رئیس جمهور:

همه توان دولت بر خرید واکسن متمرکز است/ شاید محدودیت‌ها کل سال آینده هم اعمال شود

رییس‌جمهور گفت: حتی اگر دچار موج چهارم نشویم و شرایط عادی و آبی باشد، همه باید مراعات کنند. عید امسال مشابه عید پارسال است و باید بیشتر مراقبت کنیم.

همه توان دولت بر خرید واکسن متمرکز است/ شاید محدودیت‌ها کل سال آینده هم اعمال شود

حجت‌الاسلام «حسن روحانی» صبح امروز در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به سالروز وفات حضرت زینب (س) گفت: پرستاران ما در سراسر کشور یکی از افتخارات‌شان این است که راه و مسیر حضرت زینب کبری (س) را انتخاب کنند. در یک سال که گذشت، روزهای بسیار سختی بود، بار سنگینی بر دوش آنها بود و کار بسیار مهمی انجام دادند.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره از خادمان خود تقدیر و تشکر کرده و از خدمتگزاران صحنه مدافعان سلامت نیز همواره تشکر می‌کند، اظهار داشت: این روزها، روزهای حساس‌تری نسبت به دو، سه ماه پیش است زیرا هم مردم در جنبش اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی هستند، یعنی نظافت و تمیز کردن بیشتر مربوط به این ایام است و هم جنب و جوش خرید و تردد وجود دارد. تماس‌ها بیشتر است و ممکن است فاصله‌گذاری‌ها کمتر رعایت شود و این مسئله، آثار بیشتری دارد یعنی ممکن است یکی، دو هفته بعد آثار آن را شاهد باشیم.

روحانی با بیان اینکه همه دوست داریم شب عید، شب‌های آرامی برای مردم باشد و مردم بتوانند همه رسومات و سنت‌هایی که بوده - البته نه به شکل سابق - را برگزار کنند، تصریح کرد: حتی اگر دچار موج چهارم نباشیم و شرایط عادی و آبی باشد، همه باید مراعات کنند. عید امسال مشابه عید پارسال است و باید بیشتر مراقبت کنیم.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: پارسال می‌گفتیم از ویروس ووهان چه کنیم، الان می‌گوییم به پناه ویروس ووهان برویم تا ویروس انگلیسی نیاید. بنابراین شرایط سخت‌تر شده است. مردم در این مدت لطف کرده و همکاری کردند. باید مراودات کمتر شود و با مراعات بیشتر رفتار کنیم و در ایام نوروز مراقبت‌های بیشتری داشته باشیم.

همه توان دولت بر خرید واکسن متمرکز است

رییس جمهوری با اشاره به شروع واکسیناسیون در کشور گفت: شرایط هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افرادی که مسن هستند یا بیماری زمینه ای دارند، در هفته‌های پیش رو بهتر می‌شود. همه توان دولت برای خرید واکسن امروز متمرکز است و هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه شرایط واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اول این بیماری است، گفت: در روزهای اول این بیماری بر سر ماسک دعوا بود و در فرودگاه‌ها ماسک‌های کشورهای دیگر را تصرف می‌کردند و مسیر هواپیماها عوض می کردند. آن روز آن شرایط برای ماسک بود و امروز برای واکسن این شرایط پیش آماده است.

وی این شرایط را امتحان بزرگی برای همه دنیا عنوان کرد و گفت: ‌کشورهایی که پیشرفته و پول‌دار هستند و امکانات دارند می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خود بیاورند و واکسیناسیون در کشورشان به سرعت انجام شود. البته طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خود باشد. اما وظیفه اخلاقی و انسانی حکم می‌کند که به فکر همه مردم جهان باشیم.

رییس جمهوری گفت: این بیماری یک موضوع پاندومی است که سراسر جهان را فراگرفته است. اگر یک کشور صد در صد هم واکسیناسیون را اجرا کند باز هم ممکن است از این بیماری مصونیت نماند. برای این که تردد و رفت و آمد وجود دارد بنابراین مصونیت واقعی زمانی حاصل می‌شود که در سراسر جهان واکسیناسیون انجام بگیرد و همه کشورها بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به این که امروز واکسن شرایط خاصی دارد، گفت: اولا که آثار واکسن‌ها هنوز مشخص نیست. این که کدام واکسن موثرتر است و تا چه زمان موثر است، عوارض آن چیست، آیا عوارضی دارد یا ندارد، هنوز روشن نیست و همه در ابهام است.

روحانی با تاکید بر این که درشرایط فعلی راهی جز اجرای پروتکل و در کنار آن استفاده از واکسن نداریم، گفت: از واکسن باید استفاده شود چراکه این واکسن برای خیلی افراد مصونیت ایجاد می‌کند. البته این که این مصونیت تا چند ماه است، مورد بحث است.

اگر واکسن هم به اندازه کافی باشد، ماه‌ها وقت برده و ممکن شش، هفت ماه زمان ببرد. در این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است یعنی واکسن موجب نمی‌شود مراعات مردم و پروتکل‌ها ضعیف شود و رعایت پروتکل‌ها به عنوان یک اصل بهداشتی باید مد نظر باشد

مراقبت از مرزها باید افزایش یابد/ قرارگاه رسالت سنگینی در خوزستان دارد

رییس جمهوری با تاکید بر این که در شرایط فعلی باید مراقبت از مرزها بیشتر از سابق شود، افزود: استان خوزستان یکی از استان‌های مهم ما با پیک جدیدی مواجه شده است. امروز شهرهای قرمز ما فقط در خوزستان است و هیچ استانی شهر قرمز نداریم که اگر مراعات نکنیم به استان‌های همجوار و کل کشور سرایت می کند بنابراین امروز قرارگاه رسالت سنگینی در استان خوزستان و رابطه این استان با سایر استان‌ها بردوش دارد.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: خوشبختانه در خوزستان تست‌ها افزایش پیدا کرده و به یازده تا دوازده هزار نفر در روز رسیده است که خیلی مهم است. در کنار آن بیماریابی و مسئله رهگیری افزایش پیدا کرده است یعنی اگر کسی مبتلا شده باید مشخص شود که با چه کسانی در ارتباط بوده است.

وی با تاکید بر لزوم اعمال محدودیت‌ها گفت: باید ورود و خروج‌ها کنترل شود تا شرایط مردم خوزستان هرچه زودتر شرایط بهتری شود و به استان‌های دیگر سرایت پیدا نکند.

روحانی با بیان این که سیستم ایمنی و شرایط سنی افراد متفاوت است، گفت: همانطور که بارها گفته شده است تا حالا هیچ دارویی پیدا نشده است که کسی از این دارو استفاده کند و این ویروس از بین برود. داروها عمدتا برای بافت‌هایی است که این ویروس آسیب زده است و بتواند جلوی آسیب را بگیرد.

رییس جمهوری افزود: یکی از راه‌ها برای اینکه سیستم ایمنی در برابر این ویروس آماده شود، تزریق واکسن است. واکسن در واقع تزریق موادی شبه ویروس است برای این که سیستم ایمنی با آن بجنگد و آماده شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد. این مسئله برای کسانی که واکسن را می‌سازند، کار را سخت‌تر می‌کند چون ممکن است نیازهای جدیدی پیدا کرده و تغییرات جدیدی در واکنش به این مسئله نیاز باشد.

شاید محدودیت‌ها کل سال آینده هم اعمال شود

روحانی با بیان اینکه کشور نمی‌تواند یک ساعته واکسینه شود، عنوان کرد: اگر واکسن هم به اندازه کافی باشد، ماه‌ها وقت برده و ممکن است شش، هفت ماه زمان ببرد. در این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است یعنی واکسن موجب نمی‌شود مراعات مردم و پروتکل‌ها ضعیف شود و رعایت پروتکل‌ها به عنوان یک اصل بهداشتی باید مد نظر باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امکانات بهداشتی باید بسیج شود و اقدامات کنترلی و پایشی با قدرت بیشتر ادامه یابد، یادآور شد: تست تشخیصی به صورت روزانه افزایش یابد که نسبت به قبل بهتر و بیشتر شده است و افراد مبتلا را می‌توان بیشتر شناسایی کرد تا نیاز به بستری نداشته باشد. ناچاریم محدودیت‌ها را ادامه دهیم. شاید کل سال آینده محدودیت‌ها ادامه یابد و اقدامات تنبیهی هم باید انجام شود.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند بستر ارائه خدمات الکترونیکی را توسعه دهد، بیان کرد: ما در دولت روزانه و هفتگی این کار را انجام می‌دهیم تا کلیه نیازمندی‌های مردم از طریق دیجتالی و الکترونیکی انجام شود و از طرف دیگر اقدامات حمایتی هم مانند پرداخت وام‌ها برای مردم، صاحبان کار و... انجام شده است. کمک‌هایی که باید دولت انجام شود، یارانه ویژه‌ای برای کسانی که شرایط سخت‌تری داشتند، مدنظر گرفته شد و اگر شرایط سال آینده مانند امسال باشد نیازمند اقدامات حمایتی هستیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد با تلاش و اقدامات هماهنگ و کمک بخش‌های مختلف از وزارت بهداشت، هلال احمر و نیروهای مسلح و همچنین کمک‌های مردم با اجرای همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌دهند، شرایط بهتری داشته باشیم و سریع‌تر بر این ویروس فائق شویم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • هادی
    0

    در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت ها را اعمال کنید . در ضمن کارمندانی که شرایط دورکاری دارند را دور کار کنید . بسیاری از شرکت های مطرح جهان گفته اند حتی پس از رفع کرونا ، کارمندانی که می توانند دورکار بمانند .

  • ارژنگ
    0

    دیگه همه میدونن که خودتون عمدا نمیخایین این شرایط تموم شه چون دارین ازین شرایط بهره و سود اقتصادی میبرینو با گرون فروختن خزانه هاتونو پر میکنیدو کسی ام از ترس کرونا صداش در نمیاد،دیگه همه میدونن که هروقت قراره کالاهای اساسی مردمو گرون کنید ی موج جدید کرونا را میندازین که سر مردمو باهاش گرم کنید.اگه غیر از این بود به جدیت واکسیناسیونو شروع میکردین نه اینکه واسه 84 میلیون صدهزار صدهزار واکسن وارد کنیدگ

  • عبدالله
    0

    همه توان دولت تبخير اميد در حفظ زوركي برجام است . ملت كيلو چنده ؟

  • عليدوست
    0

    از بس دولت دنبال مذاكره و التماس با خارج است كه ديگر وقت ندارد به داخل فكر كند

  • جمعه
    0

    ۱۲۰هزار دُز ‌واکنس کرونا وارد کردید.دوبرابر این تبلیغ کردید.چه کردید که ارزش شما پیش دوست راهبردی خودتان(روسیه) بیش از ۱۲۰هزار دُز واکسن نیست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیزم اونم در قبال پول گرفتن و ازایش انسانی روی مردم

  • ناشناس
    0

    خوب از همونایی که خودتون زدین و برای مردم ممنوعش کردین وارد کنید غزه ای که اینقدر سنگش را به سینه میزنید یا لبنان با پول ما همون واکسن را داره به مردمش میزنه اونوقت ما تو کل دنیا بدبختترینیم چون موجوداتی بر ما جک.مت دارن که خودشو را روحانی میدانند و ما را جسمانی

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

    • داریوش
      0

      اگر ایران به جبهه مقاومت کمک کند هیچ ربطی به واکسن نداره مغلطه ممنوع واکسن پولش تامین شده بودجه وزارت بهداشت هم مشخصه کسی به اون دست نمیزنه !تازه چند نمونه داخلیش هم ساختیم بیخود سیاه نمایی نکنید!مردم غزه هم هنوز واکسن نزدند! واکسن های ممنوعه آمارشون رو پس دادن که چه بلایی سر مردم میارن برو تحقیق کن ! وزارت خونه های دولت آنقدر پول چپاول کردند که اصلا قابل مقایسه با بود جه دفاعی نیست!

  • امیرم
    0

    تو رو خدا تو و همه وزرات تمام توانتون رو بزارید برای رفتن.یه جوری برید که دبگه هیچ اثری ازتون نمونه. ما هم همه توانمون رو میزارین که دوباره 23 میلیون آدم گول کلید و وعده های صد روزه رو نخورن. خداحافظ حسن.

  • مورچه
    0

    اقای روحانی یک سؤال ـ هنوزب برجام امیدوار هستی یا برجام راپیراهن عثمان کردی رفتی پشتش مخفی شدی لطفآ جواب را فردا ب همه مردم بگو

  • پرتوی
    0

    اگر آن پول ها نمی رفت سوریه و ... الان راحت واکسن می خریدیم خوبش را هم می خریدیم که حیف .

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      هم واکسن خریدیم وهم واکسن ساختیم کجای کاری؟ هر خرجی در عراق وسوریه کردیم رو داریم پس میگیریم وهمین سوریه کلی پیشنهاد اقتصادی به دولت داده که بی عرضه ها دنبالش نرفتند! در عراق وسوریه برای امنیت خودمون حضور داشتیم چونکه هدف اون جنگ ایران بود بودجه دفاعی رو هم با بودجه وزارت بهداشت و وزارت خونه های دیگر مقایسه کن ببین کدوم بیشتره تازه دولت کلی از صندوق توسعه پول برداشته پس مغلطه نکن!!!!

  • على
    0

    هشت سال ملت رو مدیون درایت و مدیریت اتون کردید خواستی بری کلیدتم ببر که این در بدبختی رو ببندی و بری ، ملت هم درس عبرت بگیرن ، به وعده بیخود نرن رأی بدن

  • ان
    0

    مال بیتالمال ازجیب مردم وافزایش همه جیز هز دلال گرفته مسکن و......کار شماست با افشاگری های دیگران

  • عمار
    0

    شما که تا خردادماه بیشتر تشریف ندارید اونوقت برای دولت بعدی تعیین تکلیف می کنید؟ گند زدید به وضع مملکت رفت با اون وزیر بهداشت بادمجان دور قاب چینتان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها