نشانه‌های حمله‌ خرچنگ‌ها به بافت چشم انسان!

سرطان چشم، روی چشم یا بافت اطراف آن تاثیر می‌گذارد که بیشتر موارد جدید ابتلای به آن در نوع ملانوم بوده است.

نشانه‌های حمله‌ خرچنگ‌ها به بافت چشم انسان!

به گزارش خبر فوری به نقل از وب سایت پزشکی "العین"، زیاد باشور، چشم پزشک و متخصص شبکیه در بیمارستان چشم Moorfields دبی می‌گوید که انواع مختلفی از سرطان‌های چشم وجود دارد؛ انواع تومور‌های سطح چشم هم می‌تواند متفاوت و به صورت بدخیم یا خوش خیم باشد.

این ناهنجاری‌ها می‌تواند از رشد چشم حاصل شود یا از سرطان در جای دیگر بدن به چشم منتقل شود، این فرآیند به متاستاز معروف است. سرطان چشم به سن ارتباطی ندارد اما این احتمال وجود دارد که بسته به سن، انواع مختلف آن در فرکانس بالاتر یا پایین‌تر رخ دهد.

شایع‌ترین سرطان چشم در کودکان با عنوان رتینوبلاستوما شناخته می‌شود؛ سرطانی که از شبکیه چشم شروع می‌شود و می‌تواند ناشی از یک جهش ژنتیکی ارثی باشد که از هر ۱۵۰۰۰ تولد زنده در یکی رخ می‌دهد. برای بزرگسالان، شایع‌ترین تومور‌های چشم، تومور‌هایی است که از سرطان‌های دیگر بدن، معمولاً سرطان ریه یا پستان گسترش می‌یابند.

چشم بعد از پوست، دومین محل شیوع سرطان‌های ملانومی در بدن است؛ شایع‌ترین تومور اولیه داخل چشم تومور ملانوم است که از هر یک میلیون نفر در سراسر جهان ۶ نفر را مبتلا می‌کند.

سرطان چشم .. علل، علائم و درمان

علائم هشدار دهنده
یک تومور ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها قبل از کشف، ایجاد و رشد کند. در نهایت، تومور‌ها درصورتی که با محور نوری ترکیب شوند ممکن است باعث تحریف بینایی شوند.

بزرگسالان به طور کلی حداقل علائم ناشی از سرطان چشم را دارند. با این حال، اگر تومور مایعی تولید کند که در مرکز بینایی ظاهر می‌شود، ممکن است تاری دید رخ دهد. از عواملی که زمینه ساز ایجاد ملانوم هستند، می‌توان به علائم بروز زائده روی چشم، رنگدانه و رنگ غیر قهوه‌ای چشم اشاره کرد.

در کودکان، علائم هشدار دهنده اولیه رتینوبلاستوما لوسمی و چشمی است. متأسفانه، کودکان ممکن است در بیان علائمی که دارند با مشکل روبرو شوند؛ بنابراین این والدین و متخصصان اطفال هستند که می‌توانند علائم نگرانی را تشخیص دهند. خطر ابتلا به رتینوبلاستوما زمانی افزایش می‌یابد که یکی از بستگان نزدیک (مانند والدین) سابقه بیماری داشته باشد.

نحوه تشخیص

تومور از نظر بالینی تشخیص داده می‌شود و این بدان معناست که چشم پزشک متخصص باید معاینه کامل چشم، از جمله معاینه شبکیه را پس از گشاد شدن مردمک چشم، برای تشخیص وجود تومور انجام دهد.

چشم پزشکان طیف وسیعی از ابزار‌های تصویربرداری را برای کمک به تشخیص در اختیار دارند. این ابزار‌ها عبارتند از: سونوگرافی، تصویربرداری از فوندوس، آنژیوگرافی فلورسئین و توموگرافی انسجام نوری.

سرطان چشم .. علل، علائم و درمان

نحوه درمان

برای سرطان‌های دوران کودکی مانند رتینوبلاستوما، درمان شامل شیمی درمانی منظم، لیزر درمانی موضعی، سرما درمانی، تزریق شیمی درمانی داخل چشمی و شیمی درمانی داخل شریانی است.

نوعی پرتودرمانی که به عنوان "براکی تراپی" شناخته می‌شود، یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است. جایی که یک صفحه رادیواکتیو روی سطح چشم نزدیک به ناحیه تومور قرار می‌گیرد. راه حل برداشتن چشم برای موارد پیشرفته است که درمان دیگری پاسخ نمی‌دهند. نوع درمان انتخابی به اندازه و محل تومور بستگی دارد.

در مورد بزرگسالان، ملانوم توسط براکی تراپی پلاک، پرتودرمانی پروتو، رادیوتراپی استریوتاکتیک یا فرسایش درمان می‌شود و هیچ نقشی برای شیمی درمانی جامع وجود ندارد، مگر اینکه تومور به بقیه بدن گسترش یابد. متأسفانه، پس از شیوع بیماری به بقیه بدن، احتمال زنده ماندن نسبتاً کم است.

با وجود درمان موفقیت آمیز، پیگیری مکرر برای نجات زندگی، حفظ چشم و بینایی ضروری است، به خصوص در کودکانی که از جهش‌های رتینوبلاستوما در ژن مهارکننده سرطان رنج می‌برند و این بدان معنی است که سایر سرطان‌ها می‌توانند در سایر نقاط بدن ایجاد شوند.

ممکن است عوارضی پس از درمان رخ دهد که این احتمالاً مربوط به پرتودرمانی است. برای حفظ بینایی و چشم‌ها باید به طور موثری با این عوارض مقابله کرد. برای بیمارانی که سابقه ملانومای چشم دارند، باید از نظر متاستاز (به ویژه در کبد و ریه) بررسی شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها