رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

۹ مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: تاکنون ۹ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و احتمال انتشار ویروس جهش یافته در هر جایی از استان وجود دارد.

۹ مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شدند

محمد دهقانی در خصوص انتشار ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در خراسان جنوبی به رسانه‌های گروهی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته در سطح کشور، احتمال اینکه در استان خراسان جنوبی هم با این پدیده مواجه شویم وجود داشت.

وی افزود: در کشور به تعدادی از آزمایشگاه‌های ویروس شناسی اجازه انجام تست کرونای انگلیسی با کیت‌های مخصوص توسط انستیتوپاستور و وزارت بهداشت داده شد که آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز جزء این موارد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بر اساس پروتکل‌ها، در مورد کسانی که به طور همزمان دو یا چند نفر از اعضای خانواده مبتلا به بیماری کرونا می شوند و کسانی که پیشرفت بیماری در آنها بسیار سریع اتفاق می‌افتد، چون احتمال اینکه کرونا از نوع ویروس انگلیسی باشد، برای آنها تست ویژه کرونای انگلیسی انجام می‌شود.

وی در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در استان گفت: طی سه روز گذشته تست دو نفر از کسانی که مشکوک به کرونای انگلیسی بودند، مثبت گزارش شد و بعد از آن تمام اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک با این افراد در طی دو هفته گذشته بودند مورد رصد قرار گرفتند.

دهقانی ادامه داد: از اطرافیان این افراد که مبتلا به ویروس جهش یافته یا انگلیسی بودند، تست انجام شده و ۷ نفر دیگر از اطرافیان این دو نفر مثبت و در حال حاضر ۹ مورد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی را در استان داریم و آنها هم برای توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال خواهد شد و بعد از این با توجه به اینکه در سایر نقاط کشور نیز ما با این ویروس جهش یافته مواجه بودیم مطمئنا هیچ جای استان در امان نیست و احتمال اینکه این ویروس در هر جایی از استان دیده شود وجود دارد.

وی افزود: این آزمایشات با کیت مخصوصی که کرونای جهش یافته را تشخیص می‌دهد انجام می‌شود که نشان می‌دهد این افراد به ویروس کرونایی مبتلا شدند که ویروس کرونای معمول کشور ما نیست و جهش پیدا کرده که به احتمال زیاد کرونای جهش یافته انگلیسی یا سایر جهش یافته‌ها ممکن است باشد؛ لذا برای اینکه نوع جهش مشخص شود که آیا کرونای انگلیسی است یا آفریقایی و...به انستیتو پاستور ارسال می‌شود تا توالی یابی این جهش مشخص شود و بعد از آن نوع توالی را به ما اعلام می‌کنند.

دهقانی در خصوص ویژگی‌های این ویروس بیان کرد: قدرت سرایت بسیار بالا و سریع است که نسبت به ویروس معمولی خیلی سریع تر و راحت تر به افراد منتقل می‌شود و بلافاصله بقیه را درگیر می‌کند، گروه‌های سنی پایین‌تر مانند جوانان، نوجوانان و کودکان را هم ممکن است به راحتی درگیر و مبتلا کند و میزان مرگ و میر آن نسبت به ویروس قبلی بیشتر است.

از ۲ ماسک استفاده کنید

وی خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری تاکید موکد می‌کنیم به ویژه اینکه ذکر شده افراد از دو ماسک استفاده کنند چراکه احتمال انتقال ویروس و عفونت به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود به این صورت که ماسک زیری باید ماسک سه لایه جراحی باشد و ماسک رویی یک ماسک پارچه‌ای برای اینکه ماسک زیری را به طور کامل به صورت بچسباند به صورتی که از اطراف ماسک هوا وارد نشود و کلا تنفس از طریق ماسک و فیلتر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: همچنین تاکید می‌کنیم هم استانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی از قبیل شستشوی مکرر دست‌ها، عدم تردد غیر ضرور، عدم حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و شب نشینی‌ها، بازارها و مغازه‌ها را رعایت کنند تا مانع از انتشار این ویروس شویم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها