رایزنی لاوروف با هیات حزب الله لبنان

بحران سیاسی در لبنان ادامه دارد و در راستای تلاش های دیپلماتیک مسکو برای حل این بحران، وزیر امور خارجه روسیه با هیات حزب الله لبنان دیدار و رایزنی کرد.

رایزنی لاوروف با هیات حزب الله لبنان

به گزارش ریانووستی، دیدار سرگئی لاوروف با هیأت حزب الله لبنان به سرپرستی محمد رعد رییس فراکسیون وفاداری مقاومت در پارلمان لبنان روز دوشنبه در مسکو برگزار شد.

یک مقام وزارت دفاع روسیه در گفت و گو با این رسانه روسی، ضمن تایید خبر دیدار لاوروف با هیات حزب الله، جزییات این دیدار و محتوای گفت و گوهای دو طرف را اعلام نکرد.

روسیه برای حل و فصل بحران سیاسی لبنان که به دلیل عدم تشکیل کابینه دولت این کشور تشدید شده است، تلاش می کند.

در این چارچوب، «سعد الحریری» مامور به تشکیل کابینه لبنان روز سه شنبه هفته گذشته در دیداری از پیش تعیین نشده در ابوظبی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «جورج شعبان» مشاور سعد حریری حضور داشتند.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو امروز در خبری در مورد سفر هیات حزب الله لبنان به مسکو و دیدار لاوروف و محمد رعد رییس فراکسیون وفاداری مقاومت در پارلمان لبنان نوشت: وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار هفته گذشته با حریری با وی درخصوص اوضاع لبنان تبادل نظر کرد.

به نوشته این روزنامه، دو طرف همچنین درخصوص همکاری های روسیه و لبنان گفت و گو کردند.

رسانه روسی در ادامه نوشت: پیش از این ژوزف عون فرمانده ارتش لبنان در نشستی اعلام کرد که در شرایط بحران سیاسی و اقتصادی شدید در لبنان، ارتش از حق مردم برای ابراز عقیده مسالمت آمیز دفاع می کند.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹میلادی در شرایط بحران اقتصادی و سیاسی شدیدی بسر می برد و در این مدت دو دولت در این کشور تغییر کرد.

روسیه برای کمک به حل این بحران تلاش می کند و روز ۱۶ اسفند ماه نماینده پوتین در امور خاورمیانه با مشاور رئیس جمهور و فرستاده نخست وزیر لبنان در ارتباط با حل و فصل سیاسی بحران تشکیل دولت این کشور دیدار کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با «أمل أبو زید»، مشاور رئیس جمهور لبنان در امور روسیه دیدار کرد که در جریان آن دو طرف به تبادل نظر در مورد سیر اوضاع در لبنان پرداختند.

در این دیدار بر اهمیت افزایش تلاش های برای تشکیل دولت جدید لبنان و حل و فصل بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور تاکید کرد.

بوگدانف همچنین با فرستاده ویژه "سعد حریری" نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان و رهبر جنبش المستقبل دیدار کرد.

در این دیدار به ضرورت شکل گیری دولتی توانمند در لبنان برمبنای توافق جمعی همه گروه های سیاسی و قومی و مذهبی این کشور تاکید شد.

سعد الحریری نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان گفت که منتظر تایید هیچ طرف خارجی نه عربستان و نه کشور دیگری برای تشکیل دولت نیست.

دفتر رسانه‌ای حریری این پاسخ نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان را زمانی منتشر کرد که اخباری مبنی بر اینکه میشل عون رئیس جمهوری لبنان ۶ وزیر دولت لبنان را تعیین خواهد کرد و «عباس ابراهیم»، مدیرکل امنیت عمومی لبنان اصرار داشت که وزارت کشور را برعهده بگیرد به شرطی که جبران باسیل از اعطای رای اعتماد به دولت خودداری کند اما حریری منتظر تایید عربستان برای تشکیل دولت است، منتشر شد.

دفتر رسانه‌ای حریری تاکید کرد: «حریری هیچ اظهارات رسمی در این خصوص از «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دریافت نکرد، منتظر تایید هیچ طرف خارجی برای تشکیل دولت، نه عربستان و نه هیچ طرف دیگری نیست بلکه فقط منتظر موافقت رئیس جمهوری با تشکیل دولتی از متخصصان است.»

این اظهارات حریری در حالی است که وی با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده اما ناظران تاکید دارند آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضدتروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و کنونی لبنان دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.
جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان به ویژه جریان محور مقاومت و رییس جمهوری این کشور در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را بر تشکیل کابینه حریری متمرکز کرده‌اند، ولی وی تاکنون نتوانسته است به دلیل تبعیت از کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان دولت لبنان را تشکیل دهد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها