کاهش ۱۷ درصدی جوجه‌ریزی در زنجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بهمن‌ماه امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی جوجه‌ریزی در استان هستیم.

کاهش ۱۷ درصدی جوجه‌ریزی در زنجان

جواد تاراسی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، اظهار کرد: استان زنجان یکی از استان‌های پاک در بحث شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است که این مسئله به دلیل رعایت حرایم بوده و برای رعایت این مسئله سخت‌گیری‌های بسیاری در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان زنجان مشکل کمبود تخم‌مرغ وجود ندارد، افزود: توزیع ۱۳ تن به صورت ثابت در استان وجود دارد و در طول هفته ۱۰ تن از قم و ۲.۵ تن از قزوین برای تامین نیاز استان، تخم‌مرغ وارد می‌شود که اگر این میزان به ۲۰ تن در هفته از استان قم برسد، هیچ نگرانی برای بازار شب عید و پایان سال وجود ندارد.

این مسئول ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷۸ روز کشتار انجام شده که به صورت میانگین روزانه ۱۷۲ تن مرغ زنده به کشتارگاه‌ها برای کشتار ارسال شده که این میزان بسیار بیش از نیاز استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به افزایش مصرف مرغ در روزهای اخیر، تصریح کرد: در روزهای ذخایر مصرف از ۴۶ تن به ۵۶ تن رسیده که بازگشایی رستوران‌ها در استان تاثیر به‌سزایی در این امر دارد. همچنین خروج چند محموله مرغ گرم از استان نیز گزارش شده که می‌تواند عامل این افزایش مصرف باشد.

تاراسی قیمت مصوب مرغ گرم در استان را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در مواردی فروش مرغ گرم به قیمت ۲۷ هزار تومان نیز گزارش شده ولی شهروندان توجه داشته باشند که در استان بیش از نیاز، مرغ گرم تولید می‌شود.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، عنوان کرد: در بهمن‌ماه یک میلیون و ۷۶۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که شاهد کاهش ۱۷ درصدی در این امر هستیم ولی با این وجود تا ماه رمضان مشکلی در تامین مرغ گرم در استان وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: نهاده‌ها برای پرورش ۴۰ روزه جوجه تخصیص داده می‌شود که امیدواریم با افزایش این میزان به ۴۵ تا ۵۰ روز، جوجه‌ریزی نیز بیشتر شود. همچنین فضای انباری برای نگه‌داری نهاده‌ها در استان اهمیت بالایی دارد ولی به دلیل بالا بودن قیمت اجاره، تاکنون موفق به اجاره انبار نشده‌ایم.

در ادامه این جلسه نیز مدیرکل پشتیبانی امور دام استان زنجان با تعرفه پایین تعیین ‌شده برای اجاره انبار توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، اظهار کرد: به دلیل این تعرفه پایین، امکان اجاره انبار برای نهاده‌ها وجود ندارد و با وجود انبار خالی در استان و دپو شدن سهمیه استان در انبارهای بندر، امکان حمل و دپوی آن را در استان نداریم.

قاسم معینی ادامه داد: کنجاله باید در سوله و سویا باید در محیط انبار دپو شود و در حال حاضر ۴۰ هزار تن از سویای استان در بندر انباشته و درخواست‌های بسیاری برای تعجیل در حمل آن به استان داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخیره گوشت قرمز منجمد به صفر رسیده ولی مقرر شده ۵۰ تن بر اساس سرانه جمعیتی به استان، قبل از پایان سال اختصاص یابد ولی ۱۷۰ تن ذخیره مرغ منجمد در استان داریم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها