آلبلاغ چشم انتظار ورود عملیاتی تیم حفاظتی

دو سالی است که معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین بر سر زبان ها افتاد البته در گذشته نیز امر برداشت غیرمجاز از این معدن انجام می شد اما طی دو سال اخیر برداشت و رفت و آمدها به شدت افزایش یافت.

آلبلاغ چشم انتظار ورود عملیاتی تیم حفاظتی

البته برداشت های غیرمجاز از معدن آلبلاغ که در پارک ملی ساریگل قرار داد سبب شد تا شش نفر نیز جام خود را از دست دهند و تعدادی از افراد نیز مصدوم شوند و همین امر موجب شد تا مسئولان پای کار بیایند تا جلوی حضور سودجویان و برداشت غیرقانونی مواد معدنی را در این معدن بگیرند.

با پیگیری های انجام شده قرار بر این شد تا ایمیدرو در منطقه حضور یابد و امر پی جویی و اکتشاف را انجام دهد اما حضور آن به علت مسائلی همچون استقرار تیم حفاظتی به تاخیر افتاد.

برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز مواد معدنی از آلبلاغ اقدامات مختلفی همچون استقرار ایست و بازرسی در منطقه انجام و بنا به گفته فرماندار اسفراین در واقع ۷۰ درصد انرژی شورای تامین شهرستان در سال گذشته درگیر معدن آلبلاغ شد اما همچنان شاهد حضور برداشت کنندگان غیرمجاز در منطقه اما کمتر از گذشته هستیم و این امر می طلبد تا تیم حفاظتی انتخاب شده کمی بیشتر کار را سرعت بخشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

د

تیم حفاظتی در معدن آلبلاغ حضور یافته و نیروها را انتخاب کرده است

حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: آلبلاغ یکی از معادنی است که ماده معدنی سرب و روی در آن وجود دارد اما به علت اینکه هنوز امر اکتشاف و گمانه زنی بر روی آن صورت نگرفته است از میزان ماده معدنی موجود اطلاعات زیادی وجود ندارد.

وی افزود: حدود دو سالی است که تعدادی از سودجویان و مردم منطقه برای کسب سود بیشتر به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت این ماده معدنی می کنند که همین امر نیز منجر به مصدوم و تعدادی از این افراد شده است.

حسین پور ادامه داد: به دنبال همین قضیه طی سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی در تابستان سال گذشته مقرر شد تا ایمیدرو به مسئله ورود پیدا کند و امر پی جویی و اکتشاف را انجام دهد.

وی تصریح کرد: یک سال از صدور گواهی اکتشاف در این معدن گذشته است اما به علت اینکه مردم در معدن برای برداشت غیرمجاز حضور دارند کار عقب افتاده و ایمیدرو نتوانسته بود برای اکتشاف وارد شود چراکه باید اقداماتی از جمله انفجار را در منطقه انجام دهند و در همین راستا موضوع استقرار تیم حفاظتی در منطقه مطرح و قرار بر این شد تا تیم حفاظتی در منطقه حاضر شود.

حسین پور بیان کرد: برای بکارگیری تیم حفاظتی و احداث راه دسترسی به معدن آلبلاغ ۳۱ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است و در حال حاضر یک شرکت حفاظتی حضور در منطقه برنده شده و در منطقه حاضر شده و کار را شروع کرده است و در حال گزینش نیروهای خود است.

وی تاکید کرد: اما باید به نکته ای که توجه شود آن است که شش تا هشت ماه طول می کشد تا امر مطالعات به پایان برسد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: هنوز در ارتباط با شیوه بهره برداری مواد معدنی تصمیم گیری نشده است چراکه در ابتدا باید امر مطالعات و گمانه زنی به پایان برسد.

بیش از ۹۵ درصد نیروهای جذب شده در شرکت حفاظتی بومی هستند

طاهر رستمی، فرماندار اسفراین اظهارکرد: تاکنون طی ۱۰ مرحله عملیات پاکسازی در معدن آلبلاغ از تجهیزات و وسایل سودجویانی که برای برداشت غیرمجاز مواد معدنی وجود داشته، انجام شده است.

وی افزود: اما طولانی شدن روند حضور تیم محافظتی در معدن آلبلاغ به علت برگزاری سه دوره مناقصه و تجدید آن بوده است و بالاخره این تیم با برگزاری برنامه ترک تشریفات انتخاب شد.

رستمی ادامه داد: جذب نیرو توسط شرکت محفاظتی انجام شده و این شرکت در حال تجهیز وسایل برای انتقال آن به خود معدن است.

وی اظهارکرد: برای اینکه شرکت امر تامین تجهیزات را انجام دهد به مدت یک ماه ایست و بازرسی در منطقه ایجاد شده و حفاظت و امنیت در منطقه توسط نیروی انتظامی صورت می گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد از نیروهای جذب شده در شرکت حفاظتی از نیروهای بومی منطقه آلبلاغ است.

د

حضور برداشت کنندگان غیرمجاز در نوک قله معدن آلبلاغ به یک چهارم رسیده است

وی با اشاره به اینکه امر پاکسازی از تجهیزات و وسایل سودجویان در منطقه نیز انجام شده است، گفت: در حال حاضر حضور برداشت کنندگان غیرمجاز در نوک قله به یک چهارم رسیده است و از آنجاییکه رگه هایی از سرب و رب در قسمت های پایینی معدن نیز مشاهده شده تعدادی در بخش های پایین معدن امر برداشت را انجام می دهند اما حضور این افراد به شدت کاهش یافته است.

برخی از سودجویان برای عدم حضور در معدن مقاومت می کنند

رستمی افزود: از سوی دیگر با دهیاری و معتمدان روستاهای مجاور معدن نیز صحبت شده تا با مردم روستا صحبت کنند که در معدن حضور پیدا نکنند چرا که امر پی جویی و اکتشاف که نیازمند انجام عملیاتی همچون انفجار است که در همین راستا تعداد زیادی از افراد صحبت های انجام شده را قبول کرده اند ولی از سوی برخی از افراد مقاومت هایی وجود دارد و آن هم به علت سودهای کسب شده از فروش مواد معدنی است.

وی ادامه داد: از آنجاییکه وسعت منطقه خیلی زیاد است و به چندین هزار هکتار می رسد با وجود استقرار تیم حفاظتی بازهم شاهد حضور تعداد کمی از برداشت کنندگان غیرمجاز هستیم.

ارسال بیش از ۳۰۰ نمونه از معدن آلبلاغ به مرکز برای امر پی جویی تا اواخر اردیبهشت ماه

غریب پور، رئیس پیشین سازمان ایمیدرو طی سفری به خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه امسال نیز در ارتباط با معدن آلبلاغ گفت: برای ایجاد امنیت در معدن آلبلاغ و موضوع پی جویی و اکتشاف ۳۱.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۱۱.۵ میلیارد تومان از این مقدار اعتبار برای استقرار تیم حفاظتی و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای اکتشاف است.

وی افزود: برای استقرار تیم حفاظتی مناقصه برگزار شد اما کسی با توجه به شرایط سخت منطقه شرکت نکرد و دوباره مناقصه را برگزار خواهیم کرد.

وی توضیح داد: علاوه بر آن شرکت آلومینیای جاجرم تعدادی از نیرو را در آنجا برای حفاظت مستقر کرده، تونل ها مسدود شدند و فاز اول از اکتشافات نیز انجام شده است.

غریب پور افزود: در بحث پی جویی نیز بیش از ۳۰۰ نمونه از منطقه برداشت شده و به مرکز برای تحقیقات بیشتر ارسال شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها