فارن پالیسی بررسی کرد

هدف بایدن از حمله به سوریه چه بود؟/ برجام، شاید قربانی معرکه‎ سوریه شود

فارن پالیسی به نقل از برخی کارشناسان تاکید دارد که هر دو طرف جدال برجام سعی دارند از طریق فشار نظامی بر دیگری، آن طرف دیگر را زودتر پای میز مذاکره بنشانند.

هدف بایدن از حمله به سوریه چه بود؟/ برجام، شاید قربانی معرکه‎ سوریه شود

به گزارش خبر فوری ، اقدام اخیر آمریکا در سوریه و بمباران مناطق مرزی این کشور به خوبی نشان داد که مساله رئیس جمهور جدید آمریکا فقط برجام نیست بلکه مسائل منطقه‌ای همچنان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بایدن است. اما به راستی در اوج بحران برجام و مساله بازگشت به توافق هسته‌ای، چرا آمریکا دست به چنین کاری زد و سوریه را بمباران کرد؟

این امر مساله ای است که برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته اند. پایگاه خبری فارن پالیسی در تحلیل کوتاه‌اش بر این ماجرا، تاکید دارد که اقدام اخیر آمریکا، اولین اقدام جدی نظامی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بود.

در واقع، طبق ادعای نویسنده، اقدام جمعه شب بایدن نشان داد که رئیس جمهور آمریکا قدم در راه دونالد ترامپ (رئیس جمهور قبلی آمریکا) گذاشته و سعی دارد فراتر از دیپلماسی، از طریق ارعاب و تهدید به خواسته‌هایش دست یابد.

نویسنده فارن پالیسی مدعی است آنچه در اقدام نظامی بایدن و ترامپ علیه سوریه مشترک است این است که اقدام هر دو رئیس جمهور نه اعلام جنگ به محور مقاومت بلکه ارسال یک پیام بوده است.

البته بین این دو پیام یک تفاوت کوچک هست. پیام ترامپ یک تهدید جدی و هشدار آمیز بود اما بایدن سعی دارد با اقدام در سوریه مانع افزایش قدرت نمایی ایران شده و اجازه ندهد در مذاکرات هسته‌ای ایران دست بالا را داشته باشد.

با این حال، یک چیز در مورد این اقدام نگران کننده وجود دارد. فارن پالیسی تاکید دارد اقدام نظامی بایدن ممکن است به کل درهای مذاکره را ببندند و امکان هر گونه بازگشت به برجام را از بین ببرد. ضمن اینکه ادعای بایدن این است که دیپلماسی ابزار اصلی سیاست خارجی دولت جدید ایالات متحده است و اقدام اخیر او نشان می‌دهد که این امر ادعای پوچی است که در همین سال اول قدرت گیری دولت دموکرات‌ها نقض شده است.

آنچه در اقدام نظامی بایدن و ترامپ علیه سوریه مشترک است این است که اقدام هر دو رئیس جمهور نه اعلام جنگ به محور مقاومت بلکه ارسال یک پیام بوده است

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد: آنچه در مورد اقدام چند روز پیش آمریکا مهم است این است که هم برای بایدن و هم برای ایران، مساله بحران هسته‌ای مهم‌تر از مسائل منطقه ‎ای است. از نظر تحلیلگر فارن پالیسی، از طرفی، فشار تحریم‌ها اقتصاد ایران را آسیب زا کرده و از طرف دیگر، آمریکا به شدت از این می‌ترسد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این دو امر باعث شده که مساله‌ هسته‌ای امروز از هرچیز دیگری مهم‌تر باشد. به همین دلیل، بعید است مسائل سوریه و بمباران اخیر، بتواند بر مساله اصلی یعنی بحران هسته‌ای و بازگشت به برجام تاثیرگذار باشد.

با این حال، برخی تحلیلگران دیگر معتقدند که تنش‌های نظامی اخیر می‌تواند بر مساله دیپیلماسی هسته‌ای موثر باشد. فارن پالیسی به نقل از برخی کارشناسان تاکید دارد که هر دو طرف سعی دارند از طریق فشار نظامی بر دیگری، آن طرف دیگر را زودتر پای میز مذاکره بنشانند.

البته از یاد نباید برد که این روش پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. چرا که آمریکا مدعی است این اقدام اخیر را در سوریه به خاطر تلافی اقدام ایران در عراق و اقداماتش علیه نیروهای آمریکایی انجام داده است. اگر چنین باشد، خود این مشخص می‌کند که فرآیند بازگشت به برجام دچار یک گره شده و طرفین وارد نوعی لجبازی شده اند. ضمن اینکه دولت بایدن تازه به قدرت رسیده و استفاده از سلاح در همان ماه‌های ابتدایی قدرت خود باعث می‌شود دولت‌ها ( و ایران) اعتماد خود را به نیت و روش آمریکا از دست بدهند.

فارن پالیسی به نقل از برخی کارشناسان تاکید دارد که هر دو طرف سعی دارند از طریق فشار نظامی بر دیگری، آن طرف دیگر را زودتر پای میز مذاکره بنشانند

فارن پالیسی در انتهای مقاله خود می‌نویسد: " ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اقدام اخیرشان در سوریه ارسال نوعی پیام به ایران بوده، اما نباید از خاطر برد که این پیام به شدت ضعیف است. زیرا اگر شما واقعا قوی هستید نیازی به اقدام نظامی و ارسال پیام به طرف مقابلتان دارید."

(مقالات پایگاه‌های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه شده و به معنی تایید محتوای آن توسط خبر فوری نیست)

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • محمد
    0

    هدف آمریکا قدرت اول در خاور میانه است. و تضعیف کشورهای همسایه و تسلط و چپاول منابع نفت و معادن بکر افغانستان و بایدن مترسکی بیش نیست.

  • ناشناس
    0

    آمریکا و متحدان او بزعم خودشان هدفشان مهار و کنترل اقدامات حکومت ایران در برنامه هسته ای ، موشکی و منطقه ای است چه با دست یافتن به برجام ۱ ، ۲ ،۳ و ... و چه بدون برجام و وضع و اجرای تحریم های اقتصادی فلج کننده و چه با حمله نظامی محدود.

  • محمد
    0

    اینم از عزت مملکت، هر کی هر جای دنیا دلش میخواد به ایران حمله میکنه، ژنرال این مملکتو ترور میکنن، به جای اعلان جنگ دست به سینه نشستن نیگا میکنن جرات هیچ کاری هم ندارن.

  • مورچه
    0

    تمام خط مرزی ایران وعراق که نیروهای داعش وامریکایی اجاره کرده اند باید با موشکهای نقطه زدن مورد حمله قراربگیرند این یک پاسخ کوچک ب نیروهای امریکایی است اگرانجام شود تودهنی زدن ب امریکاست نه همش شعارمرگ بر امریکا

  • انقلابی
    0

    عدو کند کاری سبب خیر برو بچه های سپاه برید بمب اتمتونو بسازید که امام زمان در راه است انشاالله

    نظرات شما -
    • خط رهبر
      0

      بچه های سپاه گوش به فرمان رهبر انقلاب هستند ،وطبق نظر ایشان ساخت بمب اتم جایز نیست ،،

    • امیررضا
      0

      تو چه کاره ای یک مشت بسیجی هستی جیپت پره مردم از دین خارج شدن دیگه بسیجی دزد کثیف

    • ناشناس
      0

      جواب به امیررضا.من یک بسیجی ام زشته که میگی بسیجی فلان .خداگیرمیشی شک نکن .چون من وامسال من بدون هیچ چشم داشتی برای کشور جانفشانی کردیم تاتو راحت سر بر بالین بذاری وامنیت جانی داشته باشی .صرفا جهت اطلاع.

  • ت.س
    0

    کدام برجام؟؟؟؟؟ برجام چی هست؟؟

  • محسن
    0

    کار پسندیده ای است

  • شهروند
    0

    برجام:جام زهر برای رهبر وملت

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      برای ملت میتواند جام عسل باشد. البته ملت کیلو چند؟

  • ناشناس
    0

    چرا موضوع را برعکس جلوه میدهید؟ آمریکا در پاسخ حمله به چند راکت به پایگاههای خود واکنش نشان داده. وپیام آن روش است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      42 ساله موضوعات را به مردم برعکس جلوه میدن !!!!!!!!!

    • کاربر ناشناس
      0

      پاسخ به حمله راکتی؟ آمریکا با اجاز کی تو سوریه و عراق حضور داره،،، نه قارداش این شمایی که 42سال چپه فکر کردی

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    باسلام از اینگونه کارها نزدیک به 40 سال از سوی آمریکا در جاهای مختلف انجام شده و آمریکا از این فرصت سریعا استفاده نکند ایران مجبور خواهد راه خودش را از غرب جدا و سمت شرق تند تر از قبل برود و جهموری دوسال پیش تمهیدات قرارداد 25 ساله با چین انجام و آماده امضا و حضور فیزیکی چین در مرکز خلیج فارس ( کیش) مهیا خواهد شد و مشابه آن هم قبلا با روسیه برای یک دوره حدودا 20 ساله انجام که در ماه جاری قرارداد روسیه منقضی و مجددا برای یک 25 سال دیگر تمدید خواهد شد و هر دو پشتیبان ایران خواهند بود و گره کور اقتصادی جمهوری اسلامی باز خواهد شد، البته حضور چین و روسیه که سالها منتظر چنین فرصتی که وارد آبهای گرم خلیج فارس بشوند عملی خواهد شد و این حضور و این توافقات به زیان آمریکا خواهد بود.حتی چین و روسیه بر کشورهای حاشیه خلیج مسلط و کم کم آمریکا را از منطقه خارج خواهند کرد و چنین در زمینه های مختلف نشان داده که توانائی این مهم را دارد.همانطور که حتی گران غربی اعلام کردندباید همان روزهای ابتدائی شروع بکار باید تحریمها را برداشت و حتی برای مذاکرات بعدی راه را باز و اعتماد نظام جمهوری اسلامی برای توافقات بهتر تر فراهم میکرد. لذا تا دیر نشده است باید آمریکا گامهایی موثر و مثبت در مقابل جمهوری اسلامی ایران بردارد.

  • ناشناس
    0

    تمام این نوع اقدامات در راستای منافع ملی امریکا صورت میگیرد که متأسفانه در ایران چیزی به نام منافع ملی وجود ندارد همه دنبال منافع شخصی یا جناحی هستند ،روش بایدن با اوباما تفاوتی ندارد وسخن از گفتگو میگوید ودر همان زمان از زور استفاده میکندکه احتمالأاگر برجام به نتیجه نرسددرسوریه ایران را تحت فشار قرار خواهد داد

    نظرات شما -
    • خلیج الفارسی
      0

      منافع ملی؟

    • اقتصاد
      0

      منافع ملی ایران در لبنان وفلسطین است

  • سپیده
    0

    امریکا ،چین و روسیه،....همهشون بر گم شن،من به عنوان یک ایرانی فقط اسایش و ارامش میخوام،همش اخبار بد ،از اب و هوا گرفته تا جنگ وداعش و مرگ ودرد..... خاک برسر مسئولین کنن یک عده شون ادم شرقی هان،عده دیگه ادم غربی ها ،این بود اون ارامش و آسایشی که مردم بدبخت تو انقلاب خواستن؟؟؟؟ یک مسئول دلسوز و کاردرست نیست تو مملکت ،ادم های تکراری ،سیاست های ابکی تمومی نداره ،الهی همتون بمیرین

  • حمزه ای
    0

    سلام آمریکا دنیای بهانه گیری است بالاخره برای کارهایش بهانه پیدا میکند حتی اگر همه کارها یی که میگوید انجام دهیم او همه چیز خواه است این ذات سرمایه داری است

  • کوروش
    0

    زدن نقطه ای خالی ازنیرووادوات کاری کهنه وپوسیده است که بایدن ترسو انجام داد. اوهرگزجرات وجسارت ترامپ رانداشته وندارد.

    نظرات شما -
    • کاظم
      0

      چی میگی،خود همین خبر فوری خبر داد که ۲۲ نفر کشته شده،آخه چرا رو هوا حرف میزنین،جرات هیچکاری ندارین ادعای زیادی هم دارین.فقط حرف و شعار

  • محمدرضا
    0

    چرا اینقدر ساده هستین از داخل خود کشورمون نمیزارن که برجام به نتیجه برسه چون دیگه راهی نمیمونه که امثال برادر جهانگیری دلار مفت گیر بیاره ..............این مردم بدبخت هم فقط موقعی که نظام بهشون احتیاج داره باید برن جلو....انتخابات ....راهپیمایی ...جنگ.....و غیره ..........خدایا غلط کردم که بر خلاف میل نظام مقدس جمهوری اسلامی حرف زدم..........واقعا مقدسه امنیت داشته باشین نون میخوایی چکار ماشین میخوای چکار

  • حمید
    0

    پدر من چند سال درجبه رفت جنگید الان هم فوت شده ....دلم میسوزه برای این جنگید که الان مسعولان برای خودشون هر کی یه سازی میزنه هیچ کس بفکر مردم نیست همشون در پی ثروت هستند و بخور بخور

  • ایرانی
    0

    از اول برجامی وجود نداشت فقط فرصتی بود برای اصلاح طلبان که در دوره اول با گفتگوی تمدنها و در مرحله دوم با برجام کشور رو نابود کنن تا ملکه راضی باشه . تو تیتر زدن منافقانه عمل نکنید ، طوری تیتر نزنید که انگار بدبختی ما بخاطر سوریه است .آمریکا دشمن اصلی ما نیست بلکه دشمن اصلی خائنهایی هستند که سعی در تفرقه انداختن بین مردم دارن . از این خائنها توی کانال های خبری زیاد پیدا می شه .

  • ناشناس
    0

    مسیرفعلی درحال رفتن به ...... این ره که تومی روی به ترکستان است...

  • کاربر ناشناس
    0

    مردن برابشان عروسیه همه انها یی که باین مملکت بهر طریقی لطمه زدند. یا از بیت المال را برای خود واقوامشان استفاده کر دند بحق خدا تمامش سرطان بشه ازگلویشان بیرون بیادچون اینها خدا را نمیشاسند

  • ح
    0

    منتظر کی هستید بابا تا کی بزنید این امریگای ترسو بزدل و اسرائيل کودک کش را فقط حمله مذاگره بی مذاگره امریگا کلاهبردارترین کشور دنیاست

  • احمد
    0

    بفرموده حضرت آقا ما هفده میلیارد دلار در سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و... خرج کردیم ولی آمریکا هفده تریلیون دلار اما ما پیروزیم

  • م م
    0

    خدایا به همین امریکا و انگلیس یک سیاره جدا بده کلا ازاین جا و دارش بذار تو کره دیگه این همه جا تو دنیا چرا اینجاست همه جا جنگ وخونریزی درست کرده آه اه ای خدا این امام زمان کجا غایمش کردی خوب بیا ببین تو دنیا چه خبره

  • ناشناس
    0

    مرحبا به بایدن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها