آغاز رزمایش ۲ هفته ای آمریکا و فیلیپین

بر اساس اعلام فرمانده ارتش فیلیپین، نظامیان این کشور و آمریکا قرار است از امروز (دوشنبه) برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی دو هفته ای را آغاز کنند.

آغاز رزمایش ۲ هفته ای آمریکا و فیلیپین

به گزارش رویترز، اعلام خبر برگزاری این رزمایش بعد از آن صورت می گیرد که وزرای دفاع دو کشور گفتگویی تلفنی به جهت بحث درباره این رزمایش، وضعیت در دریای چین جنوبی و تحولات اخیر مربوط به امنیت منطقه ای داشتند.

این رزمایش سالانه دو کشور تحت عنوان رزمایش "بالیکاتان" (شانه به شانه) هدفش سنجش آمادگی ارتشهای آنها برای پاسخ گفتن به تهدیداتی نظیر بلایای طبیعی و حملات شبه نظامیان افراطگر بوده و در سال جاری میلادی در ابعاد محدودتر برگزار می شود.

ژنرال سیریلیتو سوبجانا، مقام ارشد ارتش فیلیپین اظهار کرد، تنها ۱۷۰۰ سرباز شامل ۷۰۰ سرباز ارتش آمریکا و ۱۰۰۰ سرباز ارتش فیلیپین در این رزمایش شرکت خواهند کرد که این برخلاف رزمایش های قبلی است که در آنها بالغ بر ۷۶۰۰ سرباز شرکت می کردند.

او بیان کرد: تماس فیزیکی وجود خواهد داشت اما حداقلی خواهد بود.

فیلیپین به حضور کشتی های چینی در داخل منطقه اقتصادی انحصاری خود به فاصله ۲۰۰ مایل دریایی در داخل حوزه ویتسان ریف اعتراض کرده و مکررا از چین خواسته تا کشتی هایش را دور کند.

دیپلماتهای چینی با این حال گفته اند که این کشتی های ماهیگیری تنها به دنبال پناه جستن از وضعیت بد دریایی بوده و شبه نظامیان در آنها حضور نداشته اند.

برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان، چین و ویتنام ادعاهای متعارض با یکدیگر در دریای چین جنوبی دارند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفتگوی تلفنی با دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین طی روز یکشنبه بر اهمیت توافق نیروهای مهمان VFA بین دو کشور تاکید کرد.

لورنزانا نیز متعهد به بحث بر سر این مساله با رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین شد.

دوترته سال گذشته میلادی به شکل یکجانبه این توافق دو دهه ای را در واکنشی خشمگینانه به عدم صدور روادید آمریکا برای یک چهره همپیمانش لغو کرد. این توافق به ارائه یک چارچوب حقوقی می پردازد که تحت آن سربازان آمریکایی می توانند به شکل دوره ای در فیلیپین استقرار یابند.

دوترته گفته واشنگتن در صورتی که خواستار حفظ توافق VFA است باید بیشتر از این بابت پول پرداخت کند.

لورنزانا همچنین خواستار کمک آستین به روند تسریع تحویل دوزهای واکسن کووید-۱۹ تولیدی شرکت مدرنای آمریکا که فیلیپین سفارش داده، شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها