آغاز نام نویسی از داوطلبان برای تعیین تکلیف ۶ کرسی مجلس

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح یکشنبه هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در ۶ حوزه انتخابیه آغاز شد تا نخستین گام برای تعیین تکلیف ۶ کرسی خالی قوه مقننه برداشته شود.

آغاز نام نویسی از داوطلبان برای تعیین تکلیف ۶ کرسی مجلس

انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه "تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس"، "تفرش، آشتیان و فراهان"، "بهار و کبودرآهنگ"، "گچساران و باشت"، "آستانه اشرفیه" و "میانه" برگزار می‌شود.

نام‌نویسی از داوطلبان این انتخابات تا ساعت ۱۸ شنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به مدت هفت روز ادامه دارد.

فاطمه رهبر منتخب مردم تهران، ری، شمیرات، اسلامشهر و پردیس و عیسی جعفری نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ بر اثر ابتلا به کرونا و محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه به دلیل بیماری آنفولانزا و صدمات شیمیایی ریه ناشی از جنگ تحمیلی درگذشتند و برای انتخاب جایگزین آنان، انتخابات میان‌دوره‌ای در این حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌شود.

همچنین سینا کمال خانی منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان به دلیل تایید نشدن مدرک تحصیلی و غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت به دلیل رد اعتبارنامه از ورود به مجلس یازدهم بازماندند و به همین دلیل انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۴۰۰ تکلیف نمایندگان این حوزه‌های انتخابیه را مشخص خواهد کرد.

در حوزه انتخابیه میانه نیز با توجه به رد صلاحیت شدن یکی از نامزدهای انتخابات در دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و لغو برگزاری انتخابات به دلیل به حدنصاب نرسیدن نامزدها، تکلیف نماینده دیگر این حوزه انتخابیه در خردادماه ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.

داوطلبان برای نام‌نویسی در انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی می‌توانند به سه روش نام‌نویسی از طریق اپلیکیشن موبایلی (دانلود برنامه از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر نام‌‎نویسی قطعی داوطلب از سرشماره ۳۰۰۰۷۷۸۷ (v.Keshvar)، نام‌نویسی از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه (دانلود برنامه از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر نام‌نویسی قطعی داوطلب از سرشماره ۳۰۰۰۷۷۸۷ (v.Keshvar) و نام‌نویسی از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا ستاد انتخابات کشور (از ساعت هشت تا ۱۸ و دریافت رسید، اقدام کنند.

مدارک لازم برای نام‌نویسی و اعلام داوطلبی در این انتخابات شامل اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل شناسنامه عکسدار و تصویر تمام صفحات آن، یک قطعه عکس جدید ۴ × ۳ (ترجیحا با زمینه روشن)، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل معتبر، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی است.

به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب‌ شوندگان هنگام نام‌نویسی باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی ، شنوایی و گویایی و حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام باشند.

مسوولان ستادهای انتخابات در استان‌های محل برگزاری انتخابات نخستین میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی از داوطلبان خواستند نام‌نویسی را به روزهای آخر موکول نکنند و از هم اکنون نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها