یک استاد دانشگاه: آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خود را منزوی‌تر می‌کند

استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران گفت: ترامپ تلاش دارد مانع روند عادی سازی روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی شود.

یک استاد دانشگاه: آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خود را منزوی‌تر می‌کند

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا ، سید محمد مرندی با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر لزوم تغییر در برجام تصریح کرد: رییس‌جمهور آمریکا به دنبال باج‌خواهی است تا بتواند از ایران امتیاز بگیرد.

وی ادامه داد: اما اگر قرار باشد هر بار ایران توافقی امضا می کند، بعد از توافق باز هم امتیاز بدهد دیگر این روند پایان نخواهد یافت و ایران هم به همین دلیل به هیچ عنوان زیر بار چنین موضوعی نخواهد رفت .

مرندی در رابطه با شروطی که ترامپ برای پذیرش برجام قائل شده است، گفت: قطعا اضافه کردن شروط جدید در هر بخشی از جمله هسته‌ای، موشکی و ... مورد پذیرش ایران قرار نخواهد گرفت. ایران به برجام پایبند بوده و طرف‌های دیگر توافق هم باید به آن پایبند باشند و بحث دیگری در آن نیست.

این استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آمریکایی ها چه در زمان اوباما و چه امروز به توافق برجام پایبند نبوده و در عین حال باز هم دنبال امتیازات بیشتری هستند، افزود: ترامپ می‌گوید برجام نقص‌های جدی دارد، این درحالی است که خیلی ها هم در ایران می‌گویند مواردی در برجام مدنظر قرار نگرفته است، با این حال ایران همچنان به آن پایبند است و به امضای خود متعهد مانده است. به همین دلیل هم بدون شک ایران نباید ذره‌ای در مواضع خود عقب‌نشینی کند.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من رفتار ترامپ برجام را به بن‌بست می کشاند و چه بسا برجام را از بین ببرد ولی آمریکا با چنین اقداماتی به مرور زمان خود را منزوی‌تر می‌کند و این به نفع ایران است.

مرندی با بیان اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، خاطرنشان کرد: دولت باید تلاش کند تا کشورهایی مثل روسیه، چین و کشورهای درحال ظهور در منطقه و جهان را به سمت خود بکشاند و اتحادیه اروپا هم باید فشار بیاورد که زیر بار زورگویی‌های آمریکا نروند. ولی در عین حال اتحادیه اروپا شاید در چنین شرایطی خیلی قابل اعتماد نباشد.

وی درخصوص اینکه ترامپ گفته است این آخرین باری است که برجام را امضا می‌کند و ایران و اتحادیه اروپا 120 روز فرصت دارند تا در برجام تغییراتی ایجاد کنند، گفت: ترامپ دروغ زیاد می‌گوید و نمی‌شود خیلی روی حرف‌هایش حساب باز کرد، چه بسا 120 روز دیگر هم اقدامی انجام ندهد. او تلاش دارد تا مانع روند عادی سازی روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها بشود.

این استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران گفت: ترامپ می خواهد در بین کشورها برای تعامل با ایران تردید ایجاد کند ولی به نظر می رسد که شرایط خود آمریکا هم چه در منطقه و چه در جهان خوب نیست. ترامپ هم با مشکلات زیادی مواجه است و هر روز کشورهای بیشتری در مقابل آن قد علم می‌کنند.
وی تاکید کرد: معلوم نیست چقدر از صحبت‌های رییس جمهور آمریکا درست است. تا به حال ترامپ حرف‌های نادرست و ضد و نقیض بسیاری زده و بعید نیست که این بار هم بلوف بزند.

مرندی با بیان اینکه عملکرد ترامپ در قبال برجام موید سخنان مقام معظم رهبری است تصریح کرد: ایشان می‌گفتند که به آمریکا اعتماد نکنید و امروز دیدیم که این صحبت‌ها درست از آب درآمد.
این استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران افزود: این تحریم‌ها برای تضعیف ساختار دفاعی کشور است. به عقیده من آمریکا هر بخشی را که تحریم کند آن دستگاه یا ارگان برای کشور کار مفیدی انجام داده است که مورد تحریم قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها