدین به همین چین دوست جیب و نفت ما واکسن بگیرید نفتم که مال باباتون نیست مال ملته . حالا هم که ظرفیتای تولید واکسن تولید کنندگان واکسن تا چندین ماه دیگه پیش خرید شده و بخواهیم هم دیگه نمیتونیم بخریم و بهانه اقایون هم جور شد که دیگه نیست که بخریم و تامام.

  • معز
    0

    سربازان همیشه به خط روحانی و قتی صحبتهای معترضانه نمکی به حسن روحانی رو شنیدن زنجیر پاره کردند

  • یاور
    0

    مقصر آنها هستند که بجای اینکه بودجه مملکت را برای بهداشت مردم هزینه کنند ملیاردها دلار را بطور چمدانی به عراق ، سوریه ، لبنان و یمن می برند و تحویل حشدالشعبی ، اسد ، سید نصرالله ، حوثی ها میدهند و جالب است که به کارشان افتخار هم میکنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها