دبیرکل حزب موتلفه اسلامی:

مردم به کاندیدای نظامی رأی نمی‌دهند/ موتلفه چند کاندیدا دارد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بر این باور است که این گزاره نادرست است بدین معنا که اگر حضور اصلاح طلبان کمرنگ شود آراء خاکستری به نفع اصولگرایان می‌آید.

مردم به کاندیدای نظامی رأی نمی‌دهند/ موتلفه چند کاندیدا دارد

مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس ۹۸ و در نتیجه روی کارآمدن مجلس یکدست اصولگرا، همواره این سوال را پیش روی جریانات سیاسی قرار داد که چگونه می‌توانند مردم را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به پای صندوق رأی بکشانند و از سوی دیگر رئیس‌جمهوری با مشارکت حداکثری روی کار آید تا به گفته بسیاری وجهه جمهوریت نظام آسیب نبیند. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه بر این باور است که این گزاره نادرست است بدین معنا که «اگر حضور اصلاح طلبان کمرنگ شود آراء خاکستری به نفع اصولگرایان می‌آید.»

بادامچیان در گفتگویی به پیشینه رأی مردم در انتخابات‎‌های گذشته و رأی ندادن آنها به اطلاعاتی‌ها و نظامیان نیز اشاره کرده و تاکید دارد که مردم به نظامی ها و اطلاعاتی ها رأی نمی دهند. او شورای وحدت را قوی تر از شورای ائتلاف می داند و معتقد است باید کارگردانان دو سازوکار را با هم مقایسه کرد.

مشروح مصاحبه با اسدالله بادامچیان سیاستمدار اصولگرا را بخوانید؛

**********

*آقای بادامچیان! اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ با دو سازوکار وارد شده‌اند، حزب متبوع شما یعنی حزب موتلفه تصمیم قطعی برای همراهی با کدام سازوکار دارد.

حزب موتلفه همواره با جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و گروه‌های ارزش‌گرا کار کرده و در حال حاضر هم در شورای وحدت عضو است و با دیگر گروه‌های اصولگرا همراهی می‌کند بنده به عنوان عضو هیئت عالی شورای وحدت حضور دارم اما اینکه نسبت به دیگران احترام قائل هستیم. ما با هیچ کس برخورد قهرآمیزی نداریم.

*اخیرا آقای حدادعادل به عنوان رئیس شورای ائتلاف از شورای وحدتی‌ها خواسته در کنار شورای ائتلاف بایستند، در مقابل شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز نیز همین خواسته را پیگیری می‌کند، این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعی است که شورای ائتلاف باید با شورای وحدت همراه شود چراکه شورای وحدت شامل ۴۰ حزب ارزش‌گرا است بنابراین وقتی مجموعه‌ای با این تعداد از احزاب تشکیل شده و از یک سو جامعه روحانیت مبارز نیز حضور دارد و از سوی دیگر هم مورد حمایت روحانیت سراسر کشور است، سبقه روحانی بودن برای ملت ما که ملت مذهبی، یک ویژگی مهم است به هر حال روحانیت مبارز در تهران ۱۰ منطقه است. ۹ منطقه از ۱۰ منطقه عضو شورای مرکزی هستند مساجد، هیئت های مذهبی و مردم متدین مذهبی از پایگاه‌های ما هستند.

۴۰ درصد مردم بنا به وظیفه دینی‌شان رأی می‌دهند

در واقع اینکه شورای ائتلاف مبنای شرعی شورای وحدت را در نظر نگیرد نمی‌تواند به پیشبرد امور کمک کند. از این رو امیدواریم شورای ائتلاف هم به جمع شورای وحدت بیاید و همراه شوند. دلیلی هم برای نپیوستن آنها به شورای وحدت وجود ندارد اگر مبنا شاخص‌ها است روحانیت در میان آن شاخص‌ها حضور داشته باشد برای مردم، اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند اگر بحث معرفی نامزدها است هر چه که روحانیت فعال تر باشد بهتر است. در واقع حداقل این است که در جامعه ما به تفاوت، ۴۰ درصد مردم ما بنا به وظیفه دینی‌شان رأی می‌دهند به بیانی دیگر این آمار، حداقل است.

*منظورتان این است پایگاه مردمی شورای وحدت، بسیار قوی تر از شورای ائتلاف است؟

علاوه بر پایگاه مردم، شورای وحدت در سایر مسائل نیز قوی تر از شورای ائتلاف است. ابتدا باید دید که کارگردانان شورای ائتلاف چه کسانی هستند. حال هر چند نفر هستند محترم و بزرگوارند. در مقابل کارگردانان شورای وحدت، آیت الله موحدی کرمانی یک شخصیت روحانی باتقوای به تمام معنا که مورد احترام همه مراجع است، آقای ابوترابی، آقای موسی پور، آقای پورمحمدی و آقای تقوی و در نهایت آقای مصباحی مقدم، شخصیت‎های کمی نیستند. می‌توان بین این دو شورا مقایسه کرد. روشن است که شورای ائتلاف به سمت این آقایان برود و با آنها همراه شود.

*چندی پیش گفته بودید که به احتمال زیاد، حزب موتلفه کاندیدای مستقل خواهید داشت، آیا ممکن است کاندیدای جوانی از طرف موتلفه معرفی شود یا اصرار بر همان نسل اول موتلفه‌ای‌ها است؟

یقینا یک نفر کاندیدا نیست بلکه مسلما حزب موتلفه چند نفر واجد شرایط برای ریاست جمهوری داشته باشد که طبعا هم داریم. این افراد دارای تجارب گوناگون و سوابق بسیار ارزشمند و در عین حال از جوانان قوی هستند. ما باید در این باره در شورای مرکزی نظر بدهیم و طبعا وقتی اینها مطرح می‌شوند مثل بقیه کسانی که آمدند و خودشان را مطرح کردند. مشکلی ندارد از نظر بنده بسیار خوب است که به عنوان مثال بگویند برای انتخابات ریاست جمهوری ۵۰ نفر در کشور می‌توانند در حد ریاست جمهوری مطرح باشند حالا ممکن است ۱۰ ، ۲۰ نفر از آنها واجد شرایط باشند و بقیه هم به نوعی علاقه مند هستند.

شورای نگهبان شایسته‌ترین کاندیدا را تعیین می‌کند

نگاه آخر هم متعلق به شورای نگهبان است از این رو ما چرا باید با یکدیگر دچار اختلاف شویم که چه کسی به درد می‌خورد و یا به درد نمی‌خورد. چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب. موتلفه‌ای باشد یا غیرموتلفه‌ای. در واقع شورای نگهبان می‌گوید که چند نفر واجد شرایط هستند و از بین آنها کدام یک افضل و ارجح است و به بیانی دیگر شایسته ترین برای ریاست جمهوری کدام است؟

از نظر ورود چهره نظامی به انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که مردم ما در این سالها نشان دادند که به دو گروه رأی نمی‌دهند آن هم برای ریاست جمهوری؛ یکی نظامیان، دیگری اطلاعاتی

بر کاندیداتوری نسل اول موتلفه تاکید داریم اما .....

اینکه بر نسل اولی موتلفه تاکید داریم را رد نمی‌کنم بنده بر این باورم که چه دلیلی دارد که نسل اولی باشد، نسل دومی باشد، نسل سومی باشد. به نسل چهارمی ما اجازه نمی‌دهند چراکه نوشتند ۲۵ سال به بالا باشد. بنابراین با اعتقاد عمیق می‌گویم که اگر أسامه بن زید ۱۹ ساله داشته باشیم آن را معرفی می‌کنیم. مگر وقتی انقلاب شد بنده چند سال سن داشتم ۲۰ ساله بودم در آن زمان بخشی عمده‌ای از کارها را انجام می‌دادم. شهید بخارایی ۱۹ ساله بود. جوان ۱۹ ساله که در دادگاه، با آن عظمت حضور داشت مثلا آقای عراقی ۳۰ و اندی بود یا آقای امانی ۳۶ سال داشت. آقای عراقی توانست انقلاب را آن گونه اداره کند توانست در جریان ۱۵ خرداد حضور فعال داشته باشد و بعد از آن توانسته در جریان کاپیتولاسیون، جلوی آمریکایی‌ها را گرفت، به اعدام محکوم شد و یک درجه تخفیف به او دادند و به حبس ابد تبدیل شد. در زندان برجسته ترین شخصیت محوری بود.

بازرگان که مسلط نبود، موتلفه کشور را اداره می کرد

بنابراین باید به دنبال کسی گشت که بتواند در حد ریاست جمهوری باشد. اگر موتلفه اسلامی واقعا حزبی است که ۶۰ سال سابقه دارد در انقلاب بوده کوتاه نیامده، نه در زندان و نه در مبارزه سست شده است نه در پرونده، نکته منفی وجود دارد. در سال ۵۶ و ۵۷، کارگردان کمیته استقبال از حضرت امام به همراه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بوده است. از ۲۳ بهمن ۵۷ تا ۲۹ بهمن ۵۷، چه کسی کشور را اداره می‌کرد؟ بازرگان که مسلط نبود. بنابراین حزب موتلفه حضور داشت. بهترین رئیس جمهور چه کسی بود؟ مرحوم رجایی عضو موثر موتلفه بود بهترین نخست وزیر چه کسی بود؟ غیر از رجایی و باهنر. بهترین دادستان و رئیس زندان لاجوردی بود.

بنده در زمانی که در قوه قضاییه خدمت می‌کردم خانم هایی در زندان قصر در هواخوری، کتاب در دستشان دارند گفتند آقای لاجوردی واجب کرده که هر زندانی می‌آید حتما باید سواد بیاموزد. از این رو زنان آلوده هم می‌آمدند باید سواد می‌آموختند راه تحصیل هم برای آنها باز بود. دوم اینکه به آنها کار یاد می‌داد تا به کاری مشغول شوند و درآمدی داشته باشند. دیگر اینکه بخشی از این کار را به خانواده می‌سپارد و در نهایت بخشی از درآمدها را برای آنها پس انداز می‌کرد. همچنین گفته بود که هر کسی از زندانیان یک جزء قرآن حفظ کند به آن مرخصی می‌داد اگر قرآن را حفظ می‌کرد آن را آزاد می‌کرد.

بنابراین موتلفه چنین افرادی را داشت بنابراین نمی‌خواهند مطرح کنند. بهترین امدادگر برای محرومین و مستضعفین، عسگراولادی است. بازرگان ثروتمند و متدین مانند آقای حاج اسدالله عسگراولادی و اعتمادیان از اعضای موتلفه بودند. در بقیه امور نیز هم بدین گونه است بنده ۱۰ سال رئیس امور سیاسی رئیس قوه قضائیه و مشاور امور اجتماعی بودم بنابراین در قدرت حضور داشتم کارمند هم نشدم. بنابراین با لیاقت اداره کردیم یک حزب را اداره می‌کنیم.

* آقای بادامچیان! برای انتخابات ۱۴۰۰، آیا یک رئیس جمهور جوان یا نظامی می‌تواند برگ برنده اصولگراها باشد؟

اگر چهره نظامی شاغل است بدون اذن فرماندهی کل قوا نمی‌تواند وارد انتخابات ۱۴۰۰ شود و یا مسئولی دیگری بپذیرد. بنابراین اگر کسی با لباس نظامی خدمت می‌کند و در عین حال می‌خواهد به دنبال کار سیاسی یعنی ریاست جمهوری بیاید باید اذن فرماندهی کل قوا را داشته باشد.

*شما با ورود نظامی‌ها به بحث ریاست جمهوری مخالف‌اید یا ..

بنده مخالف نیستم اگر مقام معظم رهبری اجازه بدهند نظامیان روی چشم ما هم جای دارند. از نظر ورود چهره نظامی به انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که مردم ما در این سالها نشان دادند که به دو گروه رأی نمی‌دهند آن هم برای ریاست جمهوری؛ یکی نظامیان، دیگری اطلاعاتی. چراکه می‌ترسند کار پادگانی یا امنیتی شود. از این رو شاهدیم که افراد محترمی از جمله شخصیتی چون آیت الله ری شهری که شخصیت کمی هم نیست نامزد انتخابات شدند اما مردم به آن رأی ندادند به بیانی دیگر آراء او از آراء باطله عقب تر بود.

مردم به نظامیان و اطلاعاتی‌ها رأی نمی‌دهند

بنابراین سابقه رأی مردم و روحیه آنها مشخص است مبنی براینکه به نظامیان و اطلاعاتی‌ها رأی نمی‌دهند. نظامیان از فرماندهی کل قوا باید اجازه بگیرند. بازنشستگان نظامی اختیار دارد گرچه آنها هم اگر بازنشسته ارشد نظامی یا امنیتی هستند باید با اطلاع کار کنند اما در عین حال منعی برای آنها وجود ندارد.

*چهره جوان یا چهره جدید چطور؟

اولویت با کاندیدای جوان است اما اگر برای کشور لازم است که در موقعیت بسیار خاص فعلی، چهره ای بیاید که دیگران آن را قبول دارند بحث دیگری است. بنابراین ایرادی ندارد که شخص غیرجوان رئیس جمهور شود و دولتش را ترکیبی از جوانان و تجربه آموخته بچیند.

*برنامه شما برای جذب آرای خاکستری چیست؟ آیا فکر می‌کنید در صورت حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان، آراء خاکستری به نفع جریان اصولگرا، ممکن است به صحنه بیاید؟

این اظهارات نادرست است که اگر حضور اصلاح طلبان کمرنگ شود آراء خاکستری به نفع اصولگرایان می‌آید. مگر در انتخابات ریاست جمهوری رجایی، اصلاح طلبان حضور داشتند؟ مگر در انتخابات دوره مقام معظم رهبری، اصلاح طلبی بود؟ مگر در انتخابات های بعدی خاتمی و میرحسین موسوی، چند نفر بودند؟ همه که نبودند. در انتخابات آقای احمدی نژاد، مگر این آقایان نبودند؟ در انتخابات دور دوم احمدی نژاد، مگر موسوی نیامد و همه روی آن تفاهم نکردند؟ اینکه ما تصور کنیم جذب آراء به این معناست که ما یک دعوا و اختلافی سیاسی راه بیندازیم، این گونه نیست. وقتی این اختلافات رخ می‌دهد و ملت فکر می کند که یک فردی مانند فتنه ۸۸ می‌خواهد بیاید یقینا بیشتر به اصولگرایان رأی می‌دهد. به همین علت این بحث، مبنا نیست.

*درباره کاندیداهایی که در جریان اصولگرایی مطرح هستند حال چه اصراری است که اصولگرایان به سمت روسای دو قوه مقننه و قضاییه بروند و به نوعی روی آن ها سرمایه گذاری کنند؟

اگر کسی روی این دو نفر یا یک نفرشان اصرار داشت اختیار پای خودش است چرا ما حقوق عامه را نگه نمی‌داریم؟ به هر حال مردم یک حقی دارند مبنی براینکه نظر بدهند و کار کنند. منتهی در نهایت اینکه مجموعه‌ای می‌خواهند بنشینند بررسی کنند و بگویند مصلحت نظام و منافع کلی نظام چیست بحث دیگری است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • majid maqsoodi
    0

    سلام ما درنهایت زیریک پرچمیم انهم ولایت فقیه بیاید دست از جناح بازی بردارید بگزارید ملت راهش راکج وگم نکند خدای ناکرده بطرف انچه دشمنانمان میخواهند بروند عاقبت افغانستان همین بی اتحادی ملتش است اگر انهاهم متحد بودندهرگزدشمنان حق دخالت درکشورشان نداشتن نگزارید اینده ماهم این چنین شود

  • علی محمد صادقیان
    0

    تو جای مردم حرف نزن . اتفاقاً نظامیان قابل اعتمادترین قشر مملکت هستند.

  • علی اسد
    0

    از طرف مردم حرف نزنید لطفا

  • مورچه
    0

    فقط نظامیان ب دلیل اینکه شعارازکجااورده ایدرا عملی کنند وثروت دزدیده شده ملت رااز حلق شمادوحزب بیرون کشندن وبین مردم تقسیم کنند وتک تک شما دوحزب راهی زندان شوید

  • حسین محمدی
    0

    حتما به نظامی انقلابی که در اقتصاد سیاست قدرت همیشه در راس بودند وداعم به دکشور وملت افتخا افرینی کردند رای نمی دیم وبه شما مرفحین بی درد وامثال روحانی رای می دهیم تا این بار بکل کشور را نابود کنید

  • داریوش
    0

    هر وقت به انتخابات نزدیک میشه احزاب فاسدی خصوصا اصلاح طلب ها بازی به نظامی رای نمیدیم در میارن! خودتون چه گلی کاشتید که برای بقیه نظر میدید؟

  • سرمد
    0

    برای ما فرقی نمی کند از چه قشر و صنفی کاندیدای ریاست جمهوری می شوند ملاک ما اعتقاد به ولایت فقیه و اطاعت از رهبری و عملگرا بودن و تعهد و تخصص ملاک است که الحمدلله نظامیان همه اینها را دارند و عملگرا هستند.

  • کسرا
    0

    یک نظامی قابل اعتماد رو فرستادیم به عنوان سفیر حتی تحویلش نگرفتن مردم نظامی رو هضم نمی‌توانند بکنن!! بیاید میشوید عین آقای قالیباف

  • کارشناس
    0

    نظامی ازخودگذشته باسواد واقتدار ومدیر ومدبر وبصیر بمراتب از مرفه های بی درد لیبرال وابسته به غرب همانند روسای جمهور دوران سازندگی واصلاحات وتدبیر وامید بمراتب بهتر خواهد بود فقط آقای مردمی نژاد پیش ملت رای دارد

    نظرات شما -
    • قلندر به کارشناس
      0

      ای زرررررررشک با ساندیس .ضمنا آقای بادامچیان جز زراندوزی چه کلی سر مردم پای برهنه زده اید اصلا موتعلفه چه کاره است انقلاب کردیم اما انقلاب را به تاراج بردید

  • رمضان سلطانی
    0

    من همه مطالبتان رانخواندم ول مطمعن باشید این دوره حتمآ رئیس جمهور ما نظامی خواهد بود انشلاه

  • منم مختار
    0

    من یه نظامی هستم اما به خاطر حفظ شان نظامیان رای به غیر نظامی میدهم چون تا الان در انتخابات پاسخ از ملت نگرفتیم.

  • محمد
    0

    اتفاقا مردم میدانند که همین نظامیان هستن که ایران اسلام وحاکمیت را پا برجا نگه داشته اند البته این رابگویم من نظرم فرد خاصی نیست واگر نظامیان سر کار بیایند بهتر از گروه دسته وجناح عمل میکنند.. به پیر پاتال های مثل خودم میگویم که ماها دنیا طلب شده ایم بگذاریم جوانان سر کار بیایند وما مرشد انها باشیم حالا چه نظامی باشد چه فرد آزاد فقط جناحی نباشد حیف است این همه شهید شدند وافرادی دراین مملکت دم درآورده اند ورجز خوانی میکنند هر کسی ی سازی میزند وبه نظر بنده این آقایان چه روحانی وچه غیر روحانی که ساز مخالف میزنندبیشتر از روی منیت است وخود خواهی وگر نه چه اصراری دارید دوباره فلان جناح سر کار بیاید بابا مردم بیچاره وبدبخت شده اند گوشت ومیوه ومایحتاج روزمره زندگی برای مردم شده رویا خجالت بکشید عمرتان هم که کم نیست خودتان وخانواده هایتان در رفاه هستید ومردم گرفتار وشرمنده خانواده بچه هایتان راحت استخدام میشوند وفامیل هایتان همه سر کار و انهایی که کسی را ندارند سه یا چهار کمتر یا بیشتر فرزند بیکار دارند وراه به جایی هم ندازند خجالت بکشید دست بردارید از تفرقه مثل اون آقا که میگوید پنجاه درصد رای دهندگان خانم ها هستن با کلمات بازی میکنند تا یکی مثل خودشان را غالب کنند مردم برای رضای خدا وحرمت به خون شهدا رای میدهند هی القا نکنید مجلس ده درصدی شماها که خیلی درصدی بودید چه گلی به سر این مملکت زدیدشماها حریف بچه ها واقوام وانصار خود نمیشوید زیرا آنها با کارهایی که کردن آبروی اسلام ونظام را برده اند بسه هرچه بسر این مردم اوردیدبسه بگذرید مردم وانقلاب نفس بکشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها