رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

گلستان ظرفیت خوبی در طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت دارد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: استان گلستان با تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و وجود جاذبه‌های تاریخی و مراکز تخصصی پزشکی و درمانی از توانمندی‌های قابل توجهی در گردشگری طبیعت و گردشگری سلامت برخوردار است.

گلستان ظرفیت خوبی در طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت دارد

علی محمد چوپانی در نشست آشنایی با بازار ایران و ازبکستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و دینی، ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند و عزم دو کشور بر تقویت و توسعه این مناسبات است.

وی تأکید کرد: دو طرف دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند که به کارگیری آن می‌تواند بسیاری از نیازهای یکدیگر را مرتفع کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: امروز برای ما رابطه و همکاری بین همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام اهتمام خود را در این مسیر مهم بکار گرفته‌ایم. نگاهی به روابط تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان نشان می‌دهد میزان مراودات دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

چوپانی به حجم مراودات بین دوکشور اشاره کرد و افزود: این آمار کمتر از 200 میلیون دلار بوده که قابل افزایش به چند برابر است و این امر مستلزم فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است. بایستی با همفکری و تعامل از فرصت‌های پیش روی استفاده بهتری کرده و چشم انداز روشنی را برای همکاری‌ها ترسیم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: استان گلستان با برخورداری از آب و هوای متنوع، دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری است. در استان گلستان سالانه بیش از 5 میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که در قالب 90 نوع کالا بصورت خام و فرآوری شده قابل عرضه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: استان گلستان از نظر تولید صنایع غذایی، سیمان، میلگرد ، لبنیات ، لوازم ساختمانی ، ید ، محصولات پتروشیمی و پوشاک از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.

وی بیان داشت: در استان گلستان شرکت‌های دارویی فعالی وجود دارد که با تولید حدود 150 قلم داروی پایه گیاهی در بازارهای منطقه حضور دارد. استان گلستان دارای یکهزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی است و با دارابودن 400 جاذبه گردشگری طبیعی و تولید 62 نوع صنایع دستی و همچنین وجود 9 بیمارستان و مرکز خدمات تخصصی پزشکی و درمانی از توانمندی‌های قابل توجهی در گردشگری طبیعت و گردشگری سلامت برخوردار است.

وی افزود: مشکلاتی همچون دریافت مالیات و عوارض بالا از کالاهای صادراتی ایرانی، توقف طولانی در گمرکات، کمبود واگن و سختگیری برخی همسایگان در ارتباطات زمینی (کامیونی و مسافری)، نبود ارتباطات بانکی، نبود پرواز مستمر بین دو کشور ، کمرنگ بودن رفت و آمد هیئت‌های تجاری و اقتصادی از جمله موضوعاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد. همچنین اقداماتی از جمله راه اندازی نمایشگاه‌های دائمی در دو طرف، تعیین تعرفه ترجیهی برای کالاها ، انتقال علوم نساجی و طراحی پارچه و تولید پوشاک، تبادل دانش تولید و فرآوری پنبه، بهره گیری از خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی، صنعت و ساختمان ، تشکیل اتاق مشترک ایران و ازبکستان ، تهاتر کالا بین دو کشور ، ایجاد مرکز و سرای تجاری و حقوقی، فعال کردن خط پرواز و ایجاد کارگزاری‌های بانکی می‌تواند در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور موثر واقع شود.

چوپانی اظهار داشت: امیدوارم با تلاش دولت و ملت ایران و ازبکستان شاهد رونق هرچه بیشتر روابط اقتصادی ، تجاری، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور باشیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها