«برق امید» آرزویی که تحقق یافت

رایگان شدن آب و برق برای محرومان یکی از اهدافی بود که رهبر فقید انقلاب اسلامی روی تحقق آن تاکید داشت و اکنون با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب این امر محقق و آب و برق برای این قشر جامعه رایگان شده است.

«برق امید» آرزویی که تحقق یافت

دوم شهریورماه سال ۹۹ هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم‌مصرف را تصویب کرد، بر اساس این مصوبه، مقرر شد طرح برق امید اجرایی شود.

بر اساس اعلام دست اندرکاران، این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد خود مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است.

به‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند. این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته است. تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

در طرح برق امید، مشترکان برق خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند. بر این اساس، مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

طرح برق امید از ابتدای آبان ماه به صورت رسمی کلید خورد و نخستین قبض برق الکترونیکی که محاسبات طرح برق امید نیز در آن گنجانده شده باشد، در نخستین دوره قرائت کنتورها لحاظ و برای مشترکان ارسال شد.

آنگونه که اعلام شد هدف این طرح حمایت از مشترکانی است که در مصرف برق خود، به الگوهای تعیین شده با مصارف صحیح وسایل برقی دست می‌یابند.

«مصطفی رجبی مشهدی» معاون برنامه ریزی اقتصادی شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران که در ضمن سمت سخنگویی صنعت برق را برعهده دارد در باره برق امید مهرماه سال ۱۳۹۹ یکی از اقدامات بزرگ صنعت برق که برای مشترکان خانگی تدارک دیده شده رابحث طرح برق امید دانست و افزود: طرح برق امید برای همه مشترکان خانگی برنامه دارد از جمله برای مشترکان خانگی کم که میزان مصرف آنها کمتر از میزان الگوی مصرف است.

وی گفت: اینها مشمول ۱۰۰درصد تخفیف صورت حساب خواهند شد و قبض آنها از طریق پیامک و سایر روش‌های قبض سبز که پیشتر ارسال می شد ارسال می شود، اما مبلغی در آن درج نشده و به صورت ۱۰۰ درصد تخفیف برای آنها ارائه خواهد شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مشترکان کل کشور در بخش خانگی مشمول طرح خواهند شد، گفت: اما این براساس عملکردی است که در دوسال گذشته صورت گرفته و با اطلاع رسانی بیشتر، تعداد افزایش یافته و همه خواهند توانست مشمول طرح برق امید شوند.

برق امید روی دیگری هم داشت و آن ترغیب مشترکان پرمصرف به بهینه سازی مصرف خود بود و آنگونه که «محمدحسن متولی زاده » مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفته بود این طرح با هدف تغییر در شیوه مصرف مشترکان طراحی شده است.

وی، رمز موفقیت این طرح را آگاه سازی مشترکان دانست که برای این کار باید از شیوه های نوین و مختلف استفاده کرد.

همچنین سخنگوی صنعت برق گفت:طرح «برق امید» فرصت مناسبی برای همه مشترکان ایجاد می‌کند که مصرفشان را کم کرده و از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق برخوردار شوند.

«مصطفی رجبی‌مشهدی» افزود: هدف از اجرای طرح" برق امید" به هیچ عنوان کاستن از رفاه خانوار نیست، بلکه این طرح به دنبال بهینه‌سازی مصرف و اختصاص آن به بخش‌های تولیدی مانند کشاورزی و صنعتی است.

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ مصرف سرانه برق در ایران به‌طور متوسط ۳.۳ مگاوات بر ساعت بوده که نسبت به میانگین مصرف سرانه در سطح جهان یعنی ۳.۲ مگاوات بر ساعت تا حدودی بالاتر و از متوسط کشورهای خاورمیانه یعنی ۴.۱ مگاوات بر ساعت، پایین‌تر است.

براساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۱۷ مصرف برق بخش خانگی در ایران حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت بوده است.تفاوت اصلی مصرف برق در ایران و جهان را می‌توان در مصرف‌کنندگان نهایی این انرژی مشاهده کرد. آمارهای مصرف جهانی برق نشان می‌دهد بخش صنعتی، بیشترین میزان مصرف را به ‌خود اختصاص می‌دهد و پس از آن، مصرف‌کنندگان خانگی، تجاری و خدمات عمومی و دیگر بخش‌ها قرار دارند.

این در حالی است که در ایران، مصرف برق مشترکان خانگی، در بسیاری از سال‌ها نزدیک به مصرف بخش صنعتی بوده و پس از افت مصرف‌ بخش صنعتی در سال ۲۰۱۵، از آن سبقت گرفته است. براساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۱۷ مصرف برق بخش خانگی در ایران بیش از ۷ میلیون تن معادل حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت بوده است.

۳۳ درصد مصرف برق در بخش خانگی است

براین اساس در ایران، ۳۳ درصد مصرف برق در بخش خانگی، ۳۲ درصد بخش صنعتی، ۱۷ درصد تجاری و خدمات عمومی، ۱۶ درصد بخش کشاورزی و جنگلداری، حدود ۲ درصد دیگر بخش‌ها و کمتر از یک درصد در بخش حمل‌ونقل است.

مقایسه الگوی مصرف برق ایران در بخش‌های مختلف با مقادیر جهانی نشان‌دهنده الگوی متفاوت مصرف در کشورمان است. براساس آمارهای مصرف جهانی، برق سهم بخش خانگی در مصرف این انرژی به‌طور متوسط حدود ۲۷ درصد است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار با هدف‌گیری بخش خانگی به‌درستی به‌دنبال ایجاد تغییر در مصرف برق بوده است.

کم‌مصرف‌ها چه کسانی هستند؟

براساس آمار اعلامی محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر، میانگین مصرف برق مشترکان خانگی کل کشور، ۱۵۷ کیلووات ساعت در ماه است و به‌طور متوسط در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش مصرف قرار می‌گیرند.
خانوارهایی که مصرف برق ماهانه خود را به ۱۰۰ کیلووات ساعت کاهش دهند، می‌توانند از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق یا برق مجانی استفاده کنند.

بیشترین میزان مصرف برق در خانوارها به یخچال، سیستم روشنایی و وسایل صوتی و تصویری تعلق دارد. در صورتی که خانوارها شیوه استفاده بهینه از این وسایل را رعایت کنند، می‌توانند در گروه کم‌مصرف قرار بگیرند و از برق رایگان بهره‌مند شوند.

کاهش ۶.۷ درصدی مشترکان پرمصرف خانگی در کشور

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: در حال حاضر ۴.۳ درصد به مشترکان کم مصرف و ۲.۴ درصد به مشترکان خوش مصرف افزوده شده و ۶.۷ درصد از جمعیت مشترکان خانگی پرمصرف در کشور کاهش یافته که تا پیک تابستان آینده به ۱۰ درصد بالغ می شود.

غلامعلی رخشانی مهرماه سال گذشته در نشست بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح برق امید که با حضور وزیر نیرو و از طریق ویدیو کنفرانس و برقراری ارتباط تصویری با شرکتهای توزیع برق در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد با اشاره به تک رقمی شدن تلفات شبکه توزیع در سال ۹۸ ،از هدفگذاری برای کاهش تلفات ۹.۷۶ درصدی به ۹.۲ درصد تا پایان سال جاری و پیشرفت خوب برنامه ها در این خصوص خبر داد.

رخشانی مهر تمرکز شرکتهای توزیع برای وصول ۱۰۲ تا ۱۰۴ درصدی مطالبات را که بخشی از مانده مطالبات سنوات قبل را نیز شامل می شود، مورد توجه قرارداد که تاکنون افزایش ۸ درصدی وصولی نسبت به سال گذشته را درپی داشته و ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد از ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات امسال شرکتها وصول شده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر پوشش خدمات غیر حضوری برق را هم اکنون ۷۵ درصد عنوان کرد که در تعدادی از شرکتها به صورت صددرصدی اجرا شده و با توجه به زمان باقی مانده تا استقرار کامل طرح (۱۹ خردادماه۱۴۰۰) پیش بینی می شود تا پایان امسال، پوشش صد در صدی ارائه خدمات غیر حضوری برق به مردم محقق شود.

رخشانی مهر پیشرفت طرح برق امید و اجرای دو برنامه دوماهه در این زمینه را مطابق برنامه ریزی ذکر کرد که طی این مدت ،از مجموع ۶۰ میلیون قبض برق خانگی ۲۲.۵ درصد کم مصرف ،۴۸.۹ درصد خوش مصرف و ۲۸.۵ درصد پرمصرف بودند.

وی سهم مشترکان شهری با ۴۶ میلیون قبض خانگی را ۲۰ درصد کم مصرف ،۴۹ درصد خوش مصرف و ۳۰ درصد پرمصرف و مشترکان روستایی ۳۰ درصد کم مصرف ،۴۷ درصد خوش مصرف و ۲۳ درصد پرمصرف عنوان کرد که در حال حاضر ۴.۳ درصد به مشترکان کم مصرف و ۲.۴ درصد به مشترکان خوش مصرف افزوده شده است.

رخشانی مهر با اشاره به این که در این مدت ۶.۷ درصد از جمعیت مشترکان خانگی پرمصرف در کشور کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: هدف ما کاهش ۱۰ درصدی مشترکان پر مصرف تا پیک تابستان امسال است.

رخشانی مهر از عزم بخش توزیع برای افزایش مشترکان کم مصرف از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تا پایان سال اول اجرای طرح خبر داد و بیشترین سهم مشترکان مشمول طرح برق امید در هر شرکت توزیع را حدود ۵۵ درصد و مربوط به شرکتهای توزیع برق قزوین، خوزستان و اهواز ذکر کرد که مازندران نیز با کمتر از ۱۰ درصد، کمترین مشترکان مشمول را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: بیشترین سهم مشترکان روستایی مشمول به استان قزوین و کمترین سهم به تهران بزرگ و مازندران اختصاص دارد و در حوزه شهری بیشترین مشترک مشمول برق امید به میزان ۵۵ درصد در استان خوزستان و کمترین در استان مازندران است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ‌پارسال در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تبریک روز پرستار به پرستاران که در یک سال اخیر تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند، گفت: لازم است مردم عزیز ما و آنهایی که خیلی علیه ایران تلاش کردند، یک‌بار دیگر این موضوع را بشنوند زیرا هر وقت شنیدند عصبانی شدند و من خوشحال می‌شوم وقتی دشمنان ملت ایران را عصبانی می‌کنیم و آن کاری است که دولت امسال انجام داد و آب، برق و گاز را برای اقشار محروم مجانی کرد.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها