گزارش بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی:

اپراتور سامانه موشکی منتظر دستور از مرکز نماند/ اصابت ۳۰۰۰ ترکش موشک به هواپیما

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراین را به صورت عمومی منتشر کرد.

اپراتور سامانه موشکی منتظر دستور از مرکز نماند/ اصابت ۳۰۰۰ ترکش موشک به هواپیما

این گزارش که با اهداف پیشگیرانه تهیه شده است، مشتمل بر تشریح تمامی اطلاعات، یافته ها‌، تحلیل ‌و نتیجه گیری تخصصی 12 گروه کارشناسی بوده و اقدامات اصلاحی را در ابعاد بین المللی درخواست کرده است.

این هواپیما در 18 دی ماه سال 1398 با 176 مسافر و خدمه در مسیر تهران به کیف مورد هدف یکی از سامانه های دفاع هوایی کشور قرار گرفت و دچار سانحه شد.

متن گزارش بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را اینجا ( UUUUUUUUUUU ) بخوانید.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • کاربر ناشناس
    0

    بعد از چند روز پنهان کاری و تکذیب مشخص شد کار پدافندبود حالا بعد یکسال نتیجه خطای انسانی است

    نظرات شما -
    • آزاده
      0

      افسوس دردناک تر اینه که تعدادی بیان و بخوان این موضوع را ماله کشی کنند یعنی شهامت پذیرش حقیقت را نداشته باشند . کل نیروهای فضای مجازی شون رو بسیج کردن که کامنت های پوششی ارسال کنند . انگار ملت متوجه نمیشه .

    • الن
      0

      10 سال بعد می فهمیم عمدی بوده

  • محمد
    0

    حالا همه تقصیر ها را گردن این اپراتور بیاندازید (البته که مقصر است ولی نه بتنهایی و نه صددرصد) و فرماندهانی که یکی دو ساعت مانده به شروع عملیات به اصطلاح انتقام، تصمیم به جابجایی این سامانه دفاعی را گرفتند را رها کنید. البته اتش به اختیار بودن این چیزها را هم دارد که جوانان را به آن تشویق می کنند. حالا این فرد نظامی و آموزش دیده بود و کار اتش به اختیارش این نتیجه را داد. فکر کنید که اگر جوانان حزب اللهی کوچه و خیابان بخواهند آتش به اختیار عمل کنند نتیجه اش چی می شود.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      البته سازمان هواپیمایی کشور که در شرایط وضعیت قرمز هوایی و اعلام وضعیت جنگی و دستور اکید توقف پرواز ها، هیچ پروازی رو لغو نکرده کلا بی گناه و بی تقصیره. آتش به اختیار بودن هم چشم خیلی ها رو در آورده. ایشالا همینطور ادامه پیدا کنه تا این چشمها و حلق های خرفتی زده کلا بسته بشن.

  • OK
    0

    به تمامی اپراتورها دستور داده شده هر شی پرنده ای به سمت مرقد مطهر یا منطقه حساس منحرف شود موظف هستند فی الفور آتش به اختیار عمل کنند. کارشناسان خارجی مستقل اذعان کرده اند با توجه به اینکه هواپیمای اوکراینی کمی از مسیر و کریدور پروازی تعیین شده انحراف داشته اپراتور گمان کرده هواپیما می خواهد به سمت مرقد مطهر سقوط آزاد کند و شیرجه بزند و این انحراف قابل اغماض را اقدام تروریستی قلمداد نموده و به همین علت آتش به اختیار عمل کرده است!

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      شما دیدی انحراف داشته؟

    • محمد
      0

      البته اگر گزارش را کامل منتشر کنند هیچ انحرافی در مسیر هواپیما وجود نداشته است بلکه آنتن های این سامانه پدافندی درست تنظیم نشده بودند و جهت شمال آنها تنظیم نشده بود و به همین دلیل اپراتور جهت حرکت هواپیما را به اشتباه می دید و نتیجه اشتباه گرفت

    • کارشناس
      0

      چرا هر چرندیاتی را میگویی اپراتور با چشم هم هواپیما را که از روی باند بلند شده را دیده. مثل اینکه شما اصلاً هواپیمای مسافربری را ندیده اید. یکبار بروید و هواپیمایی که از روی باند در شب بلند میشود را از بیست کیلومتری فرودگاه امام خمینی ببینید و بعد قضاوت کنید که اپراتور اشتباه کرده.

    • سروش
      0

      شما برو اوکراین گزارش بده مثل اینکه اطلاعاتت از اونی که زده دقیقتره

    • مجید
      0

      حسین آقا شما دیدی انحراف نداشته؟

  • ناشناس
    0

    اگه آمریکای حرومزاده این بازی کثیف رو شروع نمی کرد ما هم این سرنشینان هواپیما رو داشتیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      این حرف بی منطقی است باید اشتباهات را پذیرفت

    • سروش
      0

      اگه یکی از اعضای خانواده خودت تو هواپیما بود باز این حرف رو می زدید هنوز آمریکا حمله نکرده بود اینا دست وپاشون رو گم کرده بودن وای به روزی که حمله کنه فکر کنم اشتباهی نصف موشکها رو می زنن رو سرخودمون شاید هم عمدی تا بندازن گردن اونا و شروع کنن به موج سواری

  • سید
    0

    سه روز پنهان کاری و اصابت دو موشک و هیچ عذرخواهی و دنبالش دروغ و عوام فریبی. و نمی خواستند کسانی از این پرواز به کیف برود ولی پریده بود. زدنش تا نرسد. بعد هم مرگبر امریکا.ما چقدر دراز گوشیم که باورمان شد.

    نظرات شما -
    • سید
      0

      در مورد شما سید بله. گوش هاتون رو یه نگاهی بکنین توی آینه

  • عرفان
    0

    قطعا سامانه روفریب داده بودن شیطان بزرگ بلخره دستش رو میشه داشتن سرهواپیمای ماهان به مقصد سوریه به لبنان دوباره این حیله رو تست میکردن گیر افتادن هواپیمای مسافر بری تو تله دیوار اتش موشکی سوریها که با هوشیاری خلبان این فاجعه خثی شد.ومکرومکرالله.

    نظرات شما -
    • جوجو
      0

      خوبه دو تا جمله عربی حفظ کردی . یه چیزی میگی و یه آیه هم میزاری پشتش که انگار چیزی که گفتی عین حقیقته . کدوم فریب ؟ چی میگی ؟؟؟؟؟؟

  • خیزران
    0

    حالا هرچی شما بگین هیچ کس باور نمیکنه حداقل یه مترسک بیارین نشون مردم بدین،دادگاهیش کنین مثل تمام دنیا چه موضوعیه وپای کی وسطه هیچ کس جوابگو نیست ومحاکمه نمیشه.

  • محمود
    0

    هواپیما داشته ارتفاع می گرفته داشت بالا میرفت چرا چرت میگید.خر خودتونید.انقدر ذلیل و خوار شدید که حقیقت را پنهان می کنید

    نظرات شما -
    • الن
      0

      این بزرگوارن با لودر لاشه هواپیما رو جمع کردن و سعی در دروغگویی و نشون ندان واقعیت داشتن به طوری که بعد از سه روز با فشار امریکا حقیقت رو گفتند

  • کاربر ناشناس
    0

    خطاهای انسانی همه جای دنیا پیش میاد .فقط به شرطی که عمدی نباشد شاید قابل گذشت باشد.ولی دل ادمم به حال پر کشیده ها هم میسوزد.اگر روزی برای من چنین اتفاقی پیش بیاد به شرطی که عمدی نباشد.از وجودخود گذشت میکنم .

  • OK
    0

    در این سانحه هوایی آنچیزی که قطعی است و قابل کتمان نیست اینست که اپراتور هواپیمای اکراینی را به عنوان خطر بالفعل برای منطقه حساس پیرامون فرودگاه امام تشخیص داده لذا در صدد برآمده نه با شلیک یک موشک پدافند ام تور روسی بلکه با دو موشک هواپیما را سرنگون کند. سیستم پدافندی دستگاه شناسایی ریز پرنده ها و هواپیماهای دوست از دشمن را داراست لذا فرضیه خطای سهوی انسانی و اشتباه اپراتور قویاً مردود است. اگر هم اشتباه محاسباتی توسط اپراتور رخ داده باشد اشتباه در تشخیص خطر بالقوه از خطر بالفعل بوده است نه خطای سهوی. به عبارت دیگر اپراتور هواپیمای مسافربری اکراینی را به عنوان هدف متخاصم جهت اجرای عملیات تروریستی پیرامون منطقه حساس فرودگاه قلمداد و تلقی کرده است در صورتی که دچار اشتباه محاسباتی شده و مرتکب تقصیر عمدی گردیده است. از لحاظ کارشناسی محال است اپراتور هواپیمای مسافربری اکراینی را با موشک کروز دشمن {آمریکا} اشتباه گرفته باشد.

  • حسین
    0

    لعنت به وطن فروش عوضی

  • ایرانی
    0

    سلام.خانواده ما هم از داغدیدگان این سانحه هوایی هستیم. ای کاش الان که انقدر هوشیارانه صحبت میکنید انموقع هم که امریکا هواپیمای مسافربری ایران رو تو منطقه خلیج فارس زد صحبت میکردید. انموقع یک عده ای بجای محکوم کردن عمل امریکا میگفتند خدا کنه ایران جواب امریکا رو نده چون جنگ بپا میشه. حالا جالبه که با اعلام عمل اشتباه از طرف پدافند ؛ این همه انتقادتو فضای مجازی میشه که معلوم نیست کدومش از ایرانی واقعیه کدومش از وابستگان گروه منافقین. در نظر داشته باشید امریکا هنوزم نگفته اشتباهی زده بلکه به فرمانده خودش همان سال مدال هم داده!

  • علیرضا
    0

    چرا مثل کشورهای درست و حسابی نمیاین بصورت خیلی شفاف و روشن یک نفر کارشناس خبره بیارید تو تلوزیون این موضوع سقوط رو بازسازی کنه . ناف همه تون رو با دروغ بریدند .

  • رامین
    0

    هنوزم معتقدید آتش به اختیاری جوانان حزب اللهی و بسیجی خوبه؟ پ ادامه بدید هنوز اولشه

  • ناشناس
    0

    چه سرنگونی هواپیمای ایرانی برفراز خلیج فارس ازسوی امریکا یاسرنگونی هواپیمای بی دفاع اوکراینی .... جنایت علیه بشر است.... بیایید ازتاریخ درکشمکشهای سیاسی درس بگیرید.

  • حاجی زاده
    0

    سلام روحشان شاد ...نیروهای مسلح کشورمان برای امنیت کشور و مقابله با آمریکا سنگ تمام گذاشتند اگر حقیقتا اشتباهی پیش آمده با گذشت از اقدام درد ناک بگذریم ودشمن‌ را ما یوس کنیم

    نظرات شما -
    • Ok
      0

      اگر جگرگوشه ات با ترکش های متعدد حاصل از انفجار حرارتی سر جنگی موشک پدافندی تور ام ۱ روسی در مجاورت هواپیما سوراخ سوراخ و تکه تکه می شد و با برخورد هواپیما به زمین اثر چندانی از او باقی نمی ماند قطعاً الآن اینگونه بدون تفکر و تعقل و بی محابا سخن نمی راندی!

    • بهمن امامیان
      0

      دشمن؟دشمن خودشماهستین.هیچ ارق ملی ندارین

    • ایرانی
      0

      چرا چرت و پرت میگی ؟!!! با کی جنگیدی ؟ بازن و بچه دست خالی ایران ؟ ساندیس خور لااقل مرد باش .

    • الن
      0

      جناب حاجی زاده شما صحبت نکنی بهتره!!

  • علی طهرانی
    0

    پرونده ای که با هیچ سند و مدرکی قابل دفاع نیست و جانهای بسیاری را بی گناه گرفت ، اگر موضوع بعد سیاسی نداشت مطمئنا جریان پرونده و نوع مجازات و نحوه برخورد با ارگان و رئیس مسئول کاملا متفاوت بود .این موضوعات متاسفانه جامعه و افکار و امنیت روانی جامعه را به انحطاط میرسونه و تفکری رو نهادینه میکنه که در این کشور انسانها و سازمانها در مقابل قانون و حق و حقوق اجتماعی یکسان نیستند نمونه دیگر این تبعیض نوع برخورد با قتل عمد شهردار سابق و نوع برخورد با یک قانون شکن ساده هستش که حین دستگیری در خیابان با دست بسته بدون داشتن امکان هیچ خطری برای مامورین جانش گرفته میشود . تبعیض هاست که قلب و فکر جامعه را بدرد میاورد . تبعیض ها و رانتهای مالی اقتصادی و پستی و مقامی هم که سالهاست مثل تابلو جلوی چشم ملت اویزان است . و برای دارندگان این امتیازات اینطور جا افتاده ما چون پرسنل و یا مدیر و یا مسئول فلان نهاد یا ارگان هستیم داشتن و استفاده از این امکانات انحصاری و هر حق تقدمی در اجتماع و اقتصاد حق طبیعی ما و بچه های ما و خانواده ماست و بقیه حق اظهار نظر و یا اعتراض هم ندارند . سنگینی این تبعیض ها با هیچ روشی قابل دفاع و انکار نیست متاسفانه .و باعث بوجود امدن نوعی اجتماع رعیت و اربابی مدرن در جامعه شده .یک بخش کوچک جامعه صاحب حق و امتیاز و رانت و انحصار های نانوشته و انواع مصونیت های قضایی و مالی و اداری و بخش بزرگ جامعه هم هم بی پناه و بی حامی و ناچار و زیر دست و آسیب پذیر.

  • بازنشسته
    0

    با زدن هواپیمای اکراینی و کشتار وحشتناک عزیزانمان امریکا را از جنایت کار بودن تبرئه کردیم . درست هما توجیح را داشتیم که امریکایی ها داشتند. خدا از عاملانش نگذرد...

  • همت
    0

    سلام. ضمن قدردانی ازدراختبارعموم قرارگرفتن گزارش نهایی حادثه هواپیمای اوکراین...درقسمت اول این گزارش.احتمالا درتایپ تاریخ روز گزارش (سه روز بعد از حادثه)که ۱۱ دی ماه ۹۸ ذکر شده اشتباهی صورت گرفته...چون‌حادثه در روز ۱۸ /دیماه ۹۸ صورت گرفته ولی درمتن گزارش تاربخ ۱۰ دبماه ۹۸نوشته شده است..شاید دقت درتایپ یا حروفچینی هنگام‌چاپ گرارس نهایی صورت نگرفته است

    نظرات شما -
    • سلیمانی
      0

      دروغگو کم حافظه میشه و خودشو لو میده

  • محمد
    0

    اتش به اختیار بوده

  • افشین
    0

    ایکاش خبر فوری کشور مبداء نظر دهندگان را مشخص میکرد تا بدونیم چقدرش از آلبانی است!!!!

    نظرات شما -
    • الن
      0

      اصلا صد در صد از البانی هستند!!! شما حرف منطقی رو می پذیری یا نه؟؟؟

    • ناشناس
      0

      ساندیس منطق را نابود میکنه

  • حسن
    0

    اپراتورهای سامانه موشکی هیچ تقصیر ندارند زیرا چنین اتفاقاتی در همه جای دنیا می افتد .

  • OK
    0

    هر چه بود گذشت و تمام شد و یک برگ زرین دیگری بر کلکسیون افتخارات ما افزوده شد!

  • آریایی
    0

    بالاخره یه روز مشخص میشه چرا سپاه هواپیما را زده !!!!!!!!!

  • سانسور چی
    0

    بعضی ها که هدفشان مشخصه ریختن اینجا و دارن یه جوری این جنایت رو توجیه می کنند . این از مردانگی به دوره . بابا لامصب لااقل آزاده باش . حقیقت رو کتمان نکن .

  • کاربر ناشناس
    0

    دست سپاه دردنکند آلکی زده نشد

  • لربختیاری
    0

    دست سپاه دردنکندآلکی زده نشد

  • غیر قابل نشر
    0

    اخه دستور باید با چاپار می اومد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها