دستگیری مرد زن‌نما پس از کلاهبرداری‌های پی‌درپی در مشهد

فروشنده متقلب سؤالات آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و مرد زن‌نما پس از کلاهبرداری‌های پی‌درپی، به دام مردان قانون افتادند.

دستگیری مرد زن‌نما پس از کلاهبرداری‌های پی‌درپی در مشهد

سن و سال زیادی ندارد. اتهامی که موجبات دستگیری‌اش را فراهم کرده بود، کلاهبرداری در فضای مجازی با فروش سؤالات آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی برای متقاضیان دریافت گواهی‌نامه است. او یکی از افرادی است که در تعطیلات نوروز از سوی کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی شناسایی و دستگیر شده است.
دیگر پرونده‌ای که مأموران در این ایام پیگیری کردند به دوست دیروز و دشمن امروز یک زن مشهدی اختصاص داشت.

این زن جوان که قربانی ساده‌دلی خود در فضای مجازی شده بود، با شکایت از یک اخاذ، توانست در همکاری با کارشناسان این پلیس تخصصی، دست این شیاد فضای مجازی را برای قانون رو کند.
ماجرای فروش سؤالات خیالی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که شاید شاکیان زیادی هم داشته و وجود یک آگهی با این عنوان در فضای مجازی نظر مأموران پلیس فتای استان را به خود جلب کرد.

مأموران به عنوان فردی که مدت‌هاست به دنبال قبولی در این آزمون هستند، با فرد آگهی دهنده ارتباط می‌گیرند. این فرد نیز با دادن تضمین‌هایی مبنی بر اینکه به متن همه سؤالات تخصصی پلیس راهور دسترسی دارد، مهملاتی تحویل مأموران می‌دهد و در پایان این تماس، فرد آگهی‌دهنده برای ارسال سؤال‌ها مبلغ ۲۰۰ هزار تومان نیز تقاضا می‌کند.
کارشناسان پلیس فتا که خود را با یک شیاد فضای مجازی روبه‌رو می‌دیدند با این احتمال که افراد زیادی فریب چرب‌زبانی‌های متهم را خورده و مبالغی نیز به حساب این فرد واریز کرده‌اند، عملیاتی گسترده را برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز کردند.

دستگیری فروشنده قلابی
بررسی‌های تخصصی در فضای مجازی برای ردزنی متهم آغاز و در مدتی کوتاه، هویت و محل زندگی این فرد در مشهد شناسایی شد. مأموران پس از هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی، متهم را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

وجود ادله گسترده که حاکی از وقوع جرم بود، موجب اعتراف صریح متهم شد. متهم که مردی جوان بود در اعترافاتش اعلام کرد: از ۶ ماه قبل با طراحی یک آگهی فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسطه‌گر به دنبال افرادی می‌گشتم که برای عبور از مرحله آزمون آیین‌نامه به مشکل خورده‌اند.

بعد از اینکه این افراد را شناسایی می‌کردم، با فریب آن‌ها مبنی بر فروش سؤالات پلیس راهور، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را از این افراد می‌گرفتم. اما سؤالی برای ارائه نداشتم که به آن‌ها بدهم.

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه تعداد شاکیان در این پرونده با توجه به سر باز زدن مال‌باختگان از شکایت، هنوز مشخص نیست، بیان کرد: معمولا به علت خرد بودن میزان مبالغ کلاهبرداری در فضای مجازی، افراد از شیادان شکایت نمی‌کنند، موضوعی که موجب جری شدن این افراد و سوءاستفاده از شهروندان زیادی می‌شود.

در جست‌و‌جوی مرد زن‌نما

یکی دیگر از پرونده‌هایی که در تعطیلات نوروزی به سرانجام رسید و پلیس توانست جلوی شیادی‌های سریالی یک متهم را بگیرد، با شکایت زنی جوان رقم خورد.
این زن مشهدی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتای خراسان‌رضوی مراجعه و از فردی شکایت کرد که قصد اخاذی از او را داشت.

شاکی در اظهاراتش اعلام کرد: از چندی پیش در فضای مجازی با خانمی آشنا شدم. ارتباط ما به دلیل وجود کرونا که کمتر از خانه خارج می‌شدم، هر روز نزدیک‌تر می‌شد. تا جایی که رفیق گرمابه و گلستان همدیگر شدیم.

به نظرم زن خوبی بود. بعد از مدتی که با هم صمیمی شده بودیم، عکس‌ها و فیلم‌های شخصی زیادی میانمان رد و بدل شد. همان‌طور که من عکس‌های بی‌حجابم را برایش می‌فرستادم، او هم تصاویر خصوصی‌اش را به من می‌داد.

این روند ادامه داشت تا اینکه یک روز پیام عجیبی از او دریافت کردم که نوشته بود، اگر می‌خواهی عکس‌هایت را در فضای مجازی منتشر نکنم باید مبالغی را به حسابم واریز کنی. شماره حسابی هم که فرستاده بود به نام یک مرد بود.

از همان روز مزاحمت‌های این فرد آغاز شد و تازه آنجا متوجه شدم که فریب یک مرد را خورده‌ام که تصاویر زنانه‌ای برای پروفایلش در واتس‌آپ گذاشته است. او با تهدیدهایش خواب و خوراکم را گرفته است. از آن روز می‌ترسم که خانواده‌ام متوجه ماجرا بشوند.

مأموران با دریافت سرنخ‌های موجود از متهم، دامنه تحقیقاتی خود را در فضای سایبری گسترده کردند و موفق به شناسایی متهم شدند. هنگام دستگیری این فرد تصاویر و فیلم‌های خصوصی و نیمه خصوصی زیادی از زن‌های دیگر نیز در سیستم رایانه متهم کشف شد که ظن سریالی بودن این شیادی‌ها را تقویت می‌کرد.
با انتقال متهم به پلیس فتا و اعتراف صریح او به اخاذی از زنان در فضای مجازی این مجرم سایبری به همراه مستندات موجود برای سیر مراحل قانونی به دادسرا تحویل داده شد.
به گفته رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی برابر ماده ۱۷قانون جرائم رایانه‌ای جرم محسوب شده و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: امروزه سوء‌استفاده کلاهبرداران و سودجویان از فضای سایبری برای دستیابی به اهداف شومشان افزایش یافته که از ناآگاهی و سادگی افراد در این فضا استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر جرائم فضای مجازی با انگیزه کسب منافع مالی، تهدید و اخاذی، تسویه حساب شخصی، انتقام‌جویی و یا تفریح و سرگرمی است، بیان کرد: بیشترین قربانیان در این فضا نیز زنان هستند که تقاضا داریم زن‌ها بیشتر به امنیت خود در فضای مجازی توجه کنند و ضمن حفظ حریم خصوصی صرفا با یک تصویر پروفایل به افراد اعتماد نکنند.

منبع: شهرآرا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بازم مشهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها