هنر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآن است

مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد اعلام کرد: جشنواره نقاشی «آیات» به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود و تاکنون ۹۱۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

هنر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآن است

به گزارش خبرفوري، علی تن ۱۷ دی ماه در نشست خبری جشنواره سراسری آیات که در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد، با بیان اینکه سیاستی که ما در دفتر تبلیغ و ترویج داشتیم، توجه به قالب‌های هنری در عرصه فعالیت‌های قرآنی بوده است، اظهار کرد: حدود ۱۷ قالب برای برپایی جشنواره طراحی شده است و هر کدام را متناسب با ظرفیت و آمادگی استان‌ها به آنها واگذار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: جشنواره ملی نقاشی آیات را به استان گلستان واگذار کردیم چرا که شش جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی برگزارکننده این جشنواره بوده‌اند و رشته پرطرفدار نقاشی به این استان واگذار شده است چرا که تجربیات موفقی نیز در این زمینه داشته است. امسال جشنواره قرآنی آیات در دو جشنواره به صورت بین‌المللی و ۹ جشنواره به صورت ملی پیش‌بینی شده است.

مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد ادامه داد: جشنواره در 11 رشته به میزبانی استان‌های مختلف برگزار می‌شود که رشته نقاشی در استان گلستان، رشته تئاتر در استان فارس، رشته فیلم در استان بوشهر، رشته نقاشی خط در استان یزد، رشته خوشنویسی در استان خراسان رضوی، رشته شعر در استان گلستان، رشته داستان در استان جنوب کرمان، رشته آواها و نغمات در استان آذربایجان شرقی، رشته تصویربرداری در استان همدان و کاریکاتور توسط ستاد برگزار می‌شود. ابزار هنر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآن و عترت است و امیدواریم بتوانیم از این طریق فرهنگ قرآنی را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: فراخوان و پوستر جشنواره آیات در دو مرحله و در گستره ملی در رشته نقاشی تهیه و ارسال شده است. ما سعی داریم از تمام ظرفیت‌ها بر اساس همین فراخوانی که برای هنرمندان نیز ارسال کرده‌ایم بهره ببریم که در نهایت ۹۱۷ اثر از ۲۷ استان به دبیرخانه ارسال شده است و این فراخوان در دو بخش اصلی انجام شده است.

دبیر جشنواره آیات در رشته نقاشی ادامه داد: این جشنواره در بخش نگاه نو، فضای انتزاعی و بخش نگاه کلاسیک و فیکوراتیو است و بخش ویژه‌ای هم به سوره واقعه اختصاص دارد که در بین آثار رسیده ۵۸۶ اثر از استان‌هایی به جز استان گلستان است و ۳۳۱ اثر از هنرمندان استان گلستان به این جشنواره ارسال شده است.

فضیلت ادامه داد: از بین آثار رسیده ۴۳۶ اثر در بخش نگاه نو و ۲۸۷ اثر در بخش کلاسیک فیکوراتیو است و ۷۷ اثر در بخش ویژه، ۱۱۷ اثر در بخش کودک و نوجوان و در نهایت ۴۰ اثر از بین اینها انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی مورد داوری قرار می‌گیرد. مراسم اختتامیه جشنواره آیات در رشته نقاشی نهم بهمن ماه در استان گلستان برگزار می‌شود و پس از آن از سوم تا دهم بهمن ماه نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا می‌شود.

در ادامه خلیلی‌فر ـ دبیر هنری جشنواره نقاشی آیات ـ گفت: آثاری که با هنر و دین آغشته می‌شود اثرپذیری بیشتری دارد، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ چیزی در تاریخ نمی‌ماند مگر با هنر ارتباط داشته باشد البته قرآن نیاز به کمکی از سوی هیچ رشته‌ای ندارد اما هر هنری که بخواهد از قرآن بهره ببرد به بقای خود کمک می‌کند. داوری این آثار را اساتیدی همچون حبیب‌الله صادقی، علی طاهری و رسول احمدی بر عهده دارند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بنده گنهکار
    0

    چه وقت هنر بهترین وسیله برای تبلیغ قرآن می شود؟ --- هنر زمانی برای تبلیغ قرآن و دین و مذهب بهترین وسیله خواهد بود که هنر مندان به اصول شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی در زمینه های خدا شناسی و پیامبر شناسی و قرآن شناسی و دین شناسی و انسان شناسی و جهان شناسی و رفتار شناسی که در سر تا سر خود قرآن وجود دارند و نیاز به تفکیک و تنظیم موضوعی دارند آگاه باشند و فراتر از این اصول به سراغ برداشتهای ناقص دانش ناچیز ذهن بی نهایت ناتوان بشر از دین و مذهب که ناهم گن و ناهم آهنگ با این اصول اند نروند. اگر شرط فوق نزد هنرمندان تحقق نیابد کار هنری آنان در زمینه ی مسایل دینی و مذهبی بجز گمراهی برای مردم چیز دیگری به بار نمی آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها