شبکه‌های اجتماعی در روز چقدر از وقت ایرانی‌ها را می‌گیرند؟

این روزها شبکه‌های اجتماعی، کاربردی فراتر از سرگرمی و وقت‌گذرانی پیدا کرده‌اند، افراد زیادی از این طریق خرید می‌کنند، کسب‌وکاری راه می‌اندازند، کار و مهارتی می‌آموزند و اخبار و اطلاعات را کسب می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی در روز چقدر از وقت ایرانی‌ها را می‌گیرند؟

اگر به درستی از شبکه‌های اجتماعی استفاده شود کاربردهای مفیدی برای همه می‌تواند داشته باشد.

با وجود تمام این کاربردها، طبیعتاً زمان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی هم بیشتر می‌شود، البته ناگفته نمایند که هنوز افراد زیادی تنها از محتوا سرگرمی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند چون در حال حاضر این نوع محتوا، تنوع و خلاقیت زیادی پیدا کرده و دنبال‌کننده‌های آن‌ها نیز بیشتر شده است، حتی افراد زیادی خود تولیدکننده این نوع محتوا هستند و از آن درآمد کسب می‌کنند.

ایرانی‌ها در استفاده از شبکه‌های اجتماعی رتبه‌های اول را دارند برای مثال ایران رتبه هفتم را در تعداد کاربران فعال اینستاگرام دارد.

بیایید نگاهی به شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه ایرانیان، میزان استفاده و زمان حضور که برای آن‌ها صرف می‌کنند‎ بیاندازیم.

شبکه‌های اجتماعی محبوب نزد ایرانیان

تا پیش از فیلترینگ تلگرام، شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان بدون شک تلگرام بود و افراد زیادی در کانال‌ها و گروه‌های مختلفی عضو بودند و اولین فروشگاه‌های آنلاین نیز در تلگرام ایجاد شد.

اما پس از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، ایرانیان به اینستاگرام کوچ کردند و حاضر شدند هزینه اینترنتی بیشتری برای استفاده از آن بپردازند (به دلیل حجم اینترنتی زیادی که اینستاگرام استفاده می‌کند.) طولی نکشید که خیلی از فعالیت‌های تلگرام مخصوصا آنلاین شاپ‌ها خود را با وضعیت جدید تطابق دادند و به اینستاگرام رفتند و البته از آن‌ جایی که بستر جدید (اینستاگرام) برای ایجاد کسب‌وکار مناسب‌تر بود، کسب‌وکارهای جدید زیادی وارد آن شدند.

طبق نظرسنجی بهمن ماه سال 99 استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی طبق آمار زیر است:

1. واتساپ 64%

2. اینستاگرام 45%

3. تلگرام 36%

4. ایتا 4.8%

5. سروش و بله هر کدام 4%

6. فیسبوک 3%

7. توئیتر 2%

ایرانی‌ها روزانه چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی هستند؟

آخرین آمار به دست آمده از مصرف روزانه ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی مربوط به سال 1397 است که به طور متوسط یک ساعت و 4 دقیقه است که احتمالا با وجود شرایط فعلی که افراد را مجبور به دورکاری، کلاس و آموز آنلاین کرده‌است بیشتر نیز شده است.

با این وجود حدود 55% ایرانیان حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، که میزان حضور این قشر در شبکه‌های اجتماعی 5 تا 9 ساعت است.

پرمخاطب‌ترین سایت‌ها برای ایرانیان: سایت‌های خبری، تبلیغاتی، بازی و نرم‌افزار، فروشگاه‌های آنلاین و محتوای آموزشی به ترتیب بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

کلماتی که بیشترین جستجو را اخیرا داشته‌‌اند: خبر، کرونا، وام یک میلیونی کرونا، آموزش، آمار کرونا

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی محبوب ایرانیان

اینستاگرام
اپلیکیشن اینستاگرام در سال 2010 رونمایی شد و حدود سال 2012 الی 2013 به ایران رسید. این اپلیکیشن که قرار بود بستری کاملا تصویری برای ارائه محتوا باشد حالا پیشرفت زیادی کرده و انواع محتوا را پشتیبانی می‌کند. متاسفانه اولین کاربران معروف ایرانی در اینستاگرام، افراد فرصت طلبی بودند که با ارائه محتوا بی ارزش اما جدید صرفا به دنبال مشهور شدن و کسب درآمد بودند که حالا کمتر سر زبان‌ها هستند.

در سال 2014 که اینستاگرام توسط مالک فیسبوک خریده شد پیشرفت‌های زیادی کرد و محوبیتش دو چندان شد. امروزه دانلود اینستاگرام به یکی از اصلی ترین فعالیت های دارندگان گوشی های اندروید و آیفون تبدیل شده است.

گرچه در ابتدای کار اینستاگرام با هدف اشتراک گذاری عکس پدید آمد اما این روزها تقریبا خیلی فعالیت ها در بستر آن انجام می شود. مواردی مانند اشتراک گذاری ویدیو ها و حتی دانلود آهنگ های ایرانی از طریق اینستاگرام به دانلود آهنگ از وبسایت هایی نظیر اسپاتیفای یا نمونه ایرانی آن مانند muziran.ir و موارد مشابه ترجیه داده شده است.

تلگرام
قصد و هدف اولیه تلگرام، چت کردن بود، مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی زمان خود. اما تنوع استیکر، ایموجی و امکاناتی مثل تشکیل گروه و کانال این برنامه را در میان رقبا خود پیش انداخت البته محبوبیت تلگرام تنها در کشورهایی مانند ایران، هند و روسیه چشمگیر بود و تا سالیان سال کشورهای زیادی حتی یک دانلود هم از این اپلیکیشن نداشتند چه در گوگل پلی استور و چه در وبسایت های دانلود مستقیم مانند اندرویدکده یا siloo.ir و یا apkmirror

واتساپ
چت کردن و ارتباط اینترنتی، کم هزینه، سریع و مجهز است و هیچ اپلیکیشنی مانند واتساپ این کار را برای ایرانیان انجام نمی‌دهد. هر چند امکانات این شبکه اجتماعی نسبت به دیگران کم است اما به دلیل سادگی و راحتی کار با آن حتی افرادی که هیچ شبکه اجتماعی دیگری ندارند را مجاب به استفاده می‌کند. حالا با خریده شدن واتساپ توسط فیسبوک این شبکه اجتماعی نیز در حال پیشرفت و ایجاد امکانات جدید است مثل ارسال لوکیشن زنده، ایجاد حساب تجاری و تماس تصویری گروهی. با ظهور واتساپ های غیر رسمی استفاده از آن ها نیز تا حد بالایی همه گیر شد اما باز هم اکثر افراد به دنبال دانلود واتساپ اصلی از منابع معتبر هستند.

استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی
همان‌طور که گفتیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کاربردی فراتر از تفریح و سرگرمی پیدا کرده و می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی نیز از ضرر و آزاری که شبکه‌های اجتماعی به انسان می‌زند شاکی هستند به همین دلیل بد نیست نکات زیر را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی رعایت کنید:

o اطلاعات (خیلی) شخصی خود را منتشر نکنید.

o صحبت‌های بیهوده با دیگران را شروع نکنید و ادامه ندهید.

o از شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن دوستان واقعی که با شما اشتراک دارند استفاده کنید.

o خود واقعی‌تان باشید تا فشار روانی متحمل نشوید و به یاد داشته باشید افراد حاضر در این پلتفورم‌ها لزوما زندگی‌ واقعی خود را نشان نمی‌دهند.

o واکنش سریع نشان ندهید، از ویژگی‌های خوب شبکه اجتماعی این است که شما وقت کافی برای فکر کردن به نظری که می‌خواهید بدهید دارید پس از این زمان استفاده کنید و واکنش ناگهانی نشان ندهید.

o وقت خود را تلف نکنید:

o زمان معینی برای استفاده از آن انتخاب کنید و به آن متعهد باشد

o ناتیفیکیشن (اعلان) شبکه‌های اجتماعی غیرضروری را خاموش کنید

o راهی برای محاسبه زمانی که برای آن‌ها صرف می‌کنید پیدا کنید تا هر روز آن ‌را کمتر کنید.

o در مورد تصمیم خود برای صرف زمان کمتر با فردی صحبت کنید تا او گه گاهی به شما گوشزد کند و تصمیم‌تان را یادآوری کند.

o قبل از انتشار هر پست، تصویر و متنی کمی به آن فکر کنید و اگر پستی واکنش برانگیز است اما حوصله پاسخ دادن ندارید، کامنت و نظرات آن را ببندید.

o بر موج ترندها، شایعات، اتفاقات جدید سوار نشوید و صرفا همان موضوعاتی که دوست داشتید را دنبال کنید.

o همیشه برای دانلود و نصب برنامه های شبکه اجتماعی از وبسایت های معتبر دانلود بازی و برنامه اندروید مانند اندرویدکده یا iranapp.me و یا گوگل استور و یا اپل استور برای کاربران آیفونی اقدام نمایید.

سخن آخر
هر چند در شبکه‌های اجتماعی خود واقعی‌تان حضور ندارید اما در برابر تمام حرف‌ها، واکنش‌ها، زمانی که صرف می‌کنید و مطالبی که به اشتراک می‌گذارید مسئول هستید(هم از نظر انسانی و هم از نظر قانونی) پس برای به استفاده عاقلانه از آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها