اپل در ۶ سال گذشته هر ۳ تا ۴ هفته یک کمپانی را تصاحب کرده است

مدیرعامل اپل اخیرا در جلسه‌ای مجازی با سهامداران اعلام کرده که این کمپانی در ۶ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ شرکت کوچک را خریداری کرده است.

اپل در ۶ سال گذشته هر ۳ تا ۴ هفته یک کمپانی را تصاحب کرده است

به گفته تیم کوک، کوپرتینویی‌ها در ۶ سال گذشته هر سه تا چهار هفته یک شرکت کوچک را تصاحب کرده‌اند. برای مثال در سال گذشته میلادی این غول دنیای فناوری استارتاپ‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده «NextVR» و «Spaces»، اپ آب و هوای «Dark Sky»، سرویس پرداخت موبایل «Mobeewave» و چندین شرکت دیگر را خریداری کرد.

اپل همواره کوشیده جزئیات مربوط به این معاملات رسانه‌ای نشوند، با این حال هزینه تصاحب برخی شرکت‌ها به صدها میلیون دلار می‌رسد. گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها در شش ماه اول ۲۰۱۹ حداقل ۲۰ شرکت را تصاحب کرده‌اند.

تیم کوک در جلسه مجازی با سهامداران از تمرکز این کمپانی روی خرید کمپانی‌های کوچک و نوآور خبر داده:

«ما ترسی از تصاحب کمپانی‌ها نداریم. تمرکز ما روی شرکت‌های کوچک و نوآورانه‌ای است که بتوانند محصولاتمان را تکمیل و همچنین به پیشرفتمان کمک کنند.»

خریدهای گسترده غول‌های فناوری یعنی آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل در ماه‌های گذشته به علت انحصارگرایی آن‌ها موردتوجه مقامات قرار گرفته. کمیته قضایی مجلس آمریکا در گزارشی در اکتبر ۲۰۲۰ به این موضوع اشاره کرده بود که این کمپانی‌ها یک انحصار در بازار ایجاد کرده‌اند.

سال گذشته میلادی کمیسیون فدرال تجارت (FTC) خواستار دسترسی به جزئیات خریدهای اپل شد، با این حال کوپرتینویی‌ها برای جلوگیری از چنین بررسی‌ها به سراغ خرید کمپانی‌های کوچک رفته‌اند که نیازی به بررسی موشکافانه ندارند. در حقیقت رگولاتورها بیشتر به انحصارگرایی اپل در سیستم عامل iOS و همچنین اپ استور اشاره می‌کنند.

تیم کوک در جلسه اخیر با سهامداران به عدم حکمرانی و سلطه اپل در هیچ کدام از بخش‌های بازار اشاره کرده:

«اپل در هیچ‌کدام از بازارها که در آن حضور دارد و همچنین محصولات، سرویس‌ها و نرم افزار یا اپ حکمرانی نمی‌کند و سلطه ندارد. بازار رقابتی باعث بهبود عملکرد همه ما می‌شود. بنابراین اگرچه بررسی عملکرد شرکت‌ها عادلانه است، اما اتهاماتی مانند این پس از بررسی منطقی حقایق از بین می‌روند.»
مدیرعامل اپل در نهایت در صحبت با سهامداران به حرکت اپل به سمت تبدیل شدن به یک شرکت کربن خنثی تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرده است. سهامداران در این جلسه اعطای سهام به مدیران ارشد از جمله تیم کوک را تایید کرده‌اند.

منبع: دیجیاتو

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها