پیش‌بینی کارشناسان از آینده شاخص/ بورس فردا مثبت می‎‌شود؟

در چهار روز کاری بورس اوراق بهادار در سال ۱۴۰۰ ، شاخص بورس سه روز با عقبگرد روبرو شد.

پیش‌بینی کارشناسان از آینده شاخص/ بورس فردا مثبت می‎‌شود؟

در اولین روز سال ، بازگشایی بازار با مثبت شدن بورس همره بود اما در سه روز کاری هفته گذشته شاخص بورس همچنان با عقب نشینی همراه شد.

این وضعیت سئوال مهمی پیش روی سهامداران قرار داد . آیا ماجرای تلخ عقب نشینی شاخص بورس در سال جاری نیز تکرار می شود؟ هر چند بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که بورس در سال جاری مثبت باشد اما با این حال روند حاکم بر بورس در روزهای کاری سال ۱۴۰۰ سبب شد بسیاری به این نتیجه برسند که مشکلاتی که بیش از هشت ماه است گریبان بورس را گرفته، همچنان ادامه یابد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری سال جدید و قرن جدید امروز با رشد ۱۸۴۷ واحدی روبرو شد اما در پایان معاملات یکشنبه هشتم فروردین‌ماه با کاهش دو هزار و ۷۰۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

در دهمین روز فروردین شاخص بورس شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۳۸۰۰ واحدی به یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد بازگشت.در آخرین روز کاری نوروز نیز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۸۶۵۰ واحدی عقب‌نشینی کرد.

دلیل نوسان بازار چه بود؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه متغیرهای کلان اقتصادی در سال ۹۹ بر همه بازارهای دارایی تأثیرگذار بودند، گفت: برخی از اشکالات ساختاری، مانند قیمت گذاری‌ها باعث انحراف منابع ا ز شرکت‌های تولیدی به سایر فضاها می‌شود. همچنین برخی سیاست گذاری‌های نادرست یا برخی اظهارنظرهایی که حساسیت‌های بازار سرمایه در آن دیده نشده بود، یا اظهار نظرهای سیاسی، موجب نوسانات شدیدی در بازار سرمایه شد.

وی دسته سوم را عوامل درونی بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: شفافیت‌های اطلاعاتی و برخی از تخلفات، در این گروه قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه برای ثبات بازار سرمایه و کاهش نوسان‌ها باید اقتصاد کلان از ثبات بیشتری برخوردار باشد، افزود: همچنین انتظار می‌رود سیاست گذاری‌ها در منطق بازار سرمایه انجام شود و فضای داخلی بازار سرمایه هم فضایی آرام، شفاف و باثبات باشد.

وزیر اقتصاد چه می‌گوید؟

وزیر اقتصاد که پیش از این مخالفت خود را با محدودیت دامنه نوسان در بورس به دلیل کاهش نقد شوندگی سهام اعلام کرده است، می‌گوید: اقتضای فعالیت در بازار سرمایه محاسبه‌گری و دقت در خرید و فروش است.

وی برای چندمین بار این جمله را در حاشیه اولین نشست سال ۱۴۰۰ تکرار کرده است که برخورد و رفتار هیجانی در خرید یا فروش درست نیست و من احساس می‌کنم برخی در فروش سهام گرفتار رفتار هیجانی می‌شوند.

به گفته وی تمامی فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار بر بورس نوید پایداری بورس در سال جاری را می‌دهد. متغیرهای بنیادین نشان می‌دهد که بورس به تعادل پایدار می‌رسد و در شورای عالی بورس نیز مواردی را برررسی می کنیم که به پایداری بورس کمک خواهند کرد. وی تاکید دارد: شرایط شرکت‌های بورسی از نظر سودآوری بسیار خوب است و برخی شرکت‌های صادراتی نیز به واسطه فراهم شدن شرایط و امکان بالا بردن نرخ بهره‌برداری از ظرفیت اسمی، با افزایش سودآوری موجه خواهند شد.

پیش‌بینی کارشناسان چیست؟

شاخص کل بازار سرمایه در هفته اخیر ۰٫۹ درصد افت کرد و بورس تنها بازار منفی اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰ شد. با توجه به اینکه شاخص کانال ۱٫۳ میلیون واحدی را از دست داده شاید فردا این روند ادامه‌دار باشد. با این حال با توجه به نزول ناچیز شاخص در این هفته، احتمال برگشت شاخص هم وجود دارد.

صفاری نیز گفت: حجم بازار هم در این چهار روز کاری خیلی پایین بوده است. باید صبر کنیم از روز چهاردهم که بازار باز میشود ببینیم بورس به کدام سمت می‌رود. مطمئنا سود شرکت‌ها هم اعلام خواهد شد و هرچه بازار شفاف‌تر شود رونق میگیرد.

صفاری گفت: پیش بینی من این است که تا قبل از انتخابات که فصل مجامع است بازار مثبتی داشته باشیم. با این حال حجم‌ها در بازار خیلی مهم است

همچنین وی معتقد است حداقل تا زمانی که کاندیداهای انتخاباتی مشخص نشود بازار روی خوشی نشان نخواهد و یک روز منفی و یک روز مثبت ادامه خواهد داد. یک کارشناس ارشد اقنصادی نیز معتقد است که اتفاقات سال ۱۳۹۹ دیگر در بورس تکرار نخواهد شد. وی معتقد است بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی است و میزان نقدینگی ورودی به اقتصاد بر این بازار اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر مولفه نرخ ارز، مولفه بسیار مهمی تلقی می‌شود و با توجه به اینکه شوکی در بازار ارز پیش‌بینی نمی‌شود، بازار سهام نیز با شوک کاهشی یا افزایشی در سال جاری روبرو نخواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ابوذر
    0

    دولت تدبیر امید سرمردم کلاه گذاشت پول جیب مردم خالی کرد سودش برد حالا دیگه چیزی ازش نمونده که بانک مرکزی حمایت کنه ...تاحالا کجا بودی

  • طط
    0

    با دلالی تو بورس مشکلی حل نمیشود به فکر تولید صادراتی باشیم مسکن بدبخت شد

  • اقای‌محمدقلیانی۴۴ساله‌از‌گیلان
    0

    مابانفس‌نفس‌های‌امام‌خمینی‌وشهدا‌‌زندایم ما با نفس نفسهای امام خمینی و شهدا زنده ایم الله اکبر جانم فدای رهبرم جانم فدای رهبرم جانم فدای رهبرم جانم فدای رهبرم جانم فدای رهبرم جانم فدای سلام حضرت آقا قربونتون برم الهی حضرت آقا دلم واست یه ذره شده از حضرت آقا خدا لعنت کنه آمریکا حضرت آقا خدا لعنت کنه دشمنان امام و حضرت آقا خدا لعنتشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها