معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

برخورد با عاملان سوزاندن نیزارهای اترک خراسان شمالی افزایش می‌یابد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سوزاندن نیزارها در اطراف رودخانه اترک استان آسیبی است که همچنان وجود دارد اما بر اساس مصوبه‌های احیای این رودخانه، برخورد قانونی با این تخلف ها شدت می‌گیرد.

برخورد با عاملان سوزاندن نیزارهای اترک خراسان شمالی افزایش می‌یابد

حبیب لشکری اظهار داشت: برخی از کشاورزان برای توسعه سطح کشتزارها، نیزارهای اطراف رودخانه اترک را آتش می زنند و با سوزاندن آن، نسبت به کشت و کار اقدام می کنند.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای اعلام کرده است که سوزاندن نیزارها خیلی هم بد نیست زیرا حذف نیزارها سبب می شود تا جریان سیل در بستر رود بهتر شده و از بروز خسارت به زمین های اطراف جلوگیری شود.

وی گفت: سوزاندن نیزارها سبب از بین رفتن زیستگاه های پرندگان و سایر حیوانات می شود، از این رو انتظار می رود سوزاندن و از بین بردن نیزارها با هماهنگی حفاظت محیط زیست باشد.

لشکری با اشاره به مصوبه های کارگروه احیای رودخانه اترک گفت: مقرر شد تا شرکت آب منطقه ای استان نسبت به بررسی امکان سنجی استفاده از پساب تصفیه خانه به جای آب رودخانه در صنایع اقدام کند.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی سالانه ۶ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در رودخانه اترک رها می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان همچنین مکلف شد تا از زه کشی های غیرمجاز و تغییر کاربری های زمین های در حریم رودخانه اترک جلوگیری کند.

لشکری تصریح کرد: زه آب زمین های اطراف رودخانه اترک بالا است، سودجویان با زه کشی زمین ها، آن را زیر کشت برده اند و سطح کشتزارها را افزایش داده اند.

وی گفت: پیش از این برنامه ریزی و مدیریت خوب و مناسبی برای صیانت و حفاظت از رودخانه اترک وجود نداشت و بر این اساس با تشکیل کارگروهی تلاش داریم تا غفلت های پیشین جبران شود.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده، قرار است تالاب آق قشلاق به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد و در این زمینه موافقت های استانی برای ثبت ملی این تالاب کسب شده است و پیگیر هستیم تا ارتقای این تالاب به منطقه حفاظت شده در شورای عالی حفاظت محیط زیست مورد موافقت قرار گیرد.

لشکری با بیان اینکه رودخانه اترک به لحاظ مدیریت در مناطق چهارگانه محیط زیست نیست گفت: تلاش داریم تا با ملی شدن تالاب آق قشلاق، سطح حفاظتی رودخانه اترک ارتقا یابد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در صورت موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست محدوده ۷۰۰ هکتاری تالاب آق قشلاق به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد.

رودخانه اترک پنجمین رودخانه طولانی کشور است. این رودخانه از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه گرفته و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی، به شرق استان گلستان وارد شده و به تالاب های حاشیه دریای خزر می ریزد.

حدود ۲۱۱ کیلومتر ازمسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها