لیست های احتمالی انتخاباتی و چند نکته

دکتر رضا واعظی/ عضو هیئت علمی دانشگاه

لیست های احتمالی انتخاباتی و چند نکته

انتخابات ۱۴۰۰ به لحاظ موقعیت زمانی چه در سطح داخلی یا بین المللی از حساسیت و اهمیت بسیاری برخودار است. باوجود اینکه به ظاهر جریانهای سیاسی حضور فعالی ندارند اما برخی تحرکات و تحولات از تلاش همه جانبه این جریانها برای کسب تک کرسی سرنوشت ساز ریاست جمهوری و کرسی های شوراها در خرداد ۱۴۰۰ حکایت دارد.
شاید یکی از ویژگی های این دوره که در عین حال حرکتِ چراغ خاموش مشتاقان کرسی ریاست جمهوری صورت می گیرد، انتشار لیست هایی در قالب کابینه است. حرکتی که اگر چه در بسیاری از موارد، فضای رسانه ای و مجازی آن را به باد تمسخر گرفته اند اما نشان از این واقعیت است که در دوره جدید، نگاه مردم به گروه های تخصصی در حوزه های مختلف است. زیرا این کابینه است که به عنوان بازوان رییس جمهور، امور را پیش می برد؛ با این حال ذکر چند نکته در مورد این مدل از تبلیغات خالی از لطف نیست.
1.صحت و سقم این لیست ها به گردن تنظیم کنندگان آنها است و چون تا کنون تکذیبیه ای علیه هیجکدام از لیست های جدی نه شوخی ها، صادر نشده، می توان اینها را بخشی از واقعیت پنداشت، خصوصا اینکه تایید یا عدم تایید از طرف لیدرها، کفه باور را تقویت می کند.
2. در این لیست ها چند رویکرد دیده می شود که در هرکدام از ضریبی برخوردارند. از رویکرد جوانگرایی گرفته تا رویکرد انقلابی، تجربه گرایی، عملگرایی، اقتصاد محور . به عنوان مثال ترکیب کابینه منتسب به محمدباقر قالیباف به گونه ای است که رویکردی عملگرا و نسبتا فراجناحی دارد؛ اگرچه چهره های جوان در این لیست کمتر دیده می شوند و میانگین سن این کابینه بالای 50 سال است. همین شرایط در کابینه منتسب به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با شعار دولت کار و کرامت، اقدام و عمل، با این تفاوت که فراجناحی نیست، دیده می شود.
3. برخی مثل لیست منتسب به دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی یا دکتر مهرداد بذر پاش از درصد بیشتری نیروی جدید و یکدست جریانی بهره برده اند و برخی مثل لیست منتسب به دکتر ظریف کفه به نفع وزرای قدیمی است. برخی مثل لیست منتسب به حجت الاسلام مصباحی مقدم کفه اقتصادی می چربد تا جایی که وزیر کشور ، وزیر علوم، معاون علمی نیز چهره های اقتصادی انتخاب شده اند.
کابینه پیشنهادی به دکتر سعید جلیلی، برغم عنوان دولت جوان انقلابی، از میانگین سنی بالایی برخوردار است.کابینه منتسب به دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی موصوف به دولت اعتماد، دولت مردم، نیز با چهره های اکثرا جوان و با گرایش کاملا اصول گرایی و جریانی معرفی شده است.
دولت فردای منتسب به دکتر محمدجواد ظریف با شعار توسعه ایران، تعامل با جهان، همچون دولت اول آقای دکتر روحانی، ملقمه ای از پیشکسوتان و کهنه سربازان با معدود چهره های جدید است. همین ترکیب را می توان در کابینه منسوب به دکتر محمدرضا عارف دید اما با تلفیق اهل تجربه نیروهای اصلاح طلب و اعتدال.
4.شاید بتوان کابینه منتسب به دکتر قاضی زاده هاشمی را جوانترین و اصولگرا و جریانی ترین کابینه، دولت منتسب به دکتر ظریف و عارف را مسن ترین و کابینه منتسب به دکتر مصباحی مقدم را اقتصادی ترین کابینه نامید.
5. با این اوصاف، ارتباط و نسبت ترکیب این لیست ها با مهمترین مسائل کشور و مطالبات نسل جوان قابل توجه است. اما به نظر می رسد نسبت این لیست ها با جامعه نخبگانی کشور کم و افراد مطرح شده کمتر در سطح متخصصان درجه اول کشور و در واقع شایسته ترین ها هستند.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    فقط دولت جوان انقلابی

  • ۹۹
    0

    ای بی انصاف این تحلیلت بدرد همفکرانت می خوره و حرف از کاندید منتخب مردم احمدی نژاد نمی زنی کاندید مردمی فقط احمدی نژاد زنده باد احمدی نژاد که همه از ترس پست و مقامشون اسمشو نمی برند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها