مدیر اجرایی مؤسسه مستقل پاکستان برای مطالعات صلح:

تعصب مذهبی به جهش ستیزه‌جویی در پاکستان منجر شده است

حملات ستیزه‌جویان در پاکستان در حالی رو به افزایش است که تعصب مذهبی فزاینده نیز باعث نابردباری بیشتر شده و یک کارشناس سیاسی را به ابراز این نگرانی ترغیب کرده که کشور می‌تواند تحت تأثیر افراط‌گرایی مذهبی قرار گیرد.

تعصب مذهبی به جهش ستیزه‌جویی در پاکستان منجر شده است

"محمد امیر رعنا"، مدیر اجرایی مؤسسه مستقل پاکستان برای مطالعات صلح اواخر روز جمعه در مصاحبه‌ای اظهار کرد: مقامات پاکستانی در حال استقبال از تقویت باور مذهبی بین جمعیت در راستای ایجاد وحدت و نزدیکی هستند. اما این امر دارد نتیجه خلاف می‌دهد و به ایجاد نابردباری و فضای تجدید حیات ستیزه‌جویی، انجامیده است.

وی اخیراً در یک روزنامه محلی نوشت: متأسفانه، این پدیده به جای کمک به ایجاد اخلاق و درستی، در حال تشویق چشم‌انداز تونلی است که خشونت، نابردباری و نفرت را ترغیب می‌کند. اکنون تعصب مذهبی است که شهروندی پاکستان را تعریف می‌کند.

خشونت شبه‌نظامی در پاکستان افزایش یافته است؛ تنها در هفته گذشته، ۴ مربی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای که از حقوق زنان دفاع کرده‌ بودند حین سفر با همدیگر و گذر از منطقه مرزی پاکستان، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. در توییتر نیز تهدید "ملاله یوسف‌زی"، برنده جایزه نوبل به مرگ، موجی از ترول‌ها را به سمت او جلب کرد. آن‌ها به آزار این قهرمان جوان آموزش دختران- که از اصابت گلوله طالبان پاکستان به سرش جان سالم به در برده بود- پرداختند. تعدادی مرد موتورسوار نیز ایست بازرسی پلیس در نزدیکی مرز افغانستان را آتش زدند که به کشته شدن یک پاسبان جوان پلیس انجامید.

در هفته‌های اخیر، دست‌کم ۱۰ فرد نظامی و شبه‌نظامی در کمین‌ها، حملات و عملیات علیه مخفی‌گاه‌های ستیزه‌جویان به ویژه در مناطق مرز غربی پاکستان کشته شده‌اند.

یک سخنگوی ارتش این هفته گفت خشونت فزاینده، پاسخی به حمله نظامی تهاجمی به مخفی‌گاه‌های ستیزه‌جویان در مناطق مرزی با افغانستان و اتحاد مجدد گروه‌های تروریستی منشعب شده و به شدت خشن ضد پاکستان، تحت رهبری "تحریک طالبان" است. این گروه توسط یک ایدئولوژی مذهبی رادیکال هدایت می‌شود که خشونت را برای اعمال عقاید افراطی خود، به کار می‌گیرد.

رعنا ادامه داد: مشکل تعصب مذهبی است که دارای بیان بسیار منفی در پاکستان است. این تعصب مذهبی برای ترغیب دین مثبت، فراگیر و بردبار، استفاده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در عوض دولت‌های متوالی پاکستان در کنار تشکیلات امنیتی آن، از ایدئولوژی‌های افراطی مذهبی برای دستیابی به رأی، ساکت کردن گروه‌های مذهبی سیاسی و هدف گرفتن دشمنان استفاده کرده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها