رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

جنگل های کشور از درون آب می‌روند/ کاهش ۲۰ درصدی قاچاق

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: به رغم آنکه سطح جنگل های کشور ۱.۵ میلیون هکتار افزایش یافته اما از درون شاهد تنگ شدن و تخریب جنگل ها هستیم.

جنگل های کشور از درون آب می‌روند/ کاهش ۲۰ درصدی قاچاق

مسعود منصور پیش ازظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر توسعه حفاظت و مدیریت علمی و فنی جنگل اظهار داشت: این طرح از چند زاویه دارای اهمیت است و با توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی باید از فناوری‌ها در راستای صیانت از جنگل‌ها بهره گیری شود.

وی با اظهار اینکه پروژه مشترک تغییرات جنگل‌ها را در بازه‌های زمانی کوتاه و اندازه‌های بزرگ از طریق عکسبرداری هوایی، فیلم و عکس رصد می‌کند، افزود: این طرح در ارزیابی از واحدهای اجرایی، پیشگیری از حریق و آفات و بیماری‌ها مؤثر است.

وی با بیان اینکه رصد و پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی به صورت پایلوت در سطح ۱۰۰ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر اجرایی شد، افزود: این طرح در سال جاری در جنگل‌های هیرکانی و به تبع آن در جنگل‌های کشور توسعه می‌یابد و در پروسه طولانی‌تر منجر به تقویت یگان هوایی جنگل‌های شمال می‌شود.

منصور افزود: طرح رصد و پایش هوایی جنگل‌ها در فاز اول در جنگل‌های هیرکانی و در گام بعدی در جنگل‌های زاگرس اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره مبارزه با قاچاق چوب در استان‌های شمالی و جنگل‌های هیرکانی با اشاره به عوامل تشدید کننده قاچاق افزود: توقف بهره برداری، بیکاری‌های ناشی از و غیره سبب بروز قاچاق می‌شود ولی در سال گذشته میزان کشفیات ۳۰ درصد افزایش یافت و از سوی دیگر ۲۰ درصدی میزان قاچاق کاهش یافته است.

وی با عنوان اینکه جنگل‌های هیرکانی به صورت چهار حوزه آبخیز تقسیم بندی شده است، گفت: نیروها در جنگل‌های هیرکانی ملبس و خودروها مجهز شدند و ضوابط سختگیرانه ای در شرکت‌های طرف قرارداد اعمال شده است.

منصور با بیان اینکه حقوق نیروهای حفاظتی با کمترین تأخیر در سال قبل پرداخت شده است، افزود: همچنین در بسیاری از مناطق بحرانی، دوربین نصب شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در پاسخ به اینکه چرا به رغم افزایش سطح جنگل کاری شاهد سطح جنگل‌ها هستیم، گفت: طبق تصاویر ماهواره‌ای ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که سطح جنگل‌های کشور براساس معیار پنج درصد افزایش یافته و یک میلیون و نیم بیشتر شده است.

منصور یادآور شد: تخریب در درون جنگل‌ها رخ می‌دهد وبا آنکه سطح جنگل حفظ شده اما در داخل شاهد تنک شدن و کاهش تراکم و درصد هستیم که باید کنترل شود.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها