یک جامعه‌شناس:

بخش وسیعی از جامعه در قالب شهروند جهانی قرار گرفته و مخالف محدودیت‌هاست

یک جامعه‌شناس گفت: بخش وسیعی از جامعه در قالب شهروند جهانی قرار گرفته است و به همین دلیل به هر نوع محدودیتی واکنش نشان می‌دهد. اما قدرت سیاسی فقط به کم کردن فشار می‌اندیشد.

بخش وسیعی از جامعه در قالب شهروند جهانی قرار گرفته و مخالف محدودیت‌هاست

شبکه‌های مجازی را باید مهم‌ترین پدیده دنیای امروز قلمداد کرد. فضایی که با وجود فراگیر شدن در تمام کشورهای جهان مخالفان سرسختی هم دارد، مخالفانی که نگران تاثیرپذیری مردم از فضای مجازی هستند.

بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس، در این‌ باره اظهار کرد: دلیل اصرار بر فیلترینگ فضای مجازی نمی‌تواند نگرانی از گردش اطلاعات باشد. در واقع گفتمان حاکم در شرایطی که متحمل فشار جهانی است، فضای مجازی را اهرمی برای بیشتر شدن این فشار می‌داند و به همین دلیل نگرانی‌ای در بین تصمیم‌گیران ایجاد شده است. مخصوصاً که اپوزیسیون نیز همسو با نظام سلطه تمام تلاشش را برای اعمال فشار انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت‌: از طرف دیگر بخش وسیعی از جامعه در قالب شهروند جهانی قرار گرفته است و به همین دلیل به هر نوع محدودیتی واکنش نشان می‌دهد. اما قدرت سیاسی فقط به کم کردن فشار می‌اندیشد و مطالبات به‌روزشده‌ی مردم را نمی‌بیند، از همین رو راحت‌ترین راه را که همان مسدود کردن است انتخاب می‌کند.

او همچنین تصریح کرد: این در حالی است که در دنیای امروز شبکه‌های مجازی از حالت ابزار درآمده و به بخش مهمی از زندگی تبدیل شده‌اند، به طوری که بسیاری از مردم از این فضا برای فعالیت اقتصادی بهره می‌برند و بدون شبکه‌های مجازی زندگی‌شان مختل خواهد شد. آنهایی که فیلترینگ شبکه‌های مجازی را واجب می‌دانند با مختصات دنیای امروز آشنایی کافی ندارند.

این جامعه‌شناس توضیح داد: مخالفان شبکه‌های اجتماعی به این پدیده از منظر پلیسی و امنیتی می‌نگرند که این بدطینتی نیست. در واقع آنها در جایگاهی هستند که بالطبع باید نگران تکرار اتفاق‌هایی چون حوادث دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ باشند و چون شبکه اجتماعی قدرت برانگیختن دارد دست‌اندرکاران به خود اجازه می‌دهند همه توان‌شان را برای فیلترینگ این فضا به کار بگیرند.

بیژن عبدالکریمی در پایان گفت: همه باید شرایط روز و پیشرفت‌های جهان را درک کنند و اگر خواهان مسدود شدن شبکه‌های خارجی هستند زیرساخت‌های لازم را برای راه‌اندازی شبکه ملی فراهم کنند.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اسد
    0

    دوباره نوبت ایران شهری ها شد بیان بیان کنن نگرششون رو. به به. خیر مقدم حضرات وطن بی وطن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها