یک کارشناس هشدار داده که باید مراقب زمین لرزه های بیشتری بود

دلیل زلزله های مداوم در غرب کشور چیست؟

14 زلزله در دو ساعت. این آمار زمین لرزه های اخیر در سومار است. به دنبال شدت گرفتن زمین لرزه ها بسیاری می پرسند دلیل این زلزله های مداوم چیست؟

دلیل زلزله های مداوم در غرب کشور چیست؟

به گزارش خبر فوری ، درباره زلزله های غرب کشور که امروز بار دیگر در کرمانشاه، کرمان و ایلام، مردم را نگران کرد، اظهارنظرهای زیادی شده است.

از اینکه به دلیل خشکسالی، گسل های بیشتری فعال شده اند تا آنکه به دلیل حرکت وضعی کره زمین، کلا آمار زمین لرزه ها بیشتر شده است.

در تازه ترین اظهارنظر در این رابطه یک صاحبنظر هشدار داده است که باید منتظر زلزله‌های زیاد و فراوان در ایران باشیم.

علی اصغر هدایی عضو هیئت علمی موسسه هلال ایران و متخصص ژئومورفولوژی با اشاره به چرایی افزایش زلزله های ایران با قدرت بیشتر گفته است: این موضوع به سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ باز می گردد که بازشدگی در دریای احمر رخ داد و حرکت پوسته از نوع واگرایی بود و در یک لحظه صفحه را به سمت پوسته ایران رانده است. در اثر این بازشدگی به قدری مواد "ماگما" به بیرون ریخته شده که در بین کشورهای جیبوتی و یمن دو جزیره از زیر دریا بیرون آمده است.

وی اضافه کرده است: این فشار به صفحه ایران منتقل شده است و باید منتظر زلزله های زیاد و فراوان باشیم. در آن زمان زلزله ای با قدرت ۷.۵ ریشتر در سراوان و پاکستان رخ داد که حاصل این فشار بود.

به این ترتیب باید از حالا به بعد منتظر زلزله های بیشتری در غرب کشور بود. زمین لرزه هایی که اگر فکری به حال مقاوم سازی ساختمانها در این مناطق و البته سایر کلانشهرهای کشور نشود، خسارت های بسیاری برجای خواهد گذاشت.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • مرتضی.ک.گ
    0

    با سلام درسته که این زلزله یهویی و دنباله دار میاد ولی علتش هارپ نیستو نمیتونه باشه این از شانس بد کشور ماست که درش این اتفاق داره رخ میده نمیدونم زمین شناسای کشورمون فقط تو شاخه های تخصصی مطالعه دارن و نمیتونن چند تا بحثو با هم تلفیق بکننو یه بیان علمی ازش در بیارنو اعلام کنن؟!!! یا متخصص ژئومورفولوژی جناب آقای علی اصغر هدایی عضو هیئت علمی موسسه هلال ایران که تو این صفحه نظریه پردازی کردن فقط دو تا سطح لیتوسفرو تو دریای سرخ میبینن ،لازمه بگم اگه نظرای آدمایی مثل من که شاید در محضر دانشمندای این علم بی سوادم هم بررسی بکنین چیزای به درد بخوری ازش در بیاد که ممکنه باعث جلوگیری از شایعه پراکنیو هارپو دلشوره بین ملت عزیزمون بشه... نمیخوام ادای اساتیدو در بیارم ولی کمی موارد علمیو اول بحث میارمو نظری که دارم و روز به روز به واقعیت میرسه رو میگم. اینو که رانش قاره ای و حرکات داخل سنگ کره رو بدونیم و اینکه قاره ها از میلیون ها سال قبل در حال حرکتن مد نظر قرار بدیم... الان راحت میتونیم برابر بررسی ریز روی نقشه های هوایی دنیا ببینیم که لیتوسفری که شامل اقیانوس هند و شبهه جزیره هند و نواحی اطرافش میشه و به نوعی بزرگترین سطح لیتوسفر اون نواحی هم محسوب میشه، داره فشار میاره و خودشو به سمت شمال و شمال غربی روی کره زمین میکشونه و این حرکت باعث زلزله های شدید در میانمار و لائوس و اندونزی و به زودی شمال هند و جنوب چین میشه. این حرکت به قطعه لیتوسفری که متاسفانه کشور ما بیشتر تو حاشیه اونه و مخصوصا کرمانشاه و استانای شمالغربی رو شامل میشه تحت تاثیر خودش قرار میده و اگه سطحی از لیتوسفر که مرکزیت کشور روشه بر اث این حرکت به سمت شمال کشیده بشه استانای آذربایجان غربی و شرقی متاسفانه زلزله هایی به مراتب بزرگتر از کرمانشاه و کرمان رو به خودشون خواهند دید و این قضیه فقط به ایران ختم نمیشه و سطوح لیتوسفری که شامل اروپای جنوبی میشه هم تحت تاثیر این قضایا قرار گرفتنو میگیرن و ترکیه و کشورای قسمت اروپای جنوبی مثل ایتالیا مونته نگرو یونان و ... و آفریقای شمالی مثل مصر و لیبی و تونس رو هم شدیدا تحت تاثیر خودش قرار میده و زلزله های بزرگی رو هم در بر خواهد داشت ولی باز میگم شدید ترین زلزله هایی که به این دلیل اتفاق میوفتن بیشتر در حواشیه شبه جزیره هند رخ میدن و خسارتای بالایی رو به جا خواهند گذاشت. امیدوارم این مطالب منتشر بشن تا حداقل اساتید و صاحب نظرایی که رسانه ها روشون حساب باز میکنن از امکانات ،تاسیسات و منابع و نیروی انسانیه رایگانی که در دستشون هست استفاده کنن و اطلاعات درست با دامنه دید بالا رو در دسترس مردم و هموطنای عزیزمون قرار بدن. با تشکر از کلیه پرسنل فعال و زحمتکش خبر فوری مرتضی.ک.گ از ارومیه

  • ffm
    0

    با سلام ببخشید قضیه پیش بینی زلزله آمبرسس چیه؟

  • استقلال تهران
    0

    بدلیل قطع کردن بی رویه درختان باعث خشکسالی زمین وجریان گسل بوجود میاد

  • محمد عالبد
    0

    درست گفتن برف داره ریر پای منو خیس میکنه اعتمال تگرگ شدید وبهممن ریاده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها