یک کارشناس هواشناسی:

ورود توده هوای سمی صحت ندارد/ امسال بحران گرد و غبار داریم

یک کارشناس ریزگرد با رد ادعای ورود توده هوا حاوی گازهای سمی به کشور گفت: منابع اطلاعات ارائه شده قابل استناد نیست.

ورود توده هوای سمی صحت ندارد/ امسال بحران گرد و غبار داریم

اخیراً خبری در سایت‌ها درباره ورود یک توده هوای غبار آلود به عراق آمده منتشر شده است و ادعا شده این توده هوا حاوی گازهای سمی است که از آتشفشان فعال آتنا در سیسیل ایتالیا نشأت گرفته و به زودی وارد ایران می‌شود.

علی درویشی با در این باره گفت: تصاویر ماهواره‌ای از محدوده گزارش شده نشان می‌دهد در تاریخ هشتم آوریل یک توده نسبتاً رقیق که عمدتاً حاوی بخارات است بر روی آسمان سوریه، عراق و ایلام در ایران وجود داشته است و در روز نهم آوریل این توده به یک توده گرد و غبار رقیق تبدیل شده است و این اطلاعات به این معنی است که گرد و غبار موجود سمی نبوده و به دلیل کمبود بارندگی است.

وی با تاکید بر اینکه در تصاویر معتبر ماهواره‌ای ناسا چنین اطلاعاتی ثبت نشده است، گفت: اینکه این اطلاعات و تصاویر الحاقی‌اش از کجا جمع آوری شده است برای من جای سوال دارد.

درویشی ادامه داد: بروز این پدیده پیش از این در ایسلند گزارش شده است اما این پدیده با توجه به گزارش‌های موجود چنین ابر طوفانی در منطقه سیسیل رخ نداده است.

این کارشناس ریزگرد خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌های زمستانه و بهاره، اکثر کانون‌های گردوغبار در غرب آسیا فعال شده‌اند و امسال شاهد بروز پدیده‌های گردو غباری متعددی در سطح منطقه و ایران خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به عدم مدیریت منابع آبی و کانون‌های گرد و غبار امسال سال خوبی نخواهیم داشت.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها