سیاست نفتی اوپک پلاس بدون تغییر ماند

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه برای تغییر سیاست تولید نفت توصیه ای مطرح نکرد که نشان دهنده رضایت تولیدکنندگان از کاهش تولید عمیق برای پایین بردن سطح ذخایر جهانی است.

سیاست نفتی اوپک پلاس بدون تغییر ماند

اوپک پلاس در بیانیه ای پس از این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس نسبت به احیای بازار نفت در سال ۲۰۲۱ خوش بین است.

آمریتا سن، یکی از موسسان شرکت "انرژی اسپکتس" در این باره گفت: اگرچه ذخایر نفت به سرعت در حال کاهش است اما بازار توزیع آهسته تر واکسن را پیش بینی کرده و این روند بهبود ممکن است زودهنگام باشد.

کمیته اوپک پلاس هیچ اشاره ای به تغییر سیاست تولید نکرد. طبق توافق ماه گذشته، تولید اکثر اعضای این گروه در فوریه ثابت خواهد ماند اما عربستان سعودی تولیدش را در فوریه و مارس به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

دیدار بعدی کمیته اوپک پلاس سوم مارس برگزار می شود و متعاقب آن، نشست وزیران این گروه برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید برگزار خواهد شد.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در بیانیه منتشره پس از این دیدار بدون این که تغییری در توافق کاهش تولید اوپک پلاس توصیه کند، اعلام کرد ذخایر نفت به مدت پنج ماه متوالی کاهش پیدا کرده و پیشرفت مداوم در کشورهای در حال توسعه و بکارگیری واکسنهای ویروس کرونا امیدهایی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است اگرچه چشم انداز اقتصادی و تقاضا برای نفت در ماههای آینده نامعلوم می ماند اما عرضه تدریجی واکسنها در سراسر جهان، عامل مثبتی در ادامه سال است و تقاضا برای نفت و اقتصاد جهانی را تقویت می کند. این کمیته به همه کشورهای شرکت کننده در پیمان نفتی یادآوری کرد با توجه به شرایط مبهم بازار مراقب و انعطاف پذیر باشند و به تعهداتشان پایبند بماند.

نفت به مدد محدودیت عرضه کم سابقه اوپک پلاس از رکورد تاریخی پایینی که سال گذشته به آن سقوط کرده بود، بهبود یافته و قیمت نفت برنت از ابتدای نوامبر ۶۰ درصد رشد کرده است. شاخص نفت برنت پس از این نشست به روند صعودی خود ادامه داد و تا مرز ۵۹ دلار در هر بشکه پیش رفت که بالاترین قیمت از فوریه سال ۲۰۲۰ به این طرف بود.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس یک ساعت و نیم زمان برد و در جریان این دیدار، هیچ یک از تلخیهایی که مذاکرات اوپک پلاس در چند ماه گذشته را با چالش روبرو کرده بود، مشاهده نشد. در مذاکرات قبلی برخی از کشورها نظیر روسیه و امارات متحده عربی خواستار تسهیل سریعتر محدودیت عرضه بودند در حالی که عربستان سعودی، الجزایر و سایرین که نگران پیامدهای جهش ابتلای کووید ۱۹ بودند با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند.

اوپک، روسیه و هشت تولیدکننده دیگر در قالب گروه اوپک پلاس در حال تسهیل محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز هستند که در ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. این گروه در ژانویه محدودیت عرضه خود را به ۷.۲ میلیون بشکه در روز تسهیل کرد که معادل هفت درصد از تقاضا پیش از شیوع ویروس کرونا بود.

یک نماینده اوپک پلاس به پلاتس گفت: اعضای اوپک پلاس انتظار دارند اگر از تحولات بازار غافلگیر نشوند، سهمیه محدودیت عرضه در آوریل یک دور دیگر تسهیل شود.

بر اساس گزارش پلاتس، این گروه تسهیل محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تا اواسط سال ۲۰۲۱ را هدف گرفته است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها