۲۴ هزار تن گندم در قم تولید خواهد شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ‌جاری،‌ ۲۴ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت خواهد شد.

۲۴ هزار تن گندم در قم تولید خواهد شد

محمد علی سلامی بیان کرد: حدود ۵ هزار و ۱۵۰ هکتار گندم آبی و یکهزار و ۳۸۰ هکتار گندم دیم در سطح مزارع استان کشت می‌شود که صد در صد آن از بذرهای اصلاح شده بوده و قم در این زمینه، میان سایر استان‌های کشور پیشگام است.

وی با اشاره به این که کشت گندم بیشتر در بخش جعفریه قم به دلیل داشتن آب و هوای مناسب برای تولید این محصول انجام می‌شود، افزود: گندم کشت شده در سطح مزارع استان دارای کیفیت مطلوبی است و کشاورزان قمی در تولید این محصول سابقه‌ای طولانی دارند.

وی با بیان این که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی روند تولید گندم در مزارع استان را به دقت زیر نظر دارند، ادامه داد: بارندگی در میزان تولید گندم بسیار موثر است و هرچه‌ شاهد بارندگی بیشتر در سطح استان باشیم، حجم تولید و همچنین کیفیت این محصول در قم افزایش خواهد یافت.

سلامی گفت: گندم از جمله مهمترین محصولات کشاورزی است که تولید هرچه بیشتر آن موجب خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم است،‌ در همین راستا روند خرید تضمینی گندم همچون سال‌های گذشته،‌ امسال نیز جریان دارد و گندم‌کاران قمی می‌توانند محصول تولید خود را برای فروش به سیلوی استان تحویل دهند.

وی با اشاره به این که کشاورزان درقم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی آن،‌ برای تولید محصول مورد نیاز مردم،‌ تلاش گسترده‌ای دارند، افزود: حدود ۲ هزار تن از کشاورزان قمی در زمینه کشت انواع غلات همچون محصول راهبردی گندم در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

گفتنی است سیلوی ملکی شهید آصف نخعی مهمترین مرکز خرید تضمینی گندم در قم است؛ همچنین قیمت خرید تضمنی گندم معمولی هر کیلوگرم ۴۰هزار ریال و گندم دروم هر کیلو ۴۲هزار ریال اعلام شده است. سیلوی بتنی شهید نخعی که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد، دارای ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۸ هزارتن گندم و ۳۶ کندو می‌باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تن در ساعت در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع ایجاد شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها