یک کارشناس حوزه کار مطرح کرد:

می‌توانیم حقوق کارگران را ۷ میلیون تومان افزایش دهیم؟

یک کارشناس حوزه کار معتقد است تعیین هزینه سبد معیشت کارگران زمانی موثر و کارگشا است که بتواند در افزایش سطح معیشت کارگران و حقوق و دستمزد آنها اثرگذاری لازم را داشته باشد.

می‌توانیم حقوق کارگران را ۷ میلیون تومان افزایش دهیم؟

حمید حاج اسماعیلی در ارزیابی تعیین رقم سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد ابارز عقیده کرد و گفت: خوشبختانه طی چند سالی که بحث سبد معیشت مورد تاکید قرار گرفته، کمیته دستمزد شورای عالی کار به منظور تعیین هزینه معیشت کارگران فعالیت خود را آغاز کرده و این اقدام می تواند گام مثبتی برای اصلاح مکانیسم تعیین مزد در کشور باشد ولی در مدتی که بحث تعیین هزینه معیشت خانوارهای کارگری مطرح شده چقدر نتیجه مثبت گرفته ایم؟ آیا این کار اثرگذاری لازم برای تعیین دستمزد کارگران را داشته و توانسته سطح معیشت کارگران را افزایش بدهد؟

وی ادامه داد: انتظار از نمایندگان کارگری این است که بتوانند استراتژی موثری در شورای عالی کار در پیش بگیرند که دولت را مجاب کند افزایش دستمزدها را متناسب با شرایط اقتصادی و سطح زندگی خانوارهای کارگری درنظر بگیرد. اینکه هر سال سبد معیشت را پس از جلسات متعدد تعیین کنیم ولی در تعیین مزد کارگران اثرگذار نباشد مفید و راهگشا نیست.

به گفته این کارشناس حوزه کار، شاید رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه معیشت کارگران تعیین شده مورد تایید نهادهایی مثل مرکز آمار با بانک مرکزی باشد و با قیمتهای کالاهای اساسی هم همخوانی داشته باشد ولی آیا می توانیم حقوق کارگران را برای سال آینده ۷ میلیون تومان افزایش بدهیم؟

حاج اسماعیلی افزود: نمایندگان کارگری باید استراتژی مناسبی که باعث اقناع دولت و نمایندگان کارفرمایی برای افزایش دستمزد بر اساس شرایط خاصی که کارگران به آن مبتلا هستند را در پیش بگیرند یا اینکه تلاش کنند برای سبد معیشت مترادف خط فقر را در شورای عالی کار مطرح کنند. اگر این اتفاق بیفتد تاثیرگذاری آن به مراتب از سبد معیشت بیشتر است.

به گفته وی نمایندگان کارگری می توانند طی روزهای آینده استعلام خط فقر را از بانک مرکزی، مرکز آمار و وزارت رفاه بخواهند و بر مبنای آن در شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل مزد گام بردارند.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: گروه کارگری پس از استعلام می تواند نامه ای به شورای عالی کار ارسال کند که برای دیگر شرکای اجتماعی تعهدآور باشد و بر اساس روشهای مختلف، سطح معیشت کارگران را هم از طریق افزایش نقدی و هم حمایتهای غیرنقدی افزایش بدهد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • سالاریان
    0

    7 میلیون افزایش؟مگه سوپره؟پس بقیه چی؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با این گرانی ۱۰ میلیون هم با تورم ۱۴۰۰ فقط حداقلها را می توان پاسخ داد با تورم ۱۴۰۱ باید ۱۳ میلیون باشد

  • مهر
    0

    چرا همش صورت مسئله را پاک می کنید با افزایش حقوق یک جنبه را می خواهید درست کنید ولی از صد جنبه دیگر کاسبی و تورم و مالیات را برای جیبهای خودتون درست می کنید خوب افزایش حقوق باعث افزایش حق بیمه نجومی میشه که دیگر اقشار جامعه باید پرداخت کنند دوم اینکه باعث افزایش مالیات میشه که با این وضع مملکت که درست کردین کسی نمی تونه بده و شما اموال مردم رو غصب می کنید و تورم جامعه سر به فلک میزند بهتر نیست کم کم افراد و مسئولین بی لیاقت گورشونو گم کنن و کمتر آسیب به ایران بزنند

  • علی
    0

    اگر قافله دزدان بگذارند ...

  • سید کمال حسینی
    0

    من یک شاطر سنگکی هستم که 8 ماه مبلغ25میلیون از جیبم خوردم اگر داعش به ایران بیاید من و خانوادم فقط یک بار می‌میریم ولی با این درآمدها روزی هزار بار من و خانواده ام می‌میریم و افسوس که دوباره زنده میشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خداوند به جسم و روح شما قوت و به مالت برکت بدهد.

  • مردم
    0

    افزایش نقدینگی برابر است با افزایش تورم. آقایان عقل کل بیایید فکری به حال افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها و مایحتاج مردم کنید اگر ده برابر این حقوقها را بدهید قیمت کالاها صد برابر بالا میرود

  • الن
    0

    حقوق نخواستیم ، فقط جمع کنید برید از این مملکت

  • مهدی
    0

    خدا لعنتتون کنه که به فکر کارگر نیستید.این چه انقلابی شد فقط یه عده باید تو رفاه باشند.

  • شهین
    0

    این ستم به کارگران است ... هزینه سبد خانوار برای هفته نخست اسفند امسال برابر 140 میلیون ریال است نه 70 میلیون ریال! کارشناسان سازمان جهانی کار باید بیایند تا بساط این دروغها برداشته شود ... چرا 50% از سبد هزینه کم کردند؟ تورم اسفند و سال دیگر نیز شمارده نـشده است! ستم به کارگر و خانواده اش... تا کِی؟!

  • سید کمال حسینی
    0

    شما مسئولین از جیب من کارگر 40سال خرج ابادانی ایران میکنید هرکس ندونه انگار کمر غول راشکستید

  • سید کمال حسینی
    0

    از قدیم گفتن آدم گرسنه دین و ایمان نداره شما مسئولین چرا حقوق شما کم شده

  • سید کمال حسینی
    0

    به کارگری که جیبش را تار عنکبوت زده وعده سر خرمن مده

  • سید کمال حسینی
    0

    مسئولین..از کیسه خلیفه بخشیدن کارگران..به هرسازی رقصیدن

  • سید کمال حسینی
    0

    دزد از خانه مفلس خجل آید بیرون

  • سید کمال حسینی
    0

    35درصدافزایش حقوق کارگر.....بگذاردره کوزه آبشو بخور از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما رامسر کنید

  • سید کمال حسینی
    0

    آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم ..تا بوده چنین بوده

  • سید کمال حسینی
    0

    تاکی تیغ زدن تاکی تیشه به ریشه زدن تا کی وعده سر خرمن دادن تا کی به ریش کسی خندیدن.به مقامت نناز که به یک شب بند است به قدرتت نناز به یک تب بند است

  • سید کمال حسینی
    0

    من نانوا سهمیه آرد ماهانه 125کیسه می باشد هر کیسه ارد با کرایه52000تومان برای من تمام میشود نان سنگک 1200تومان ضرب در120 قرص نان در یک کیسه ارد144000تومان منهای 52000تومان میشود 92000تومان ضرب125کیسه میشود 11500000تومان یکماه هزینه 3000000میلیون خمیرگیری 2000000 فروشنده 2000000 شاطر 4000000میلیون500هزار می مونه با شریکم نفری 250هزار خرجش نکنم خیلیه

  • سید کمال حسینی
    0

    جیب پر باری ندارد کارگر غیر غم، یاری ندارد کارگر می نشیند دور میدان تا غروب غیر از این کاری ندارد کارگر هرچه دارد در اتاقش چیده است چونکه انبار ندارد کارگر کل اجناس اتاقش کهنه اس گر چه سمساری ندارد کارگر چند سالی میشود خوابیده است قصد بیداری ندارد کارگر

  • ناشناس
    0

    مرگ یکبار شیون یکبار ، یکبار افزایش دهید تا سالهای آینده همه آسوده خاطر شوند ، مثلا اگر حداقل دستمزد را به 5 میلیون تومان برسانند چه می شود ، بالاخره کارفرما مجبور است کارگر بگیرد ، بگذارید یکسال نگیرد آخر مجبور می شود از همین کارگر استفاده کند برا ابد که نمی تواند کارخانه اش را تعطیل کند ، تراخدا امسال دیگر نگذارید با وعده و وعید حق کارگران بیچاره ضایع شود ، اون دنیا چکار می کنید ، جواب این همه کارگر را چی خواهید داد ، از قیامت و روز حساب بترسید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها