کاهش قیمت ماهی در سربالایی شیوع کرونا

فراوانی دسته‌های ماهی مشمول فعالیت صیادان گلستان در کنار شرایط مساعد آب و هوایی و کمبود مشتری به خاطر کرونا سبب شده تا قیمت ماهی بویژه از نوع کپور در بازارچه‌های ساحلی این خطه شمال کشور کاهش محسوسی را تجربه کند.

کاهش قیمت ماهی در سربالایی شیوع کرونا

سرکشی این روزهای از بازار ماهی فروشی بندرترکمن حکایت از آن دارد که قیمت ماهی کپور طی روزهای اخیر دست کم ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اکنون در بازار ماهی فروشی بندرترکمن ماهی کپور با وزن ۸۰۰ گرم ۳۸۰ هزار ریال و با وزن یک کیلو و بالاتر بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار ریال عرضه می شود؛ همچنین کپورهای با وزن بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم نیز قیمتی بین ۳۱۰ تا ۳۵۰ هزار ریال دارند.

ماهی سفید نیز با وزن ۸۰۰ گرم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال و با وزن یک کیلو ۷۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود و آنجا که مشتری کم است بعضا شامل تخفیف هم می‌شود.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان شیوع کرونا در این استان در حال افزایش است و همین موضوع سبب اعمال سخت گیری و منع تردد گردشگران و مسافران شده است.

علی دهقان یکی از فروشندگان بازار ماهی کاهش قیمت را طبیعی دانسته و معتقد است که به خاطر فرارسیدن فصل اصلی صید ماهی کپور و نیز نزدیکی زمان صید ماهی سفید، بازار گوشت سفید به نفع مصرف کننده شده است.

وی گفت: به سبب تغییر دمای آب و فصل مهاجرت صید ماهی کپور همه ساله در اواخر بهمن ماه تا اسفند ماه افزایش محسوسی می یابد.

وی افزود: از دیگر سو تالارها و رستوران‌ها نیمه تعطیل هستند، مسافر و گردشگر هم کم شده است بنابراین کاهش قیمت ماهی طبیعی است زیرا آبزیان اگر سریع به بازار و دست مصرف کننده نرسد امکان فسادشان وجود دارد پس با کاهش تقاضا؛ قیمت هم افت می کند که اگر همین روند ادامه داشته باشد شرکت‌های پره با زیان مواجه می‌شوند.

ماهی‌گیری در سواحل خزر به روش 'پره ' انجام می‌شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول حداکثر هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه‌های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات گلستان گفته بود که در فصل صید گذشته هزار و ۲۰۰ ماهی‌گیر در قالب ۱۷ تعاونی پره موفق به صید ۳۵۷ تن ماهی استخوانی از دریای خزر شدند.

به گفته محسن یحیایی؛ در فصل صید گذشته ۴۷ تن ماهی کپور، ۲۹۴ تن ماهی کفال، ۵ تن ماهی سفید و ۱۱ تن سایر ماهیان در گلستان صید شد.

در همین رهگذر و بر اساس مشاهدات باوجود گشت زنی ماموران یگان حفاظت از منابع آبزی شیلات گلستان، علاوه بر صیادان مجاز حاضر در شرکت های پره، صدها فروند قایق صیادی غیرمجاز همه روزه در پهنه آبی خزر مشغول صیادی هستند که آمار و برآوردی از میزان صید این ماهی‌گیران در اختیار نیست.

شغل بسیاری از اهالی شهرستانهای ساحلی بندرترکمن، گمیشان و بندرگز در غرب گلستان ماهی‌گیری است و در کرانه خلیج گرگان و شهرستان کردکوی هم عده کمتری به این کار مشغولند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها