علت خالی شدن سد چلوگهره هرمزگان چیست؟

در روزهای گذشته شایعاتی در خصوص فاجعه محیط زیستی در سد چلوگهره منتشر شد که البته شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان آن را تکذیب کرد.

علت خالی شدن سد چلوگهره هرمزگان چیست؟

این شایعه با انتشار یک عکس و نشان دادن ایجاد یک حفره بزرگ در سد منتشر شد که آب سد را به طور کامل تخلیه کرده و یک فاجعه زیست محیطی به وقوع پیوسته است.

در همین رابطه سرپرست شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با تکذیب این شایعه گفت: اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی پیرامون خالی شدن یکباره آب سد چلوگهره صحت ندارد و حفره نشان داده شده در تصویر، دریچه تخلیه‌گر تحتانی است.

جمشید عیدانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سد چلوگهره واقع در 100 کیلومتری شهر بندرعباس، در تراز نرمال توانایی ذخیره 6.9 میلیون متر مکعب آب را دارد.

وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان در سال 1398، بهره برداری سد چلوگهره را از سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بر عهده گرفت و پس از وقوع سیلاب دی ماه سال 1398، سد چلوگهره به تراز نرمال خود که 6.9 میلیون متر مکعب است رسید.

مهندس عیدانی ادامه داد: اینکه در فضای مجازی، خالی شدن یکباره آب سد به حجم 10 میلیون متر مکعب مطرح می‌شود، کذب است و حفره موجود در تصویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دهنه تخلیه‌گر تحتانی سد است.

وی با اشاره به تلفات و نفوذ آب به عنوان دلایل اصلی خشک شدن سد چلوگهره، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش شدید بارندگی در استان هرمزگان و در پی آن کاهش میزان آورد سد، خشک شدن دریاچه آن پس از مدتی قابل انتظار و طبیعی است و تنها پس از خشک شدن دریاچه، دریچه تخلیه گر تحتانی نمایان شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده توسط کارشناسان شرکت، حجم سد پس از محاسبه تلفات، کمتر از 4 میلیون متر مکعب بود؛ که بخشی از این مقدار نیز به صورت مستمر در طول سال به زمین نفوذ کرده و باعث خشک شدن دریاچه این سد شده است.

مهندس عیدانی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، مدیریت مصرف در میان مصرف کنندگان منابع آبی از جمله کشاورزان، صنعتگران و مصرف کنندگان آب شرب یک ضرورت محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها